PÖFFist irdus idu ja läheb maailma vallutama

Mariann Järvela
, Toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Johanna-Mai Riismaa sõnul on Zelose pikaajaline plaan suured turud, kus väärtustatakse tugevat meeskonnatööd ja head suhtlemiskultuuri.
Johanna-Mai Riismaa sõnul on Zelose pikaajaline plaan suured turud, kus väärtustatakse tugevat meeskonnatööd ja head suhtlemiskultuuri. Foto: Tairo Lutter

Eesti au ja uhkuse Pimedate Ööde Filmifestivali tuules kasvab maailma vallutusplaanidega idufirma, kes püüab suurürituste korraldamist lihtsamaks teha.

Eesti idufirma Motifon OÜ soovib kogu maailmas suursündmuste ja festivalide vabatahtlike töö koordineerimist ladusamaks teha. Selleks on loodud Vana-Kreeka pühendumus- ja innukusjumala Zelose nime kandev rakendus, mis peaks vabatahtlikke innustama töökusele, kuid samas tekitama nende seas ka mängulist rivaliteeti.

Ühel idufirma asutajal Johanna-Mai Riismaal tekkis rakenduse loomise idee pärast pikaajalist isiklikku kogemust. Nimelt on noor naine aastaid vabatahtlike meeskondi juhtinud ja tihtipeale sattunud töötama just 300–500-liikmeliste suurmeeskondadega. «Idee on maailma vallutada. Tundub, et suund on õige,» võttis Riismaa idufirma suure eesmärgi kokku.

Rakendust hakati välja töötama mullu suvel ja esimest versiooni katsetati eelmisel Pimedate Ööde Filmifestivalil (PÖFF). Kui mullu katsetatud tarkvara oli Riismaa sõnul veel täielik käsitöö, siis nüüdseks on professionaalne meeskond prototüübi üle kirjutanud ja see läheb töösse tänavusel PÖFFil, Robotexil ja ka tuleval aastal Viljandi folgil.

Loodud rakenduse idee on lihtne. See söödab vabatahtlikule tööülesanded justkui lusikaga ette: ütleb inimesele, et on konkreetselt paar asja, mida tema võiks ära teha, kuidas ta saab aidata. Seejuures tuletab rakendus vabatahtlikule ka meelde, et ta võiks sotsiaalmeedias ürituse kohta infot jagada ja oma sõpradele-tuttavatele ürituse pileteid pakkuda või osta.

Seejuures on üks olulisi süsteemi osi ka vabatahtlike töö mängustamine (gamification – ingl). Nimelt saavad vabatahtlikud tehtud töö eest koguda punkte ja tunnustust, osaleda viktoriinides ja mängudes, ning seejuures ootavad kiiremaid ja aktiivsemaid auhinnad. Nii konkureeriks justkui iga vabatahtlik kaaslastega, kuid muudab Riismaa hinnangul vabatahtliku töö mänguks.

PÖFFi korraldaja pidas Zelose prooviprojekti edukaks, sest tarkvara aitas neil vabatahtlike tööd festivalil varasemast operatiivsemalt korraldada ning töö mängustamise abil osalemise nendele ka põnevamaks teha. Seejuures rõhutati, et platvorm aitas neil sotsiaalmeedias varasemast suuremat nähtavust saavutada. «Tarkvara abil õnnestus meil festivali ajal võita sotsiaalmeedia kanalites juurde peagu 170 000 vaatamist. Platvorm motiveeris vabatahtlikke kaasa lööma festivali turundustegevuses, suurendades meie piletimüüki,» ütles PÖFFi pressi- ja kommunikatsioonijuht Hannes Aava.

Riismaale läks katselt saadud tagasisidest enim korda, et inimesed, kes suursündmuse töös osalesid, tundsid end varasemast rohkem meeskonna liikmena. «Iga päev kaasas see inimesi palju rohkem,» märkis ta.

Ootame Zeloselt mängulisust

Katsetame lahendust Elisa jaemüügi osakonnas alates 2018. aasta viimasest kvartalist.Tänapäeva nutilahendused võimaldavad müügieesmärkide täitmise muuta mänguliseks ja sotsiaalseks tegevuseks. Peal selle, et pakume klientidele nutikaid ja kaasahaaravaid teenuseid, soovime sarnaseid lahendusi kasutada ka ettevõtte sees. Tegemist on prooviprojektiga, mille eesmärk on tundma õppida startup’i loodud lahenduse ja müügiorganisatsiooni omavahelise koostoimimise potentsiaali. Kui eksperiment on edukas ja suudame tõestada tarkvara positiivset mõju müügitulemustele, saab startup-tehnoloogiat turustada teistele sarnastele ettevõtetele Elisa näite varal ning loodetavasti saab Elisa omakorda väärtusliku tööriista igapäevase müügitöö juhtimiseks.

Lai kasutusvaldkond

Kuigi festivalid ja üritused on ettevõtte põhiturg, uuritakse ka seda, kas sarnast lahendust saab edukalt kasutada teist tüüpi kogukondades. Huvi taoliste tarkvaralahenduste vastu on palju suurem, näiteks on restoranikett Vapiano kaalunud analoogse rakenduste kasutuselevõttu.

«Kuna meie töötajaskond on väga noor, võiks selline rakendus meil töötada küll,» ütles Vapiano personalispetsialist Jana Stukis mängustatud rakenduse potentsiaalist oma ettevõttes. Tema sõnul on asi seni soiku jäänud seetõttu, et ettevõttel on personalijuhtimises vaja esimesena käima saada põhivajadused. Näiteks tegeleb restoranikett praegu tulemusvestluste mudeli väljatöötamise ja katsetamisega. «Sellised pakutavad rakendused vajavad kindlasti ka päris kopsakat investeeringut. Aga kui saaks osaleda katsetamisel, võiksime proovida küll,» ütles Stukis.

Kolm fakti

Osaühing Motifon asutati tänavu märtsis

Omanikud on Viktor Lillemäe ja Johanna-Mai Riismaa

Lõid rakenduse Zelos, mis aitab suuri üritusi korraldada ja ülesandeid mänguliselt jagada

Motivatsioon vabatahtlikele

Festivalid on aga idufirmale esimene ja tuttav sihtrühm, kellega ka praegu aktiivselt tegeldakse. Riismaa sõnul on suuri meeskondi alati raske hallata, kuid veelgi keerukam on siis, kui tegu on peamiselt vabatahtlikest koosneva tiimiga. Kui palgatöölised kannatavad tihtipeale kehva töökultuuri ja -korralduse ära, sest kuu lõpus on tehtud töö eest oodata tasu, siis vabatahtlikega nii lihtne ei ole. Kui inimene töötab tasuta ning tema töökeskkond on kehvasti ette valmistatud, siis on suure kogemustepagasiga Riismaa sõnul kaks varianti: kas ta läheb lihtsalt ära või veelgi hullem, jääb kohusetundest siiski kohale, kuid teeb oma asja halvasti, virisedes ja vingudes.

Suurürituste ja festivalide korraldamisel tekivad tihtipeale aktiivseimal perioodil järsku suured ajutised meeskonnad. Nii võib meeskond, kus tavaliselt on 30 inimest, ürituse ajaks plahvatuslikult kasvada 300- või koguni 3000-liikmeliseks. Sellises olukorras on Riismaa sõnul meeskonnajuhil hästi raske kontrollida, kas kõik meeskonnaliikmed ikka teavad ja oskavad kõike.

Seetõttu sooviski Riismaa koos oma äripartneri Viktor Lillemäega vabatahtlike tiimide igapäevaste korraldusprobleemide parandamiseks midagi ette võtta ja kogu protsessi automatiseerida. Seda suuresti ka uue, noorema põlvkonna suureks kasvamise valguses, kelle suhtluskultuur on nende vanemate omast erinev ja koondunud rohkem digimaailma.

Riismaa sõnul kolmekilomeetrine e-kiri või ruuporist edastatud pikk kihutuskõne üldkoosolekul tänapäeval enam ei kinnistu. «Rahva kantseldamine on alati raske ja aegade algusest väljakutse. Lihtsalt praeguse aja inimesi peab natuke teistmoodi kõnetama kui vanasti,» rääkis ta. Ka tulemuse mõttes on kehv käia inimesel kogu aeg sabas ja pärida, kas ta ikka teab, mida teeb.

Idee on maailma vallutada

Idufirma Zelos lähiaasta esimene suurem verstapost on uuel aastal jõuda Skandinaavia turul umbes 40 kliendini, mis on firma asutaja Johanna-Mai Riismaa hinnangul saavutatav ja hea vundament, kust tulevikus edasi vaadata. Eestis läheb idufirmal hästi ning kuna sündmuste alal on lõppkokkuvõttes kõik ikkagi tuttavad, siis siin klientide leidmisega probleeme ei nähta.

Seejuures peab idufirma praegu rahastuse kaasamise läbirääkimisi kolme ettevõttega ja kevadeks plaanitakse jõuda 200 000 euroni, mis võimaldab neil toode iseseisvaks välja arendada, seejärel saab ettevõte rohkem tähelepanu pöörata ka rahvusvahelisele turundusele.

Ettevõtte pikaajaliseks sihiks on aga suured turud, kus väärtustatakse tugevat meeskonnatööd ja head suhtlemiskultuuri. «Edasi on meil suur unistus minna ingliskeelsetesse riikidesse, kus suure kambaga festivalide ja mingite asjade tegemine on hästi väljatöötatud formaat, just selline volunteering. Suurbritannia ja Ameerika töökultuur on tugev ja meie väärtuspakkumine läheb kuulajatele korda, nad saavad sellest aru,» kõneles Riismaa idufirma laienemisplaanidest.

Seejuures loodab idufirma lähitulevikus väiksematele meeskondadele oma põhitoodet tasuta pakkuda ning kevadel toote juba veebilehel teenuspõhiseks teha. Suuremate meeskondade puhul võtab ettevõte aga juba tasu ning lisamooduleid – näiteks sotsiaalmeedia moodulit ja piletimüügi ühilduvust – saab Riismaa sõnul soovi korral tükk haaval juurde osta. «Idee on maailma vallutada. Tundub, et suund on õige,» võttis Riismaa idufirma suure eesmärgi kokku.

Konkurendiks Excel ja telefonikõne

Kui laua taga istuvale inimesele on mängustamise tarkvarasid loodud juba mustmiljon, siis festivalide jaoks Riismaa sõnul sellist lahendust turul varem ei olnudki. «Üks ühele konkurenti meil praegu ei ole. Oleme vist õigel ajal õiges kohas,» tõdes Zelose asutaja Johanna-Mai Riismaa.

Samas on inimesed, kes tegelevad ürituste või festivalide korraldamisega, enamjaolt äärmiselt motiveeritud ja teevad selleks, et kõik ikkagi õnnestuks, väga palju tööd.

«Eks meie peamine konkurent ongi Excel, e-kiri, telefonikõne ja Facebooki Messenger. Need inimesed, kes korraldavad sündmusi, on jube töökad. Nad on nii valmis käsitööd tegema,» rääkis Riismaa.

Kuigi seni on niinimetatud käsitööga väga häid tulemusi saadud, tundub Riismaale, et automatiseerimise ja mikrojuhtimisega võiks valdkonda ikkagi efektiivsemaks muuta. Tema hinnangul on Zelose tarkvara õnnestunud siis, kui ilma kogemuseta meeskonnajuht suudab selle ette valmistada nii, et lõpptulemus on hea. Riismaa sõnul peitubki kogu võlu lihtsuses. Tema eesmärk on hoida põhitoode hästi lihtne ja hoida eemal igasugused lisafunktsioonid, et ei tekiks n-ö seitsme peaga lohe efekti.

«Me ei ole kalendrirakendus, me ühildume kalendriga ning meil pole plaanis teha ka vabatahtlike turgu – inimesi vahendama me ei hakka. Iga juht tuleb ikkagi oma meeskonnaga. Meie anname tööriista, mille abil saab olemasolevale meeskonnale kogu kogemuse lihtsamaks teha,» kirjeldas Riismaa tarkvara tagamõtet.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles