Eesti Energia saab loa toota rehvidest õli

Eesti Energia kogus Maailmakoristuspäeval metsadest kokku 7 tonni vanarehve.

FOTO: Eesti Energia

Keskkonnaminister Siim Kiisler allkirjastab lähipäevil vanarehvide jäätme lakkamise määruse, mis annab Eesti Energiale võimaluse hakata tootma rehvihakkest õli.

«Oleme teinud pikalt tööd selle nimel, et vanarehvide hakke osas saaksime kehtestada jäätme lakkamise määruse. Selleks oli meil vaja läbida kooskõlastusring Euroopa Liidus – nüüd see tähtaeg kukkus, saame vastuse Euroopa Komisjonilt, mis tegi mõned märkused –, aga sisuliselt on see võimalus olemas ning loodetavasti lähipäevil allkirjastan selle määruse ja selle tulemusena saab Eesti Energia hakata vanarehve kasutama õlitootmisel koos põlevkiviga,» ütles Kiisler valitsuse pressikonverentsil.

«Tervitame enda poolt keskkonnaministri sammu. Valmistame nüüd ette keskkonna kompleksloa muudatuse taotluse ja anname selle esimesel võimalusel sisse keskkonnaametnikele. Oleme selle järgselt valmis igakülgseks koostööks ametkondadega, et vanarehvide probleem neist õlitootmise näol lahendada,» ütles Eesti Energia juhatuse liige Margus Vals BNS-ile.

«Usume, et rehvihakke kasutamine põlevkiviõli tootmisel võimaldab teha vanarehvidest puhtaks nii Raadi lennuvälja kui ka kõik Eesti metsaalused, sest rehvidest saab jäätmete asemel väärtuslik tooraine,» ütles Vals.

Tema sõnul on tegemist tähelepanuväärse projektiga, mille tulemusena saab lahendada olulise keskkonnaprobleemi nii Eestis ning võimalusel ka lähiriikides, suurendades samal ajal tootmises kasutatavate kütuste valikuid.

See, kuidas ja millal vanarehvid Eesti erinevaist paigust Eesti Energia õlitehastesse jõuavad, pole Valsi sõnul veel paigas. «Tegeleme erinevate tehnoloogiliste ettevalmistustega. Plaanime vanarehvidest õli tootmist alustada järgmisel aastal. Tehnoloogiliselt suudavad Enefiti õlitehased 15 000-tonnise vanarehvide koguse ära kasutada paari kuuga,» ütles ta.

Eesti Energia viis 2017. aastal kolmes etapis läbi katsed Enefiti õlitehastes Auveres. Katsed olid edukad ja nende tulemusel saadi kinnitus, et põlevkivi ja rehvihakke kooskasutus Enefit-seadme pürolüüsprotsessis toimib rehvihakke kasutusega kuni 10 protsenti kütusesegust.

Katsete käigus jälgiti toote omadusi ja heitmeid. Rehvide ja põlevkivi kooskasutusel mõju keskkonnale ei suurenenud.

Õlitootmisel Enefiti õlitehastes oleks võimalik ühel tehasel kasutada aastas ligi 100 000 tonni rehve, samas kui aastas tekib Eestis umbes 12 000 tonni kasutatud rehve. Rehvihake sisaldab neli korda rohkem energiat kui põlevkivi ehk 35 megadžauli kilogrammi kohta.

Tagasi üles