Nordica võtmetöötajad asutasid uue ettevõtte
Täiendatud!

Nordica endised juhtivtöötajad Ahto Pärl ja Sven Kukemelk sukelduvad eraettevõtlusse ja alustavad lennunduskonsultatsioonide pakkumisega.

FOTO: Tairo Lutter

Mitu Nordica võtmetöötajat lahkus hiljuti rahvuslikust lennufirmast ja asutas kõrvale uue ettevõtte NA Advisory OÜ, mis hakkab Eestis ja Euroopas pakkuma lennunduskonsultatsioone.

Sagimine Nordica eesotsas sai alguse tänavu suvel, kui lahkus ettevõtte üles ehitanud juhatuse esimees Jaan Tamm. Tema ameti võttis üle Nordica nõukogu liige ja bussifirma Lux Expressi eksjuht Hannes Saarpuu, kes enda sõnul tuli firmat juhtima vaid ajutiselt. Siiski paistab, et ta on asunud ellu viima oma visiooni ning vastavalt sellele alustanud ka uue meeskonna komplekteerimisega.

Nordica juhid viimasel paaril aastal.

FOTO: Pm

See tähendab, et Nordicas on alanud omamoodi uus etapp, kuna kõik lennufirma käivitamise juures olnud juhid on nüüdseks lahkunud. Viimasena pani pillid kotti finantsdirektor Ahto Pärl, veidi enne teda lahkus äriarendusdirektor ja Nordica tütarfirma, lende opereeriva Regional Jeti endine juht Sven Kukemelk. Lisaks neile on rahvuslikus lennukompaniis positsioone vahetanud veel Anton Õnnik, kes oli viimati Regional Jeti juht ning Kristel Penu, kes töötas kommertsdirektorina. 

Kõik neli inimest asutasid nädalapäevad tagasi, 21. septembril uue ettevõtte NA Advisory OÜ, mille põhitegevusalaks on märgitud äri- ja juhtimisnõustamine. Nii Kukemelgile, Pärlile, Penule kui ka Õnnikule kuulub võrdselt 25 protsenti. Samuti kuuluvad kõik neli ettevõtte juhatusse. Postimehele teadaolevalt jätkavad nii Õnnik kui ka Penu korraga Nordicas ja NA Advisorys. 

«Ega head asja ei tule»

Uurisime Kukemelgilt ja Pärlilt esmalt, miks nende tee Nordicaga lahku läks. Kukemelgi sõnul midagi traagilist ei juhtunud, küll aga sai talle kiiresti selgeks, et koostööst Saarpuuga «head asja ei tule». Kuigi ta usub Nordicasse, viitas ta sellele, et oli väga selgelt endise juhi Jaan Tamme meeskonnas. «Olen veendunud, et uuel juhil peaks olema võimalus oma meeskond luua,» selgitas ta. 

Sisuliselt sama ütles ka finantsdirektor Ahto Pärl. «Ma arvan, et iga uus juht vajab enda ümber meeskonda, kellega ta kõige paremini klapib ja kellega tal on kõige parem edasi minna,» sõnas Pärl. Küsimuse peale, et kas neil Saarpuuga enam ei klappinud, vastas mees, et ta ei heidaks uuele juhile ette soovimatust koostööd teha. «Pigem jõudsin ise selgusele, et olen huvitatud teistest väljakutsetest,» ütles ta.

Siiski andis Pärl mõista, et nad ei olnud Saarpuuga ettevõtte tuleviku osas päris ühel meelel. «Detailides on kindlasti erimeelsusi,» ütles Pärl, lisades siiski, et uue strateegia kirjapanemine veel käib ja seda, missuguse kuju see lõpuks võtab, ei saa ega oska tema hetkel veel kommenteerida.

Eurooplastele äriplaane tegema

Arusaadavalt tahtsid mõlemad mehed aga rääkida uuest ettevõtmisest ehk NA Advisoryst. Kukemelgi sõnul pole tegemist klassikalise lennufirmaga, mis käitaks lennukeid ja korraldaks lende. «Tegu on väga selgelt konsultatsiooniettevõttega, mille põhilised kliendid on Euroopas ja maailmas. Eestis on see turg ahtakene,» rääkis mees.

Näiteks hakkab NA Advisory pakkuma lennufirmadele äriplaani koostamise teenust, samuti nõustama lennujaamu, kas ja kuidas tuua uusi lennufirmasid lendama. «Lisaks anname nõu, kas tasub osta kütust ette või mitte, kas tasub teha tehinguid kokkulepitud hinnaga dollarites või mitte. Võime nõu anda ka pikema strateegilise vaate sättimisel,» loetles Kukemelk, kelle sõnul on mõned kliendid juba käeulatuses, kellega loodetakse lähiajal ka lepingud sõlmida.

Kuigi ettevõte ambitsioon on välisturgudel, on huvitav see, et plaanitakse koostööd teha ka Nordicaga. «Konkureerima me nendega küll ei hakka,» ütles Pärl, lisades, et konsultatsioonide pakkumine ei ole Nordica pikaajaline eesmärk. «Kui vaja teeme nende koostööd ja pakume neile oma oskusteavet. Ma arvan, et see on win-win-olukord ehk kasulik meile mõlemale.»

Kas Nordica omanikeringi või praegust juhtkonda ei pahanda see, et endised töötajad pagesid uude ettevõttesse? «Me oleme neile (Nordica juhtidele - toim) öelnud, et meil on uus ettevõte. Nende poolt pole ma konflikti näinud. See on mõistlik, kuna veel kord, nad ei tegutse konsultatsiooniturul, vaid pakuvad lennuühendusi ja teevad allhanget suurtele lennufirmadele,» selgitas Pärl.

Erinevad nägemused

Mida arvab uue ettevõtte asutamisest aga Nordica juht Hannes Saarpuu? Ta ütles Postimehele, et tema jaoks on NA Advisory asutamine nii värske info, et ta ei oska kahel toolil korraga istumisele veel hinnangut anda. «Kõik sõltub, millega nad (Õnnik ja Penu – toim) seal täpsemalt tegelevad, ettevõtte asutamine ei ole ju keelatud,» märkis juht. Kukemelgi ja Pärli kohta märkis ta aga niipalju, et neil on peal konkurentsipiirang, mis keelab mõneks ajaks Nordicaga konkureerivas ettevõttes töötamise.

Kuigi Saarpuu peab Kukemelki Eesti üheks parimaks lennunduseksperdiks, pidi ta tunnistama, et nende nägemus Nordica tulevikust läks lahku. Ühe näitena tõi ta välja liinivõrgu planeerimise: «Tekkisid erimeelsused, kas peaksime keskenduma kasvule või tegutsema selle nimel, et praegu toimiv liinivõrk maksimaalselt hästi tööle saada,» selgitas Saarpuu, kes on varem öelnud, et kiire kasvu asemel peaks keskenduma kvaliteedile. 

Estonian Airi eksjuht taas pukis

Huvitav on ka see, et pärast Anton Õnniku taandumist tõusis Regional Jeti juhiks rootslane Jan Palmer, kes oli viimane Estonian Airi juht ja kelle käe all ettevõte kinni pandi.

Nordica tütarfirma Regional Jet on meile äärmiselt oluline, kuna ilma selleta ei saaks Nordica üldse lennata. Regional Jeti käes on lennuload, meeskonnad ja ülejäänud osa lennukitest, mida Nordica kasutab.

Lisaks Tallinnast väljuvate Nordica lendude käitamisele lendab Regional Jet ka SASi, LOTi ning Rootsi ja Hollandi omavalitsuste heaks.

Tagasi üles