Hololei «kirgedest» Rail Balticu ümber: tahe on olemas, aga vastutus vajab paika loksutamist

Henrik Hololei

FOTO: Mihkel Maripuu

Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi peadirektoraadi peadirektori Henrik Hololei sõnul vajab Rail Balticu raudteetrassi rajamiseks loodud Balti riigi ühisettevõtte ja siseriiklike rakendajate vastutus paika loksutamist, ent koostöötahe kolme riikide vahel on olemas.

Neljapäeval otsustaks Rail Balticu raudteeprojekti ellu viimiseks loodud kolme Balti riigi ühisettevõtte RB Rail juht Baiba Rubesa tagasi astuda ning andis ka väga kriitilise pressikonverentsi. Hololei ütles BNS-ile, et Rubesa otsus ei tulnud üllatusena, kuna tema leping oleks oktoobris niikuinii lõppenud ning tegelikult oli ka ette teada, et ta võib lahkuda natuke varem.

Hololei tahtis esmalt Rubesat kiita. «Selle ajaga, mis ta on olnud ühisettevõtte juhatuse esimees, on ta teinud ära tohutult suure töö, suutnud ehitada süsteemi ja suutnud tööle võtta häid ja väga kompetentseid inimesi,» ütles peadirektor.

Ta pidas osa Rubesa kriitikat loomulikuks. «Kahtlemata on selline kolme riigi juhitav projekt midagi erakordset, kuna sellist kogemust varasemast ei ole,» märkis ta ja tunnistas, et koostöö oleks võinud mõnikord parem olla, eriti just ühisettevõtte ja riikide vahel.

Hololei tõdes, et ühisettevõtte ja kohalike rakendusasutuste roll vajab jätkuvalt paika loksutamist, et leida optimaalne tasakaal. «Ma arvan, et see peaks samuti õige pea, õige ruttu paika loksuma,» ütles Hololei.

Siiski ei nõustu ta osaga Rubesa kriitikast, mis ütleb, et vähemalt üks Euroopa Komisjoni esindaja oleks otseselt Balti riikide ühisfirmaga seotud, kes teeks järelevalvet. Hololei sõnul ongi Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF) mõte see, et projekte viiakse ellu liikmesriikides kohapeal ja mingit formaalset uut rolli pole tarvis.

Vastuseks BNS-i küsimusele, kas segadus ja konfliktid Rail Balticu ümber, mida ka Rubesa ebatavaliselt terav sõnavõtt ilmestab, paneb Hololei projekti tuleviku pärast muret tundma, vastas peadirektor eitavalt. «Ma olen loomult optimistlik inimene ja ma vaatan, et see klaas on pooltäis, mitte pooltühi. Ja tegelikult reaalsus on ka selline, siin ei ole mingit põhjust üle dramatiseerida,» ütles ta. 

Põhimõttelist viga Rail Balticu projekti organisatsioonilises struktuuris tema hinnangul aga pole.

Tagasi üles