Ettevõtja Aet Sillaste: vabadus on ettevõtja suurim eelis

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

FOTO: Aet Sillaste

Kuula artiklit

Tallinnas, Kopli poolsaarel asub Vaikuse Stuudio - täiesti omaette ja isevärki maailm, kuhu mahub palju. Nimelt siin õpetab Aet Sillaste ajurveeda massaaži ja harib inimesi oma tervisest lugu pidama. Palgatööle ta ei ihka, kuigi on üksikettevõtjana tegutsenud juba üle seitsme aasta.

Kuidas ja millal tuli Teil mõte iseendale tööandjaks hakata?

Tegelikult asutasin oma firma juba mõned aastad enne palgatööga lõpetamist. Sisetunne ütles, et on tarvis ka ise, tööandjast sõltumata oma sissetulekut kindlustada.

Põhitöö kõrvalt tegelesin lõbusate emailnõude maaletoomise ja laatadel müügiga. See oli päris suur töö põhitöö kõrvale. Oma praeguse valdkonnaga hakkasin tegelikult tegelema alles siis, kui palgatöö seljataha jäi.

Kuidas on kulgenud Teie tööelu eraettevõtjana, olete Te senise otsusega rahul? 

Ohh, eraettevõtjana on elu kulgenud üle kivide ja kändude. Tegelikult sai minust eraettevõtja  siiski tänu koondamisele, mis kokkuvõttes osutus väga positiivseks võimaluseks.

Ma ei ole seda otsust kunagi kahetsenud, aga kindlasti ei ole see, kuhu täna olen jõudnud, tulnud kuidagi niisama, vaid seal on väga suur töö taga. Palju magamata öid ja pusimist. Samuti on olnud aegu, kus olen teinud ka lepingulisi palgatöid kõrvalt. 

Mis on Teie nišš ettevõtjana, kuidas eristute konkurentidest?

Viimased viis aastat olen tegelenud ajurveeda massaaži ja tervisenõustamisega, viimastel aastatel on mu põhitegevuseks kujunenud suures osas aga hoopiski koolitamine.

Minu koolitused on üldjuhul väikestele gruppidele ja väga põhjalikud. Eesmärk on, et õpilane saaks koolitusel ennekõike selle massaažiliigi selgeks, mida ta õppima on tulnud.

Annan oma teadmisi edasi läbi kogemuste ja iga kohtumine puudutab samavõrd kui minu klienti või õpilast, mind ennastki.

Mis on sinu ettevõtjateel seni olnud keerukaim, mis aga oodatust lihtsam?

Kuna koolitama hakkasin seetõttu, et huvilised soovisid, siis ma tegelikult arvan, et see on päris lihtsalt läinud. Raske on aga pildil püsida, ennast reklaamida, ning õige sihtgrupini jõuda. Üksikettevõtjana oled nagu Hunt Kriimsilm, oma üheksa ametiga.

Kuidas olete korraldanud oma finantsmaailma, on Teil oma raamatupidaja või saate ise hakkama oma raamatupidamise korraldamisega?

Igapäevast raamatupidamist ma teen ise, kuid aasta võtab kokku ikka raamatupidaja, kes ka muul ajal nõuga abiks on. Aga nii enda kui tema töö lihtsustamiseks tegelen uue süsteemi loomisega, kus arvete tasumine toimuks koheselt koolitustele registreerumisel.

Kas rakendate kodukulude kompensatsiooni maksmist, kui Teil on kodukontor, või on Teil mõni muu rendipind?

Minu pisike stuudio on tegelikult mu enda isiklik korter, mida ma oma ettevõttele ka rendin. On olnud erinevaid aegu, kui seal ainult tööd teen, siis olen kandnud kõik kulud ettevõttele, kui aga olen ka seal ise peatunud, siis olen osaliselt ettevõtte kuludesse kandnud või siis ise maksnud kulud.

Minu eriala on õlimassaaž ja kui ma koolitusi teen, siis tegelikult kõrvalseisja ei pruugigi mõista, kui palju on vaja jälgida, et seinu ja põrandaid massaažiõliga ära ei riku. Eks eelduseks ongi spetsiaalsed seina- ja põrandakattematerjalid.

Kas tunnete, et saate majanduslikult hästi hakkama, kas on vahet sissetulekutes ühes või teises suunas palgatöötajana versus nüüd, eraettevõtjana?

Kuidas võtta, ma ei ütleks et mu finantsseis on rahaliselt parem, aga pluss on küll see, et ma saan ise nii oma aega kui rahasid reguleerida ja vastavalt sellele ka planeerida.

Tänuväärselt palju on mind toetanud ka perekond, sest alguses on minu erialal siiski pigem väljaminekud kui sissetulekud ja teenimisest saab rääkima hakata alles viis-kuus aastat peale alustamist.

Kirjeldage võimalusel oma töörutiini just finantsasjade planeerimise aspektist, kuidas ja kui rangelt jälgite ise oma arvete laekumisi? Kas mõtlete pikalt ette ja planeerite oma tulusid?

See on üks valusaim teema. Jah, mul on kokkulepped massaažikooliga, kust ma tean väga kindlalt, et arved laekuvad tähtaegselt, aga eraklientidega on küll nõnda, et seni kuni mul veel koolituste ostmise ja tasumise otsekorraldussüsteemi pole, mis on loomisel ja elu palju kergemaks teeb, on laekumistega tegelemine väga aeganõudev töö.

Kohusetundlikkus on vahel ikka suur haruldus. Kui kliendile on koolituse eest arve väljastatud, siis seda ikka juhtub, et arve lihtsalt jäetakse maksmata ja kui üle küsid, siis saad vastuseks, et ma arvasin, et kui arve maksmata jätan, siis ma ei pea teatama, et loobun.

Või viivitatakse maksmisega kuni viimase hetkeni ja siis päev enne koolitust teenusest loobutakse. Või siis kaubeldakse, et soovin ettemaksu alles natuke enne koolitust teha.

Ettemaks on minu jaoks ju see summa, millega klient kinnitab, et osaleb. See, et ettemaksud maksmata ja arved tähtajaliselt tasuda unustatakse, see on nii igapäevane. Ma ei tahaks tegeleda lõputute meeldetuletuste saatmisega. 

Täna hommikul tegelesin sellega terve tunni. Ja millegipärast arvatakse, et minu poole võib küsimustega pöörduda helistades kell seitse õhtul või nädalavahetusel ja Facebookis ka öösiti.

Ei ole mul vabal ajal registreerimistabeleid ega pangaväljavõtet ees ega ka mäleta peast kui helistab Malle või Anu. Kahju on, sest seda aega võiks koolituse ettevalmistamisel kasutada. Minu meelest siin on ka üks põhjus, miks koolitused on üsna kallid. 

Kui heaks hindate oma finantsalast tagalat praeguseks?

Ütleme siis nii, et kannatab ka mõnikord  juba vähe suuremat finantseeringut ette nõudvat projekti ette võtta.

Kas olete kaalunud ka lisatööjõu palkamist või olete seda juba teinud?

Jah, olen kaalunud leida oma tiimu keegi, kes aitaks turundada ja teeks n-ö sekretäritööd ja tegeleks koolituste registreerimisega. See on täitsa mõttes. Hea on ikka oma asju arutada kellegagi, lihtsalt osade asjade peale ei tule ise ega peagi tulema.

Kui peaksite täna uuesti sama otsuse langetama, kas valiksite ka täna eraettevõtja tee?

See kogemus tasub kindlasti ära. Minu jaoks on kõige olulisem see, et ma saan seda teha mida ma armastan ja ma saan siiski oma aega ise planeerida, kuigi vahepeal on väga raske puhkeaega leida. 

Mul on võimalus käia neil koolitustel ja konverentsidel, mis mulle tõesti huvi pakuvad, nii Eestis kui välismaal.

Kuidas on Teie elukvaliteet paranenud peale eraettevõtjaks hakkamist?

Mul on OMA AEG ja ma saan olla loominguline.

Millist lähenemist rahaasjadele soovitaksite vast alustanuile, milliseid vigu peaks vältima?

Oluline on see, et oma teenust ei tohiks alahinnata ja ei ole vaja isegi alustades olla hea inimene, kellelt saab alati maksepikendust või allahindlust. Oma teenuste osutamise reeglid tuleb kohe paika panna nõnda, et teenus on konkreetne ja omal sellega siis vähem tööd.

Kindlasti tuleks kõik enda õigeaegselt tasuda - võlgu jääda on lihtne, kuid hiljem võlga tasuda väga keeruline.

Üleüldse, kokkulepetest kinni pidamine on kõige alus. 

Minu meelest on veel üks suur viga mis tehakse, mida ka mina kipun tegema, et ei võeta endale piisavalt vaba aega. Kogu aeg on ju vaja midagi teha. Aga vabu päevi, kus ei mõtle tööle, on vaja. Neid tuleb võtta kasvõi vägisi.

Milliseks hindate keskmise Eesti inimese ettevõtlikkust?

Ma arvan, et inimesi on igasuguseid ja kui ennast hinnata ei oska, siis pead ka palgatööd tehes virelema. Jah, pealehakkamist on vähe ja tihti kardetakse nö läbi kukkuda, kuid proovida  tasub alati. Eks ühele sobibki eraettevõtlus  ja teisele palgatöö. 

Tagasi üles