Ameeriklased põletavad vastuolulise reklaami pärast Nike tooteid (1)

Rait Piir
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nike'i uus reklaam.
Nike'i uus reklaam. Foto: HANDOUT / REUTERS

Rõivatootja Nike on tekitanud USAs üksjagu kõmu oma vastuolulise ja väljakutsuva reklaamikampaaniaga, mis on pannud osa inimesed ettevõtet boikottima ja isegi nende tooteid hävitama.

Nike on teadupärast tuntud loosungi poolest «Just Do It» («Lihtsalt tee seda»), mida on reklaaminud läbi aastate paljud kuulsad sportlased muuhulgas Serena Williams, LeBron James, Odell Beckham Jr, Shaquem Griffin jpt.

Nike valis loosungi 30. aastapäevaks aga ameerika jalgpalluri Colin Kaepernicku, kes on saanud USAs (kuri)kuulsaks hümni mängimise ajal põlvitamise poolest. Nimelt protestib mees koos mitmete teiste mängijatega politsei vägivalla vastu, mis ohustavat mustanahalisi ameeriklasi.

Kaepernickust on saanud liberaalse maailmavaatega ameeriklaste kangelane, kuid konservatiivid põlastavad teda ja süüdistavad sportlast lipu rüvetamises. Kaepernicku vastu on võtnud sõna isegi president Donald Trump, kelle sõnul on mees häbiks oma kodumaale.

Nike uuel reklaamikampaanial on näha Kaepernicku pilti koos loosungiga «Believe in something. Even if it means sacrificing everything» (Usu millessegi, isegi kui selleks tuleb kõik ohverdada). Tegu on viitega Kaepernicku kohtulahingule Ameerika jalgpalliliiga NFLiga, kes viskas ta liigast välja.

Nike uus loosung on nähtavasti vihastanud välja paljud ameeriklased ning sotsiaalmeediasse on ilmunud isegi videod Nike toodete hävitamisest. Samuti on läinud Twitteris liikvele hashtagid #BurnYourNikes, #JustBurnIt ja #BoycottNike. Nike aktsia langes teisipäeval börsil kolm protsenti.

Nike toodete põletajad on saanud internetis kiiresti naerualusteks, sest ostetud kaupade põletamine tootjale mingit kahju ei tee. Nike tooted pole ka just kõige odavamate killast ja rahalist kahju kannavad hävitajad ise. 

Nike loodab kasu saada nähtavasti poliitilisest intriigist, panustades noorematesse klientidesse, kes suure tõenäosusega tunnevad Kaepernicku vastu sümpaatiat. Eelmisel aastal CNNi tehtud küsitluse järgi pooldas 62 protsenti 18–34-aastastest ameeriklastest politsei vägivalla vastu suunatud sportlaste protesti. Kaks kolmandikku Nike tossude ostjatest on aga alla 34-aastased.

Kommentaarid (1)
Copy

Märksõnad

Tagasi üles