Viis põhjust, mis tegid Apple'ist triljoni dollari firma (2)

Rait Piir
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: DADO RUVIC / REUTERS

Apple'ist sai möödunud nädalal maailma esimene avalikult kaubeldav firma, mille väärtus ületas triljoni dollari piiri. Mis on aga legendaarse ettevõtte euduloo taga? Siin on viis põhjust.

1) Steve Jobs - mees, kes oli ise bränd

Steve Jobs tutvustamas iPhone'i 2007. aastal.
Steve Jobs tutvustamas iPhone'i 2007. aastal. Foto: Kimberly White / REUTERS

Apple'i kaasasutaja ja pikaajaline tegevjuht Steve Jobs asutas ettevõtte koos Steve Wozniak'iga 1976. aastal. Kui Apple sisenes 1980. aastal börsile, siis loeti seda suurimaks börsistardiks pärast Fordi 1956. aastal. Jobs söödi 1985. aastal enda asutatud ettevõttest välja, sest tal oli suur tüli toonase tegevjuhi John Scullyga, mis järel läks ettevõte pikkadeks aastateks kahjumisse.

Jobs kutsuti firmasse tagasi 1997. aastal, kui ettevõte oli töötanud kahjumis juba viimased 12 aastat. Jobs kandis kiiresti maha terve hulga tooteid ja pooleli olevaid projekte ja muutis kogu ettevõtte nägu. Ettevõte oli juba järgmiseks aastaks taas kasumis.

Pärast seda sai temast peaaegu kultuslik tegevjuht, kellest sai bränd omaette. Kui Jobs 2011. aastal suri, siis ütles toonane president Barack Obama, et maailm on kaotanud tõelise visionääri

2) iPhone - revolutsioon nutiseadmetes

Originaalne iPhone 2007. aastal.
Originaalne iPhone 2007. aastal. Foto: SHANNON STAPLETON / REUTERS

2007. aastal startinud iPhone'i müüdi oma esimesel aastal ligemale 1,4 miljonit tükki. Turgu senimaani domineerinud Nokia ja Blackberry nägid mobiilimüügis kiiresti Apple'i tagatulesid. Apple langes 2018. aastal telefonimüügis küll maailmas kolmandaks (nad olid hoidnud teist kohta 2010. aastast saadik), kuid ettevõte müüs siiski esimese kolme kuuga 41,3 miljonit iPhone'i. Möödunud aastal müüdi kokku 216 miljonit iPhone'i.

iPhone'i müük moodustas 56 protsenti Apple'i möödunud kvartali kasumist. Ühtlasi võimaldas iPhone'i edu panna Apple'il aluse tervele hulgale digiteenustele (Apple services), mille kasutajate hulk on jätkuvalt kasvuteel.

3) Apple'i teenused ja brändilojaalsus

Apple Music mobiilirakendus.
Apple Music mobiilirakendus. Foto: Jaap Arriens / Jaap Arriens/Sipa USA

Teenused nagu iTunes, Apple Music, App Store, iCloud ja Apple Play on vaid väike osa ettevõte poolt pakutavatest teenustest, millest on saanud väga suur äri. Õigupoolest loeb ettevõte oma teenuseid kõige kiiremini kasvavaks ja arenevaks rahateeinijaks, mis ületab prognooside järgi peatselt iPhone'ide müügi.

Selle aasta kolmel esimesel kuul moodustasid Apple'i teenuste tulud ligemale 31 protsenti ettevõtte kasumist. Teenused on aidanud kasvatada ka brändilojaalsust, sest kui klient kasutab oma iPhone'i, et osta näiteks muusikat ja filme, siis loodab Apple, et see sama klient ostab omale ka iPad'i, Macbooki ja Apple TV.

Tugev bränd hoiab klientid muude tootjate kaupu ostmast ja Apple'il on üks kõige lojaalsemaid klientuure maailmas.

4) Hiina ja sealne Apple'i kultus

Apple'i pood Hiinas.
Apple'i pood Hiinas. Foto: Damir Sagolj / REUTERS

Hiina on maailma suurim nutitelefonide turg ja moodustab ligemale veerandi Apple'i tuludest. Ilma suure eduta Hiinas näeks Apple tänapäeval hoopis teistsugune välja. Lisaks toodetakse enamus iPhone'idest Lõuna-Hiinas Shenzhenis. Kohalikud suurtootjad nagu Huawei hakkavad sealsel turul küll Apple'ile aina tugevamat konkurentsi pakkuma, kuid ettevõtte müüginumbrid on Hiinas endiselt suuremad, kui musagil mujal.

Apple'i edu saladuseks Hiinas on tõsiasi, et iPhone'ist on saanud seal prestiiži ja jõukuse sümbol. iPhone'i omamine sümboliseerib hiinlaste jaoks linnas elamist ja jõukamasse kesklassi kuulumist. Kui kohalikud tootjad on võtnud oma sihtgrupiks pigem vaesemad hiinlased, siis Apple'il müüvad Hiinas kõige paremini just kallid seadmed. Iga jõukam hiinlane tahab teistele näidata, et ta omab iPhone'i - mida kallimat, seda parem.

5) Bränd

Foto: DADO RUVIC / REUTERS

Ajakiri Forbes loeb Apple'i brändi maailma kõige väärtuslikumaks, hinnates selle väärtust praeguse seisuga 182,8 miljardile dollarile. Apple on maailma väärtuslikuima brändi tiitlit hoidnud juba viimased kaheksa aastat. Väga kaugele teisele kohale jääb Coca-Cola, mille brändi väärtuseks on «kõigest» 57,3 miljardit dollarit.

Kui möödunud sajandil sündinud inimesed on harjunud nägema igal pool Coca-Cola logosid, siis tõenäoliselt teab 21. sajandil sündinud inimene kõige paremini just Apple'i logo.

Allikas: BBC

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles