Tesla teatas hiigelkahjumist, kuid investorid on õnnelikud

Rait Piir
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tesla Roadster
Tesla Roadster Foto: Tesla

Tesla teatas, et ettevõte jäi teises kvartalis 718 miljoni dollariga kahjumisse, kuid investoreid see ei heidutanud ja ettevõtte aktsia tõusus kauplemisjärgsetel tundidel 11 protsenti.

Nüüdseks juba seitsmendat kvartalit jutti kahjumisse jäänud Tesla teise kvartali kahjum oli võrreldes möönud aasta sama perioodiga lausa kahekordne, kuid ei osutunud nii hulluks, kui analüütikud prognoosisid. Nimelt kardeti, et autotootja jääb kahjumisse lausa 900 miljoni dollariga. Investoreid ei heidutanud hiigelkahjum ka selle pärast, et firma käive tegi möödunud kvartalis tubli kasvu ja jõudis nelja miljardi dollarini. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga oli tegu 43 protsendilise käibe kasvuga.

Samuti meeldis investoritele korralikult kasvanud tootmistempio. Tesla müüs eelmise kvartali jooksul 40 740 autot, millest 18 440 moodustas Model 3. Möödunud aastal müüdi samal ajaperioodil vaid natukene üle 22 000 auto. Lisaks ületas Tesla juuni lõpus tegevjuhi Elon Muski seatud tootmistempo 5000 Model 3 nädalas, kuigi selle hoidmine käib tootmisliinidele endiselt üle jõu. Eesmärgi saavutamiseks pandi käima täiendav tootmisliin tehase lähedale püstitatud telgis ja töö käib ööpäevaringselt.

Musk ise ütles konverentsikõnes investoritele, et tootmistempo 5000 Model 3 nädalas saavutati juulikuu jooksul «mitu korda» ja kolmandas kvartalis toodetakse hinnanguliselt 50 000 - 55 000 Model 3, mis teeb nädalas umbes 4230 autot. Augusti lõpuks tahaks ta enda sõnul saavutada tegelikult tootmistempo 6000 Model 3 nädalas, kuid kas see ka nii läheb, saab veel näha.

Muski jaoks on Tesla tootmistempo tõstmine kriitilise tähtsusega, et teenida rohkem raha ning jätta inivestoritele mulje, et Tesla pole enam ainult niši-luksusautote tootja, vaid tõeline masstootja, nagu ta juuni lõpus, pärast tootmissihi saavutamist ise kuulutas. 2019. aasta jooksul tahab ettevõte saavutada tootmistempo 10 000 Model 3 nädalas, mis algselt plaaniti sellele aastale. 2020. aastal toodab Tesla Muski prognooside järgi 700 000 - 800 000 autot, kuigi varem on ta lubanud miljonit.

Samuti lubas Musk investoritele, et ettevõte ei pea rohkem selle aasta jooksul täiendavat kapitali koguma (Wall Streeti analüütikud on ennustanud vastupidist), sest Tesla on muutunud peaaegu kasumlikuks, kui võlad välja jätta. Musk tahab võlad maksta tagasi 2019. aasta novembris ettevõtte enda rahade eest. «Meie eesmärk on jätkuvalt muutuda aasta teisel poolel kasumlikuks,» toonitas ta.

Tesla on hiljuti pingutanud ka kulude kärpmisega. Ettevõte koondas ligemale üheksa protsenti töötajatest ja on lõpetanud töölepingu mitmete kolmandast osapoolest alltöövõtjatega. Aprillis teatas ettevõte, et ka juhtivtöötajate seas viiakse läbi «restruktureerimine», mille käigus optimeeritakse tööülesandeid. Muski sõnul jäävad kulud sellel aastal kusagil 2,5 miljardi dollari kanti võrreldes möödunud aasta 3,4 miljardiga.

Musk ei jätnud konverentsikõnes puudutamata ka gigatehingu lepingut Hiinaga ja samateemalisi läbirääkimisi Euroopaga. Hiina tehasesse investeeritakse tegevjuhi sõnul viis miljardit dollarit ja suure osa sellest tasuvad Hiina võimud ise. Ülejäänud raha laenatakse Shanghai kohalikelt pankadelt. Esimesed autod peaks Hiina tehasest väljuma millalgi 2020. või 2021. aastal.

Mõnevõrra üllataval kombel otsustas Musk vabandada oma eelnevate kommentaaride pärast eelmisel investorite koosolekul, kui ta nimetas mitmete analüütikute küsimusi igavateks ja nõmedateks. Koosolekul viibinud inimeste sõnul nägi Musk seekord palju rõõmsameelsem välja, kuigivõrd ka väsinud moega.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles