Euroopa autotehased tõmbavad tootmist koomale

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
PSA Peugeot Citroen töötajad.
PSA Peugeot Citroen töötajad. Foto: SCANPIX

Mitmed autotootjad kärbivad oma Euroopa tehastes tootmist ja üleajatööd, kuna turunõudlus on languses – märk sellest, et võlakriisi mõjud on jõudnud reaalmajandusse.

Nii PSA Peugeot Citroen, Renault, General Motors kui Ford Motor on kandnud käesolevas kvartalis kalendrisse tootmisvabu päevi, et ladudesse üleliia autosid ei kuhjuks.

Eelduste kohaselt hakkab vana kontinendi autoturg 2012. aastal taas kokku kuivama.

Sel nädalal avaldatavad Euroopa automüügi numbrid peaksid näitama, et septembris kasvu polnud. Konsultatsioonifirma JD Poweri hinnangul kasvas Lääne-Euroopa autoturg mulluse septembriga võrreldes 0,4 protsenti.

Kahekohalist langusprotsenti – nagu nähti mõnedel turgudel pärast Lehman Brothersi hukku – analüütikud käesolevaks ja tulevaks aastaks ei prognoosi. Küll aga on autotööstus teinud kannapöörde ja ei ennusta enam Lääne-Euroopas tulevaks aastaks kasvu, vaid kuulutab kahanemist.

«Laiema majanduse probleemid mõjutavad potentsiaalsete ostjate otsust, kes lükkavad selle pigem edasi, kuniks töökoht on veidi kindlam ja majandusel läheb paremini,» ütles JD Poweri analüütik Jonathon Poskitt.

Fordi Belgia tehases tuleb selles kvartalis mitu tootmisvaba päeva. Firma sõnutsi on nõudlus Focuse järele küll tugev, kuid «üldine Euroopa autoturg on jätkuvalt nigel».

PSA Peugeot Citroen ja Renault teevad oktoobris teatud tehastes lühemaid päevi.

General Motors on kirjutanud Opeli tehases Hispaanias kuni 2012. aasta lõpuni kalendrisse ligikaudu 60 töövaba päeva, Saksamaal Eisenachis aga käesoleva aasta lõpuni umbes 20.

Toyota ja Honda vihuvad siiani Euroopas vilkalt tööd teha, kuna täitmist tahavad maavärina ja tsunami tekitatud augud. Samas ütles Toyota, et on turutingimusi silmas pidades «ettevaatlikum, kui varem» ning on jätnud ära töised nädalavahetused ja kärpinud üleajatööd.

Luksautode valmistajad nagu brittide Jaguar Land Rover ja Bentley tootmist kärpida ei kavatse, kuna naudivad rekordilist müüki maailmaturul. Samas hoiatas IHS Automotive möödunud nädalal euroala ja USA negatiivsete majandusuudiste valguses, et lukstootjad «ei tohiks stabiilset kasvu enam kindla peale võtta».

Autotootjad lohutavad end teadmisega, et Euroopa automüük on praegu sellises madalseisus – eriti näiteks Hispaanias – et nii järsk kukkumine nagu aastail 2008-2009 ei ole isegi terava majanduslanguse puhul lihtsalt võimalik.

JD Poweri andmetel tuksub Hispaania autoturg praegu umbes 800 000 sõiduki peal aastas – pool 2007. aasta tipptasemest (1,6 miljonit).  Itaalias ostetakse ligikaudu 1,75 miljonit autot aastas, enne majanduslangust oli tase 2,3 miljonit.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles