Kergemeelne kiirlaen võib koduostja panga ukse taha jätta

Isegi kui kliendil pole liigkasuvõtjate ees võlga üleval, muudab üksnes kiirlaenu võtmise fakt laenutaotleja panga jaoks ebausaldusväärseks.

FOTO: Raigo Pajula

Enamik Eesti pankasid on võtnud seisukoha, et SMS- ja kiirlaenude võtjad ei ole piisavalt usaldusväärsed, et neile kodu soetamiseks eluasemelaenu väljastada.


Üha rohkem tuleb pankades ette juhtumeid, kus täiesti maksevõimeline klient saab pankade laenukomiteedest eitava vastuse vaid seetõttu, et ta on kunagi võtnud kõrge intressiga lühiajalist laenu.

Mõne kliendi puhul tuleb see välja siis, kui pank teeb isiku kohta krediidiinfost päringu ja sealt selgub, et laenu sooviva kodaniku suhtes on kiirlaenu väljastaja poolt nõue üleval. Sellised inimesed nn diskvalifitseeruvad automaatselt ning tuleb tunnistada, et ega panku saa sellise hoiaku tõttu ka hukka mõista – kui inimene ei suuda ära teenindada 3000-kroonist kiirlaenu, oleks naiivne arvata, et ta saab hakkama pikaajalise eluasemelaenuga. Pank tajub probleemi ning suure tõenäosusega keeldub laenu andmisest.

Kuid pankade murelikkus on nüüdseks jõudnud juba uuele tasemele – välja praagitakse ka sellised kliendid, kelle kontole on kunagi kiirlaen üle kantud, pidamata seejuures oluliseks, kas laenukohustus on õigeaegselt täidetud või mitte. Oma kodupangas laenu taotlemisel ei ole võimalik kiirlaenu võtmise fakti ka kuidagi varjata – märge konto väljavõttele jääb aastateks. Teisest pangast laenu taotlemisel on eeliseks, et dokumentide esitamisel on nõutav viimase kuue kuu konto väljavõte, varasemad pangapoolse heakskiiduta kohustused jäävad minevikku ning pangale teadmata, juhul muidugi, kui kohustus oli tähtajaliselt täidetud.

Oleme sel teemal eraviisiliselt ka pangaesindajatega vestelnud.
Kodulaenu väljastamisest keeldumine SMS-laenu võtnutele ei ole pankade ametlik seisukoht. Küll aga möönavad nad äärmiselt ettevaatlikku suhtumist sellisesse klienti, kes jooksvalt oma rahaasjadega hakkama ei saa ning on igapäevaseks majandamiseks kiirlaenu võtnud. See on panga jaoks ennekõike märk kliendi usaldusväärsusest – märk, mis paremal juhul lükkab teie kodu- või ka näiteks autoostu, võimalik ka, et olemasoleva kodu remonti, pooleks aastaks edasi.

Summa, mida SMS-laenuga võtta võimalik ning probleemid, mida seeläbi lahendada saab, pole pikemal kaalumisel seda kindlasti väärt. Puutume oma töös viimasel ajal tihti kokku olukorraga, kus tehing jääb vormistamata ja kodu soetamata, takistuseks üks väikene mõne tuhande kroonine kiirlaen.

Pankurid aga soovivad rõhutada, et lisaks kiirlaenudele on ka muid asjaolusid, mis pealtnäha maksevõimelise kliendi väärtust kahandab – kui näiteks pangaväljavõttest selgub, et isik külastab regulaarselt kasiinosid.

Lõppude lõpuks otsustavad kõik kommertspangad ise, kellele nad soovivad laenu anda ning kellele mitte. Samas on teada, et eriti viimaste kuude sündmuste taustal on raha hind märkimisväärselt kasvanud ning lisaks kõrgemale intressitasemele ja muudele karmimatele tingimustele on tavakodaniku jaoks nn kõrgemaks hinnaks ka nõutav laitmatu minevik, mis veel mõned aastad tagasi üldse oluline polnud. Seetõttu soovitame laenuhuvilistel soojalt oma kontod «hämaratest» tehingutest puhtad hoida, sest näiliselt süütu toiming võib pangaametniku silmis olla piisava raskusastmega süütegu, et inimene kvalifitseeruks kehvemal juhul aastateks kui krediidikõlbmatu klient.

Tagasi üles