Kahtlus: tuntud transpordifirma tehti nädalavahetusega puupaljaks? (13)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Via3L laieneb.
Via3L laieneb. Foto: Madis Sinivee

Tuntud logistika- ja transpordifirma Via3L Spedition OÜ suuromanikke tabas läinud nädalavahetusel šokk, kui nad avastasid, et firma on sisuliselt tühi – läinud on autod, haagised, kontoritarbed ja töötajad. Endised juhatuse liikmed väidavad, et tegemist on laimu ja valeinfoga. 

«Ettevõte oli edukas, kliendid said korralikku teenust ning kõik tundus olevat hästi. Konflikte ei esinenud. Äsja lepiti kokku isegi uus preemiate, boonuste, tasude süsteem. Ühtegi erimeelsust ei olnud. Nädalavahetusel toimunu oli täielik üllatus.» Nii kirjeldas uskumatuna näivat lugu vaidluse üht poolt esindav Cobalti vandeadvokaat Lembit Tedder.

Kõik on minema viidud

Mis siis täpselt juhtus? Eile saatis Via3L Spedition oma koostööpartneritele kummalise kirja: «Peame kahetsusega informeerima, et käesoleval nädalavahetusel on ilmnenud, et Via3L Spedition OÜ (tänase seisuga tagasikutsutud) juhatuse liikmed Elmer Maas ja Lauri Latt ning töötajad (isikute ring täpsustamisel) on meie hinnangul pannud toime ettevõtte varguse – minema on viidud praktiliselt kõik vajalik teenuse osutamiseks, mistõttu ei ole meil võimalik teid hetkel kvaliteetselt teenindada.»

Kirja saatsid vanad juhatuse liikmed Alger Närska ja Meelis Saaresalu. Samuti oli seal pärast Latti ja Maasi lahkumist juhatuse uueks liikmeks tõusnud Jaana Jakovlev allkiri. Uus juhatus lubas teha kõik endast oleneva, et tekkinud olukord lahendada ja kliente edasi teenindada.

Olgu vahemärkuseks öeldud, et süüdistuste alla jäänud Elmer Maas ja Lauri Latt on logistikafirma juhatusse kuulunud juba 2011. aastast saati. Latt on ka Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni juhatuse esimees ja ta on korduvalt meedias sõna võtnud. Nii Maas kui Latt on ka Via3L Speditioni omanikud: kummalegi mehele kuulub 11,25 protsenti ettevõtte aktsiateks. 

Mõlemad mehed ütlesid advokaadi suu läbi, et nad pole midagi omastanud ega varastanud, vaid nad lahkusid firmast, kuna kõik läbirääkimised ettevõtte enamusosanikega jooksid tupikusse. Nad lisasid, et enamusomanike ainuvalitsev otsustamisstiil tekitas suurt rahulolematust ka ettevõtte töötajate seas, mis seadis ettevõtte edasise tegutsemise väga raskesse seisu ja tekitas ettevõtte tuleviku osas ebakindlust.*

Ahnus ja raha teevad oma töö?

Via3L Speditioni juhatuse liige ja üks omanik Meelis Saaresalu sõnul on endised äripartnerid neile jõhkralt noa selga löönud. «Milleks seda nüüd vaja oli?» küsis ta. «Oleme nendega pikka aega koos töötanud. Olen selle generatsiooni inimene, kes on harjunud inimesi usaldama. Aga teinekord ahnus ja raha teevad oma töö.»

Saaresalu arvates olid Latt ja Maas oma plaani pikalt ette valmistanud, kuna töötajad hakkasid lahkuma juba paar kuud varem. Kulminatsioon oli aga läinud nädalavahetusel. Juba pühapäeval haigutas Saaresalu sõnul kontoris tühjus – arvutid, telefon olid läinud, samuti puudus ülevaade haagistest ja sõiduautodest. Veoautosid Via3L Speditionile ei kuulunud.

Kadunud asjadest on aga hullem see, et lahkunud on pea kõik töötajad peale raamatupidaja, lisaks on kaasa võetud oluline know-how. «Logistikasektoris on suurem väärtus kontaktidel, kliendisuhetel, ahelate välja töötamisel – ka need on kõik kadunud. Meid on täiesti tühjade pihkudega jäetud,» kurtis ettevõtja.

Kuigi ettevõtte töö on sisuliselt halvatud, loodetakse august siiski välja ronida. «Me tõesti loodame, et töötajad, keda on manipuleeritud, tulevad meile tagasi.» Saaresalu vabandas kõigi oma klientide ees ja lubas koos alles jäänud tiimiga maksimaalselt pingutada, et ettevõte taas raja peale saada.

Soovisid ka ise lahkuda

Via3L Speditioni möödunud aasta käive küündis 20 miljoni euroni, kasumit teeniti pool miljonit eurot. Cobalti vandeadvokaadi Lembit Tedder palus veel rõhutada, et Via3L Speditioni emafirma, transpordikontsern AS Via3L on täiesti eraldiseisev ettevõte, mille tegevus jäi puutumatuks. «Seal on kõik hästi ja töö käib nagu varem,» täpsustas Tedder. 

Kerkib küsimus, et kuidas sellised asjad tänapäeval veel võimalikud on? Tedder jätkas, et olukord on sedavõrd kummastavam, et ettevõtet võivad esindada vaid kolm juhatuse liiget ühiselt ehk et igal ametlikul dokumendil peab olema vähemalt kolme juhatuse liikme allkirjad. Pärast nädalavahetust, mil ülaltoimunu juhtus, kutsit Latt ja Maas juhatusest viivitamatult tagasi. Tedderi sõnul avaldasid nad ka ise soovi lahkuda.  

«Elmer Maas ja Lauri Latt olid küll enne ja pärast koosoleku toimumist kohal, kuid koosolekust endast osa võtta ei soovinud. Samuti ei soovinud Elmer Maas ja Lauri Latt jagada selgitusi, vaid lahkusid,» märkis Tedder. «Ettevõttel on omapoolne nägemus ja arusaamine toimunust ning seotud isikutest, kelle osas peaks õigust mõistma nii kriminaal- kui ka tsiviilkohtus,» selgitas advokaat.

Küsimuse peale, kas nad on juba politsei poole pöördunud, vastas Tedder, et nad ei soovi seda hetkel kommenteerida. Saaresalu andis aga korduvalt märku, et nad seda teha plaanivad.

Tegutseb juba uue firma alt

Mitmed anonüümsust palunud Eesti turul tegutsevad transpordikorraldajad märkasid Postimehele, et inimesed, kes muidu Via3L Spedition OÜ nimel töötasid, on nüüd päeva pealt alustanud vedude tellimisega uue firma alt nimega Nordic Spedition. Ettevõtte juht ja omanik on Erki Vään.

«Reedel töötasid ja kirjutasid kõik logistikud veel Via3l alt, aga esmaspäeval, 2. juulil olid kõik juba Nordic Speditionis ja kirjutasid selle firma alt,» selgitas üks transpordisektoris töötav inimene.

Varade kantimises kahtlustatav Lauri Latt ütles Postimehele, et tema kohta on esitatud laimu ja valeinfot. Ta lubas omapoolse versiooni esitada kirjalikul teel, kuid pole seda seni veel teinud. 

*See lõik on lisatud artiklisse hiljem, et tasakaalustada ühe poole süüdistusi. Elmer Maasi ja Lauri Lati vastulause on avaldatud siin. Olgu öeldud, et 2020. aasta novembri seisuga käib poolte vahel endiselt kohtuvaidlus. Mis ulatuses ja kas üldse vargus toimus, kohus otsustanud pole. 

Via3L Spedition OÜ on rahvusvahelisi transporditeenuseid ja logistikalahendusi pakkuv ettevõte, mis loodi 2011. aastal. Ettevõte kuulub Via 3L ASi kontserni. Ettevõtte tegevussuundadeks on maanteetransport Skandinaavia, Baltikumi ning Lõuna-Euroopa liinidel. Aktiivselt tegeletakse ka multimodaalsete konteinerlahendustega Lääne Euroopas.

Ettevõtte kodulehel seisab, et ekspedeerijana ei ole Via3L Spedition ainult kauba vedaja, vaid neilt saad tellida kõik kaubaveoga seotud teenused.

«Mõistame oma klientide soove ning oleme seadnud endale eesmärgiks leida sobivaim logistiline skeem, säästes sellega nii tellija aega kui raha. Anname endast parima, et meie klient saaks alati sõbraliku, personaalse ning asjatundliku teeninduse,» lubavad nad.

Via3L Speditioni kuulub 55 protsendi ulatuses Jungent Gruppi, mille suurim omanik on Jaanus Krigolson. Ülejäänud osa logistikafirmast kuulub aga OÜle Terasus Holdings, millest omakorda pool kuulub varguses kahtlustatud Lauri Lattile ja Elmar Maasile. 

Kommentaarid (13)
Copy
Tagasi üles