Tesla saavutas viimaks Elon Muski lubatud tootmistempo

Tesla Model 3

FOTO: Jason Lee / Reuters

Teslal õnnestus juuni lõpuks viia ellu ettevõtte tegevjuhi Elon Muski lubadus toota ühe nädala jooksul 5000 Model 3 elektriautot. Kas ettevõte suudab sellist tootmistempot ka hoida on muidugi küsitav.

Täpsemalt öeldes saavutas Tesla oma eesmärgi umbes viis tundi peale Muski seatud tähtaega, sest viietuhandes Model 3 väljus Fremonti tehase tootmisliinilt USA aja järgi kusagil kella viie ringis pühapäeva hommikul, kui oli juba esimene juuli. Sellegi poolest võib Musk oma lubaduse sisuliselt täidetuks lugeda. «Ma arvan, et meist sai just päris autotootja,» kirjutas Musk ettevõtte töötajatele saadetud e-kirjas, mis jõudis peatselt ka meedia kätte.

Lisaks soovitud Model 3 tootmistempole saavutas Tesla kuu lõpuks ka tootmistempo 7000 Model S-i ja Model X-i nädalas, kirjutas Musk ja lisas, et ettevõte loodab juuli lõpuks toota juba 6000 Model 3 nädalas.

Pärast möödunud aastal korduvalt Muski seatud tootmistempo graafikutes põrumist, lubas ettevõtte juht jaanuaris, et Tesla toodab juuni lõpuks 5000 Model 3 nädalas. Tesla on kaotanud siiani iga toodetud Model 3 pealt suure hulga raha ja õigupoolest pole ettevõte oma peaaegu 15-aastase ajaloo jooksul mitte kunagi aasta lõikes kasumisse jäänud.

Model 3 tootmist alustati möödunud aasta juulis, kuid seda on painanud mitmed tehnilised probleemid ja tagasilöögid. Muski plaan muuta Model 3 tootmine võimalikult automatiseerituks on andnud tema sõnul tagasilööke ning nüüd hakatakse tootmisse rohkem kaasama ka inimesi. Probleeme on esinenud ka Tesla akutehasega Gigafactory, mis ei suuda Fremonti tehase nõudlusega sageli sammu pidada.

Viimase paari nädala jooksul on Tesla püstitanud Fremonti tehase lähedale hiiglasliku telgi, kus pandi tööle kolmas Model 3 tootmisliin, et aidata ettevõttel pidada sammu tootmisgraafikuga, millest sõltub hetkel Tesla tulevik. Telgis paiknev tootmisliin pandi Muski sõnul kokku ainult kolme nädalaga ning selleks kasutati «minimaalselt ressursse». Tegu on esimese teada oleva telgist tegutseva autotehasega.

Üks Tesla töötaja ütles väljaandele Reuters, et viimastel kuudel on töö olnud tehases uskumatult pingeline, sest liinitöölised teevad äärmiselt pikkasid vahetusi ja Musk ise magab sageli tehase konverentsiruumi põrandal, et tootmisel silma peal hoida. Pärast pühapäeva öösel tulnud teadet toimus tehases aga väidetavalt massiline juubeldamine ning peatselt hakkasid töötajate rõõmusõnumid jõudma ka Facebooki ja Instagrammi.

Ambitsioonikast tootmisgraafikust esimest korda kinni pidamine on Tesla jaoks äärmiselt kriitilise tähtusega saavutus, sest see julgustab investoreid ja lubab ettevõttel tekitada piisavalt palju raha, et Musk ei pea minema sellel aastal täiendavat kapitali otsima. Tempos 5000 Model 3 nädalas suudab Tesla jääda tegevjuhi sõnul aasta teisel poolel juba kasumisse.

Enne seda peab Tesla aga tõestama, et nad suudavad tõepoolest sellist tootmistempot hoida, sest praegune töömaht mõjub liinitöötajatele ääretult kurnavalt. Samuti tekitab selline tempo raskusi Tesla tarnijatele. Eelmisel nädalal teatas näiteks Panasonic investoritele, et järsult kasvav nõudlus Model 3 akudes kasutatavate osade järgi on tekitanud nende tootmises puudujääke. 

Teslal on tegelikult minna veel pikk maa enne kui nad saavad nimetada ennast tasukohaste autode masstootjaks. Kui ettevõte ehitas möödunud aasta jooksul kokku ligemale 100 000 sõidukit, siis näiteks General Motors (kelle turuväärtus jääb muuseas Teslale alla) tootis kokku 10 miljonit sõidukit.

Musk lootis algselt toota juba 2017. aasta teiseks pooleks üle 100 000 Model 3, kuid tõmbas hiljem oma optimismi tagasi ja lubas aasta lõpuks valmistada 5000 Model 3 nädalas. Lõppkokkuvõttes ehitas Tesla mullu ainult 2700 Model 3 ja aasta viimasel nädalal 793. Sellel aastal lubas Musk tempot 5000 Model 3 nädalas esimese kvartali lõpuks, kuid tulemuseks oli vaid 2700.

Musk teatas varem sellel aastal, et plaanib Tesla üüratute kulutuste vähendamiseks tõmmata ettevõtte püksirihma koomale ja viia läbi laialdane restruktureerimine. Aprillis teatas ta, et restruktureerimise raames vähendatakse juhtivtöötajate arvu, kelle tööülesanded kipuvad üksteist dubleerima. Juuni alguses teatas ta 3000 töötaja koondamisest, kellest enamik on kontoritöötajad.


Loe ka neid

Tagasi üles