Raudteefirmad murdsid Venemaa teenimisest välja (1)

Andres Reimer
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
EVR Cargo juht Raul Toomsalu.
EVR Cargo juht Raul Toomsalu. Foto: Marianne Loorents

Baltimaade raudtee-ettevõtted leppisid teisipäeval esimakordselt pärast taasiseisvumist kokku põhja-lõuna suunaliste transiitvedude alustamises, mida varem takistas higi ja pisarate rohke konkureerimine õiguse eest vedada Venemaa naftatooteid.

Mitu aastat kestnud läbirääkimistega saavutati tulemus, et Mereavaigurongi nimeline kaubarong sõidab Tallinnast Poola piirile 22 tunniga, mis muudab selle veoviisi autotranspordiga konkurentsivõimeliseks.

Leedu ja Eesti rauudtee kaubaveofirmad hakkavad pärast lepingu alla kirjutamist otsima kliente, et panna alates juunikuust käima Tallinna ja Leedu-Poola piiril asuva Šeštokai vahel käima iganädalane Amberi nimeline rong. Läti osaleb ettevõtmises esmalt kui transiidimaa, kuid LDZ Logistika juhi Eduards Cernavskise sõnul soovivad nad tulevikus hakata kaupa põhja-lõuna suunaliisele rongile laadima kahes jaamas.

„Me alustame konteinervedudeks sobivate platvormvagunitega, kuid leedulased korraldasid hanke ka selliste platvormide soetamiseks, muhu saab kaubaautoga peale sõita,“ ütles EVR Cargo juht Raul Toomsalu. „Meie esmane eesmärk on vedada iogal nädalal Šestokaisse ja sealt omakorda Tasllinnasse 62 konteinerit, mis leevendab oluliselt maantevedude koormust.“

Põhja-lõuna suunalisteks raudteevedudeks jätkub osaliste nägemuses kaupa juba ptraegu piisavalt. „Marsruudil Helsingi – Tallinn – Šeštokai liigub juba praegu 4000 kuabaautot ööpäevas, kaubamaht üha kasvab ning nüüd me saame hakata rääkima nende kaupade toomisest raudteele,“ selgitas Leedu raudtee asedirektor Egidius Lazauskas.

Vedude korraldamine lahendatakse osaliste poolt Taxifyle ligilähedaselt sarnase elektroonilise broneerimisplatvormiga, mis jagab tellimused raudteefirmade vahel sihtkohast lähtuvalt. Projekti käivitamiseks ei pea osalised vajalikuks ühisettevõtte asutamist ning loodavad ülesandega toime tulla lepingu ja elektrooniliste lahenduste abil.

Näiteks kulub vedurijuhtide vahetamisele piiril nüüd varasema kolme tunni asemel 1 tund ja 40 minutit, mis aitab kaasa rongi keskmise liikumiskiiruse tõstmisele. „Me ei saa rongijuhtide piiril vahetamisest loobuda, sest nende tööaeg on piiratud 12 tunniga, kuid me mõtleme, kuidas seda aja säästmise nimel ikkagi teha,“ ütles  Cernavskis.

Aprillis sooritas esimese testsõidu 43 konteinerist koosnenud kaubarong marsruudil Šeštokai – Paldiski. Kaubaveo tellijaks oli SNCF Logistics Groupi tütarfirma Forwardis, mis on Euroopa üks juhtivaid ekspedeerijaid. Veetud kaup alustas oma teekonda Prantsusmaalt.

Testsõiduga kontrolliti tehnoloogilisi protseduure, ajakava, rongi kiirust tee peale jäävate jaamade vahel ning infovahetuse ja dokumentide vormistamise sujumist. Testrongiga saavutatud tulemused said nüüd sõlmitud lepingu aluseks.

Merevaigurongi liin Amber train on Eesti, Läti ja Leedu riiklike raudteeveo-ettevõtete koostööprojekt, mille alustes lepiti kokku märtsis. EVR Cargo vastutab liini opereerimise eest Valgast Paldiskini. Lätis opereerib liini SJSC „Latvijas dzelzceļš“ ja Leedus AB „Lietuvos geležinkeliai“.

Raudteefirmade väitel võimaldab nende pakutav kaubavedu nii tellijatel kui ka vedajatel aega ja kulusid oluliselt kokku hoida. Samuti on rongiveod maanteevedudega võrreldes keskkonnasäästlikumad, tekitavad vähem müra ning võimaldavad vähendada ummikuid ja õnnetusi maanteedel.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles