Elektriautod võivad 2040. aastaks pühkida nafta nõudlusest seitse miljonit barrelit päevas (5)

Rait Piir
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eletriauto laadimine Münchenis.
Eletriauto laadimine Münchenis. Foto: Caro / Andreas Muhs / Caro / Andreas Muhs

Bloomberg New Energy Finance (BNEF) raporti põhjal võib globaalne nõudlus nafta järele väheneda elektriautode mõjul 2040. aastaks kuni seitse miljonit barrelit päevas.

Elektriautod muutuvad raportis välja toodud prognooside kohaselt kusagil järgmise viie kuni kümne aasta jooksul sisepõlemismootoriga autodest odavamaks ja elektrilised bussid võtavad enda sektori 2020ndate lõpuks täielikult üle.

BNEFi hinnangul ületab elektriautode müük selle aasta jooksul 1,6 miljoni piiri. 2014. aastal oli see number vaid paarsada tuhat. Elektriautode müügile on aidanud eelkõige kaasa aukude hindade järsk langus, mis tuleneb tehnoloogia kiirest arengust. Akude hinnad on langenud 2010. aastaga võrreldes 79 protsenti, kukkudes 1000 dollarilt kilovatt-tunni kohta kõigest 209 dollarile kilovatt-tunni kohta. Aastaks 2030 võib see number olla kuni 70 dollarit kilovatt-tunni kohta.

Elektriautode müüki veab väga tugevalt Hiina, mille turg moodustas kõigist möödunud aastal müüdud elektriautodest 21 protsenti. 2025. aastaks moodustab Hiina prognooside järgi globaalsest elektriautode turust ligemale poole. Hiina on juba praegu seadnud sisse piirangud sisepõlemismootoritega autode müügile ja soodustab tugevalt elektriautode ostmist.

Ka suured autotootjad suunavad oma pilgu üha enam elektri poole, seda eriti kohtades, kus on karmimad heitmete regulatsioonid (näiteks EL). Kui möödunud aastal oli maailmas saadaval 155  elektriauto mudelit, siis 2022. aastaks võib tõusta see number 289 peale.

Elektriautode tulevik ei ole siiski üleni roosiline. Nõudlus liitiumioonakudes kasutatava koobalti järele kasvab üha kiiremini, lükates nii järsult üles ka selle hinnad. Kui koobalti kaevandamisse ei investeerita lähiaastate jooksul väga suuri summasid, siis on varsti käes ülemaailmne koobalti defitsiit.

Koobalti hind on viimase kahe aastaga kolmekordistunud ja kasvav nõudlus selle järele võib saada ka akutööstuse komistuskiviks, mis hakkab piirama elektriautode turgu.

Vaatamata kasvavale koobaltinõudlusele prognoosib BNEF siiski, et 2025. aastaks müüakse maailmas 11 miljonit ja 2030. aastaks 30 miljonit elektriautot. 2040. aastaks on see number 60 miljonit ja elektrilised sõiduautod moodustavad umbes 55 protsenti kogu turust. See tähendab, et maailma teedel sõidab siis 559 miljonit elektriautot.

Kommentaarid (5)
Copy
Tagasi üles