Odavam Tesla Model 3 ei pruugi kunagi reaalsuseks saada

Rait Piir
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tesla Model 3.
Tesla Model 3. Foto: / AP
  • Mainekas tarbijaajakiri kritiseeris Tesla 3e pidureid
  • Tesla põletab uskumatutes kogustes raha
  • Tesla Model 3st sõltub ettevõtte ellujäämine

Elon Musk avaldas nädalavahetusel Twitteris täiendavat infot uue kõrgema hinnaga Tesla Model 3 versiooni kohta, kuid tunnistas samas, et varem reklaamitud odavama Model 3 tootmine hävitaks praeguse seisuga ettevõtte.

Musk reklaamis nädalavahetusel Twitteris uut kahe mootoriga nelikveolist Model 3 performance versiooni, mille hind algab 78 000 dollarist (see on kõrgem kui Model S alghind) ja mis on tema sõnul võrreldav sportliku BMW M3ga, kuid 15 protsenti kiirem ja parema juhitavusega. Kahe mootoriga Model 3 versiooni hakatakse tootma juulis.

Samas jättis näiteks mainekas USA tarbijaajakiri Consumer Reports pärast proovisõitu Tesla Model 3e oma soovitusest ilma, tuues välja, et autoga on küll lõbus sõita, kuid elamust varjutavad «suured vead». Consumer Reportsi soovitused on nii tarbijate kui autotootjate seas väga hinnatud.

Ajakiri kritiseeris peamiselt Tesla Model 3 pidureid, võrreldes auto pidurdusteekonda raske maasturiga. Teslal kulus 100 km/h pealt seisma jäämiseks 46 meetrit, mis on ajakirja hinnangul halvem kui ühelgi teisel moodsal autol, mida nad katsetanud on. Model 3 pidurdusteekond oli isegi pikem Ford F-150 maasturist, vahendab Reuters.

Tesla plaanis algusest peale alustada kallimate Model 3 versioonide tootmisest, et tekitada kõige kriitilisemal ajal, millal tootmine pole veel piisavalt kiiresti käima läinud, võimalikult palju raha. Sama taktikat on nad kasutanud ka Model S'i ja Model X'i puhul. See tähendab, et need, kes tellisid omale Model 3 baasversiooni, saavad selle kõige viimasena kätte.

Model 3 pidi aga Muski visiooni järgi saama taskukohaseks «rahvaautoks», mis viib Tesla massidesse ja teeb temast lõpuks tõsiselt võetava suurautotootja. 35 000-dollarise alghinna tasukohasus tavainimesele on muidugi küsitav, kuid praegu paistab sootuks nii, et Tesla ei saa Model 3 puhul lubada omale isegi nii kõrget alghinda.

Musk tunnistas nädalavahetusel Twitteris, et ta ei söanda hakata kõige odavamat Model 3 valmistama enne, kui Tesla suudab toota üle 5000 Model 3 nädalas. Praegu sihib ettevõte aga alles 2500 nädalas. Ambitsioonika tootmisgraafiku järgi peaks tempo 5000 autot nädalas saabuma juulis, kuid see on ebatõenäoline. 35 000 dollarit maksvate autode tootmine viiks Muski sõnul ettevõtte aga praeguse seisuga lihtsalt pankrotti.

Tesla põletab viimasel ajal uskumatult suurtes kogustes raha - väidetavalt tempos pool miljonit dollarit tunnis, et kasvatada meeleheitlikult oma tootmiskiirust. Elektriautode tootja 2,7 miljardi dollari suurusest rahareservist ligemale miljardi moodustavad aga eeltellimustega tehtud sissemaksed, mida on võimalik tagasi võtta.

Musk üritab hetkel tõmmata kulutusi kokku, kus iganes ta vähegi saab. Hiljuti teatas ta, et kogu ettevõte läheb kulude säästmiseks restruktureerimisele, mille käigus muudetakse firma juhtimine «õhemaks». Muudatuste eesmärk on Muski sõnul ettevõttesisese kommunikatsiooni parandamine, kriitiliselt mittevajalike tööülesannete kaotamine ja erinevate funktsioonide kombineerimine.

Tesla esimese kvartali tulemuste teatamisel viitas Musk ka sellele, et ettevõte kavatseb vabaneda tervest hulgast kolmanda osapoole tarnjatest, kellest paljud «raiskavad nende aega.» Samuti soovitas ta töötajatel vältida rohkem käsuliine ja «mõelda rohkem oma peaga», et tööd optimeerida. Aprillis teatas Musk, et Fremonti Model 3 tehas hakkab tööle ööpäevaringselt.

Musk on lubanud viia Tesla selle aasta teisel poolel kasumisse ilma investoritelt täiendavat raha küsimata, kuid investorid ja analüütikud sellesse väitesse ei usu. Õigupoolest peab Tesla ainuüksi oma kulutustega sammu pidamiseks koguma aasta lõpuks mitu miljardit dollarit täiendavat kapitali. Goldman Sachs usub, et Tesla peab tootmisgraafikuga sammu pidamiseks saama 2020. aastaks investoritelt kokku 10 miljardit dollarit.

Selliste numbrite valguses on hakanud paljud eksperdid üldse kahtlema, kas kõige odavam Model 3 näeb kunagi ilmavalgust. Seda eriti, kui Musk ei taha koguda väljaspool ettevõtte sissetulekuid täiendavat raha. Sellisel juhul ei saa ettevõte lihtsalt omale lubada 35 000 dollarit maksvate autode tootmist. Seega üritavad nad sellises hinnaklassis versioonide tootmist lükata edasi nii kaua kui vähegi võimalik, mis omakorda frustreerib odavama Model 3 tellijaid.

Tesla on hetkel veel aastate kaugusel suurtest autotootjatest, kes saavad endale lubada alla 35 000 dollari maksvate autode valmistamist. Niisiis on igati Tesla huvides lükata algselt reklaamitud Model 3 võimalikult kaugesse tulevikku. Samas sõltub tõenäoliselt just sellest baasmudelist Tesla ellu jäämine. Olukord ei näe Muski jaoks hetkel hea välja, kuid see mees on ennast ennegi võimatuna näivatest olukordadest välja keerutanud.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles