Aasta juht Kai Realo: kui võtad kontsernis tööd surmtõsiselt, saad varsti südameinfarkti

E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare
  • Realo igapäevane töö on nagu Dilberti koomiks
  • Tuleb võimendada häid ideid ja pidurdada lollusi, mis tulevad ülevaltpoolt
  • Circle K brändiuuendus oli Realo karjääri üks suuremaid õnnestumisi

Pärnu Juhtimiskonverentsil avalikustatud aasta parima juhi, Circle K Eesti peadirektori Kai Realo sõnul peab suure rahvusvahelise kontserni keerulises masinavärgis töötamiseks olema hea huumorimeel, kuna absurdseid ülesandeid ja kentsakaid olukordi tuleb ette küllaga.

Rääkisite laval pärast auhinna saamist, et teie igapäevane töö Circle K’s on nagu Dilberti koomiks. Mida te sellega mõtlete? 

Dilberti koomiks räägib inimeste käitumisest suures kontsernis ja kentsakatest olukordadest, mis kontoris ette tulevad. Meie igapäevases töös tuleb samuti ette palju sarnaseid juhtumeid. Suured organisatsioonid on lihtsalt sellised, kus kordineerimine ja ükteisest arusaamine tekitab tihti koomilisi olukordi.

Tooge mõni hea näide.

Suurte rahvusvaheliste äride üksused on teatavasti väga erineva suurusega. Seetõttu pole mingi teise riigi üksuses loodud uus toode või kokkuhoiu võimalus üldsegi kohane Eesti jaoks. Näiteks tuleb ülevalt poolt memo või kõne, mis ütleb, et organiseeri oma üksus nii või naamoodi ümber, aga siis saad aru, et Eestis taolist üksust üldse olemaski. 

Siia võib tuua ka hot dog'i näite. Kui kogu ülejäänud maailm sööb hot dog'i lahtise saia vahel, siis Eestis oleme seda kolm korda üritanud, aga pole kuidagi õnnestunud. Eesti inimese hot dog peab tingimata olema auguga saias. Me oleks pidanud sellest kohe aru saama, aga proovisime ikka kaks korda veel (naerab). 

Võrdlete oma tööd koomiksiga. Kas huumor on teie jaoks juhina oluline?

Muidugi. Kui sa rahvusvahelises kontsernis töötamist surmtõsiselt võtad, saad varsti südameinfarkti. Sa pead nägema oma kolleegide või ülemuste motivatsiooni, kui nad sulle kirjutavad või helistavad ja midagi pakuvad. Tuleb vahet teha, et kas see, mida keegi nimetab maailmarevolutsiooniks on üldsegi oluline. Üldiselt ikka terve mõistus võidab.  

Samas on ka kontsernis juhtivatel kohtadel inimesi, kes pole võimelised tegema globaalset äri ega mõistma riikidevahelisi erinevusi. Minu roll nii suures kontsernis (Circle K Eesti AS kuulub Kanada päritolu rahvusvahelisse kontserni Alimentation Couche-Tard-toim) on olla filtriks, kes pidurdab lollusi ja võimendab häid asju, mis ülevalt poolt tuleb.  

Kas teile tuleb emafirmalt palju lollusi sisse?

Kõik rahvusvaheliste kontsernide Eesti harud puutuvad sellega kokku. Ma arvan, et meil on ebaõnnestunud juhivalikuid pigem vähe olnud. Samas on meil viimasel ajal olnud kontsernis palju muutusi, eelkõige uuele kaubamärgile üleminek. Siis tuli ikka ette olukordi, kus mõned juhid olid segaduses ja mõtlesid vaid endile, jättes töötajaid omapäi. Nägime mitmeid tegemata jätmisi. Selge on see, et ebaõnnestunud juhi valik väga kõrgel korporatiivsel tasemel on palju valusam kui ühe Eesti firma eksimus.

Kas olete pigem karm juht või kena juht?

Olen endaga palju tööd teinud. Noorena oli tahumatum. Arvasin, et kõige olulisem asi maailmas on eesmärgi saavutamine. Ajapikku saad aru, et selleks, et hoida ja koguda häid inimesi, pead sa lisaks eesmärgile tähelepanu pöörama ka sellele, mida inimesed su ümber tunnevad.

Inimesena huvitab mind see, kuidas mingi asi välja kukub. Olen see laps, kes üllatusmuna lahti tehes rebib paberi, viskab šokolaadi minema ja jõuab üllatuseni, et see kiiresti kokku panna. Aja jooksul olen õppinud, et äkki on ka keegi teine, kes tahaks ise paberi ära võtta või šokolaadi süüa.

Mul on empaatia olemas, aga ma ei ole pidanud seda nii oluliseks. Nüüd saan aru, et kui mul endal pole empaatiat nii palju vaja, siis teistele võib see väga oluline olla. Arvestan sellega.

Kas Circle K jaoks on saabunud argipäev ja inimesed ei ütle enam Statoil ega kutsu seda enam imelike nimedega nagu sörkiv gei?

Statoili nimi on täitsa kadunud, aga ma ise pean siiski tunnistama, et kui aju täiesti lõdvaks lasta, siis ma võin tööpäeva lõpuks öelda, et lähen käin Statoilist läbi. See on endiselt veres (naerab).

Ma arvan, et kõik need nimed, mis meile alguses külge poogiti, ei jälita meid enam. Vahel ikka nimetatakse meid valesti, eriti riigiasutustes ei suuda nad millegipärast seda õieti nimetada. Nalja saab ikka. Tarbija seisukohalt on kõik väga harjunud.

Kas keeruline brändiuuendus oli suur õnnestumine?

See oli mu elu üks kihvtimaid projekte. Kuna olen turundustaustaga, siis mis saab olla fantastilisem väljakutse, kui vahetada välja Eesti armastatuim kaubamärk millegi täiesti hääldamatu vastu (naerab).

Aga me õnnestusime, kuna ütlesime kogu aeg: nimi pole oluline, inimesed on olulised. Ja inimesed ongi selle hästi vastu võtnud. Meie omanikfirma ei suuda seda siiamaani uskuda, et see nii kiiresti omaks sai. Brändiuuendus oli mu karjääri üks suurim õnnestumine.

Mida te kõige rohkem kartsite?

Kartsime seda, et inimesed solvuvad, et me Statoili nime kaotame. Kartsime nii suurt solvumist, et tekib protestimeelsus ja minnakse mujale. Eestlastel on ju viimasel ajal kombeks, et solvutakse kõige peale.

Viimane küsimus. Teenindussektoris räägitakse suurest tööjõupuudusest, aga enda kodu lähedal asuvas Circle K’s näen peaaegu iga nädal uute töötajate nägusid. Mis värk on?

Me oleme värskelt tööjõuturule tulnud noorte esmane töökoht. Võistleme higimull otsa ees töötajate nimel. Aga töö on läinud keerulisemaks. Ei ole nii, et istud päev läbi kassas ja piiksutad kaupa läbi. Teha tuleb kõikvõimalikke töid: müümine, toidu valmistamine, koristamine, kauba väljapanek. Tähelepanelik tuleb olla.

Mitmed noored ütlevadki, et nad ei suuda multitasking (paljude asjade korraga tegemine-toim) režiimis töötada. Kui nad on töökauged noored, kel kodus kõik asjad ette ära tehakse, siis on see veelgi keerulisem.

Siinkohal ongi suur roll kaupluste juhatajatel, kes peavad aitama noortel sisse elada, et nad ka järgmisel päeval tööle tuleksid. Teeme selle nimel kõvasti tööd, ja suur osa tööst on veel ees. Algus võibki raske olla, aga kui paar päeva sisse elada, läheb kergemaks.

Parimat juhti valiti juba viiendat korda

Lisaks Realole olid Eesti parima juhi nominendid tänavu veel Eesti Energia juht Hando Sutter ning Tallinna Kaubamaja Grupi juht Raul Puusepp.

Parim juht valiti kolme kriteeriumi järgi: pikaajalised head majandustulemused ettevõtte juhtimisel, laitmatu maine ja see, et juht on teinud rohkem kui vaid head äritulemused ehk ta on panustanud ühiskonda laiemalt.

Parimat juhti valisid Postimees, Äripäev, personalijuhtimise ühing Pare ja Tööandjate Keskliit.

Eelmisel aasta oli Eesti Parim juht ABB Eesti pikaaegne juht Bo Henriksson, aastal 2016 Erkki Raasuke ning aastal 2015 Estraveli juht Anne Samlik.

Tagasi üles