Ajastu lõpp: «tavalist autokütust» saab tanklatest veel viimaseid päevi (11)

Tõnis Oja
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tankimine.
Tankimine. Foto: Dmitri Kotjuh / Järva Teataja

Alates 1. maist peavad kõik Eestis müüdavad autokütused sisaldama biokütust vähemalt 3,1 protsenti energiamahust, mille tõttu hakkab bensiin 95 sisaldama viis protsenti ning diislikütus 3,5 protsenti etanooli. Bensiin 98 jääb biokütusevabaks.

«Tõene vastus, on et tegelik üleminek toimub ilmselt maikuu jooksul,» vastas kütusemüüja Circle K mootorikütuste kategooria juht Ivo Popp küsimusele, kas nn tavaline ehk naftast toodetud ja biokütustevaba mootorikütust saab tanklatest viimaseid päevi.

Biokütuste lisamine mootorikütustele tuleneb Euroopa Liidu direktiivist, mille kohaselt peab aastaks 2020 olema biokütuste osakaal transpordisektoris vähemalt 10 protsenti. Eestil on läinud sellega kiireks, sest praegu on biokütuste osakaal sektoris üks protsent, kahe aasta pärast peab biokütuste osakaal kümnekordistuma.

Ivo Popp ütles täna hommikul ajakirjanikele, et viie protsendi biokomponendi lisamine bensiinile (bensiini tüübiks saab olema 95 E5) ja 3,5 protsendi lisamine diislikütusele (kütuse margiks saab olema D B3,5) sõidukite mootoritele mingit mõju ei avalda. Küll aga kergitab mõnevõrra hinda (esialgse hinnangu kohaselt paar-kolm senti liitri kohta, täpsemalt ei soostunud Popp hinnatõusu ennustada).

Olulisem muutus tuleb aga järgmise aasta aprillis, kus biokomponendi osakaal peab tõusma vähemalt 6,4 protsendile energiamahust. Siis hakatakse müüma bensiini 95E10 ja diislikütust DB7, kus biokomponendi osa on vastavalt 10 ja seitse protsenti. Nii suur biokomponendi osakaal kõikidele mootoritele ei sobi ning bensiinimootoriga autod võivad kasutada bensiini 98, mis jääb biokomponendivabaks.

Millised autod võivad bensiini E10 kasutada, millised mitte, on eri autotootjate ja -markide puhul erinev. Maanteeameti andmetel võib näiteks Eestis enimmüüdud Škoda Octavial kasutada kõikidel bensiinimootoriga mudelitel, välja arvatud 1.8T RS (132 kW) mudelitel (AUQ mootor). Subarul võib aga kasutada kõikidel sõidukitel alates 1991. aasta mudelitest.

Samal ajal E10 kütust on lubatud kasutada kõikidel BMW bensiinimootoriga mudelitel sõltumata väljalaskeaastast, välja arvatud juhul, kui sõiduki omaniku käsiraamatus ei ole määratud kasutada ainult Super Plus (98 oktaaniarv) kütust.

Lõunanaabrid Läti ja Leedu on juba bensiinile 95E5 juba üle läinud ning Soomes on bensiin 95E10 kasutusel alates 2011. aastast.

Kommentaarid (11)
Copy
Tagasi üles