Sisuturundus

Adam BD – edukas valguslahenduste tootja

Professionaalsete valgusdekoratsioonide puhul on kõige olulisemad tipptasemel disain ja laitmatu kvaliteet.

FOTO: AS Adam BD

LED-tehnoloogial valguslahendused. AS Adam BD on suurim jõuluvalgustuse tootja Balti riikides ning kogu Põhja-Euroopas. Jõuludekoratsioonidele on aastatega lisandunud reklaam- ja valguslahendused ning fassaadidekoratsioonid.

1989 asutatud aktsiaselts Adam BD tegeles esimesed kümme aastat aiamööbli ja minigolfiradade tootmise ning koduseks kasutamiseks mõeldud jõulukaupade hulgimüügiga, aga siis jõuti turgu ja ettevõtte majandustulemusi analüüsides järelduseni, et perspektiivikam on keskenduda professionaalseks kasutamiseks mõeldud jõuluvalgustite ja valguslahenduste tootmisele.

„Kuna kaubanduses oli aeg ülimalt muutlik ja segane, suured kaubandusketid hakkasid turule tulema ja väiksemaid poode üha suleti, tekkis olukord, kus enne jõuluhooaega saatsime küll kauba välja, aga kui peale uut aastat hakkasime kokkuvõtteid tegema ning viimaseid laekumisi ootama, selgus ikka ja jälle, et nii mõnigi kauplus oli vahepeal tegevuse lõpetanud. Kuna hulgimüügi marginaalid on väikesed, jäigi loodetav kasum järjekindlalt suletud või pankrotistunud kauplustesse. Maailma suurim professionaalsete jõulukaupade mess Frankfurdis toimus ja toimub tänagi samaaegselt hulgikaupade messiga, mistõttu olime veidi kursis sellegi äriga. Nähes, et Baltikumi turul oli piisavalt ruumi, tekkiski mõte hoopis avalikku ruumi mõeldud dekoratsioonidega kätt proovida. Mõlema tegevuse tarvis ressursse ei jätkunud ja nii otsustasime hulgimüügiga lõpetada ning keskenduda ainult põnevamale ja meie nägemuse kohaselt perspektiivikamale alale,“ meenutab Adam BD juhatuse liige Ivari Roosileht.

Põhja-Euroopa suurim tootja

Tänaseks on Adam BD suurim oma valdkonna ettevõte Põhja-Euroopas. Sellise tulemuseni jõudmiseks tuli Roosilehe sõnul esimesed 3–4 aastat õppida, mil moel see äri üldse toimib ja kuidas piisavalt kvaliteetseid ning tellijatele huvipakkuva disainiga tooteid valmistada. Lähipiirkonnast eeskuju võtta polnud ja kogu protsess tuli katse ja eksituse meetodi abil läbi käia. „Keerulisemaks tegi olukorra seegi, et tulemust sai mõõta ainult kord aastas, seega pingutasime 9–10 kuud teadmata, kas liigume õiges suunas ja teeme õigeid asju. Terve aasta tegime tõsiseid investeeringuid, lootes, et kliendid on ikka aasta lõpus valmis meie tooted ära ostma. Kui olime esimesed oskused omandanud, jõudsime kokkuleppele selles äris juba mitukümmend aastat toimetanud Šveitsi ärimehega, kes aitas meid ligi kümne aasta vältel nii tootmise, sisseostu kui välissuhtluse alal. Kuna Šveits on üks kõige kvaliteedinõudlikumaid turge, siis tänu sealt saadud abile oleme täna üks parima kvaliteediga tootjatest Euroopas,“ on Roosileht tänulik.

Suurema osa Adam BD pakutavast moodustab omatoodang, mis valmib ettevõtte Märjamaal asuvas 4000-ruutmeetrises tootmis- ja laokompleksis.

FOTO: AS Adam BD

Lisaks põhjalikule tootearendusele on Adam BD julgelt laienenud. „Kohe oli selge, et Eesti üksinda ei saa olla meie eesmärk. Lätis ja Leedus sõitsime paari esimese aasta jooksul oma ettevõtet tutvustades läbi sisuliselt kõik suuremad omavalitsused. Alguses müüsime naaberriikidesse oma Eesti kontorist, kuid peagi avasime mõlemas riigis tänaseni hästi toimivad tütarettevõtted. Väikese viivitusega alustasime müüki Soomes, Rootsis ja Venemaal. Püüdsime end välja pakkuda mujalgi Euroopas, aga reaalselt on see õnnestunud alles viimastel aastatel, mil oleme oma väljapanekuga osalenud maailma suurimal jõulumessil Frankfurdis. Sellel osalemine on päris suur ja kallis ettevõtmine. Et suuremõõtmelisi jõuludekoratsioone saaks edukalt eksponeerida, on vaja vähemalt 150-ruutmeetrist messipinda, ja tavapärase 2–3 meetri kõrguse messiboksi asemel on parima tulemuse saavutamiseks vaja ära kasutada maksimaalne võimalik 8 meetrit laekõrgust. See tähendab väga keerukat planeerimis- ja kujundusprotsessi, pikka ettevalmistust, mitme autokoorma jagu kaupu ning 7-liikmelise meeskonna nädalast tööd boksi ülesehitamisel ja dekoratsioonide paigaldamisel. Kokku tähendab see üle 100 000 eurost eelarvet, kuhu sisse pole arvestatud oma töötajate sadu töötunde messiks valmistumisel. Messil osalemata on võimalik edukalt oma toodangut müüa naaberriikides, aga mitte mujal. Olime aastaid püüdnud leida väljundeid Põhja-Euroopast kaugemal, tegime selleks palju tööd ja suhtlesime paljude potentsiaalsete tellijatega, aga peale viisakat ärakuulamist kogu suhtlus soikus. Messil osalemise tulemusena on meile avanenud Uus-Meremaa, AÜE (Dubai), Itaalia, Ukraina, Kasahhi, Bulgaaria, Rumeenia, Slovakkia, Sloveenia, Šveitsi, Saksamaa, Suurbritannia ja Hispaania turud. Selle aasta messi järel oleme lähedal jõudmaks ka USA ja Kanada turule.“

Kuna Adam BD kasv ja laienemine on olnud väga kiired, näiteks kolme viimase aastaga on ettevõtte müügikäive tõusnud  üle 2 korra, siis ilma kasvuks vajalike laenudeta, mida KredEx on taganud, poleks selline kasv olnud võimalik. „KredExiga on meie koostöö kestnud nüüd juba vist üle 10 aasta ja  oleme nende abiga taganud osaliselt oma laienemiseks ja investeeringuteks vajalikke laene. Koostöö on olnud väga meeldiv ja asjalik,“ kinnitab Roosileht.

Kokkuvõttes leiab Roosileht, et Adam BD edu taga on olnud esiteks väga põhjalik ja tõsine tootearendus, teiseks julgus laieneda kohe Eestist välja ja püüd jõuda oma toodanguga välisturgudele. „Põhja-Euroopa regioonis ehk meie tänasel peamisel koduturul oleme täna ainus kohalik professionaalsete dekoratsioonide tootja, kui mitte arvestada väiksemaid tegijaid, kes pakuvad oma toodangut reeglina ainult oma lähipiirkonnas. Meie põhilisteks konkurentideks on siin Prantsusmaa ja Austria päritolu tootjad, lisaks mitmed väiksemad maaletoojad. Baltikumis on suurima turuosaga Adam, ülejäänu jaguneb enam-vähem võrdselt  5–6 tootja vahel. Skandinaavias oleme oma turuosa kiiresti suurendamas. Kesk- ja Lõuna-Euroopas oleme konkureerimas umbes 10 üleeuroopalise tootjaga ja lisaks on pea igas riigis veel vähem või rohkem kohalikke tootjaid. Seal oleme alles oma positsiooni loomas, parimat edu oleme seni saavutanud Saksamaal, Šveitsis, Itaalias. Ida-Euroopas oleme edukamad Ukrainas ja Venemaal.“

Ilmastikukindel kvaliteet

Professionaalsete valgusdekoratsioonide puhul on kõige olulisemad stabiilne kvaliteet ja tipptasemel disain. Suurimaks muutuseks Adam BD 19-aastase tegevusaja jooksul on kindlasti olnud üleminek LED-valgustitele. Praegu on Roosilehe sõnul toimumas üleminek staatilise valgusega toodetelt digitaalselt juhitavatele ja värvuse muutmist võimaldavatele seadmetele. Lisaks saab mainida mitmekesisemat lisamaterjalide kasutamist, klassikaliste ja lihtsate vormide (helves, täht, kuusk) populaarsuse vähenemist ning keerukamate, ebatraditsiooniliste, julgemate värvilahendustega dekoratsioonide populaarsuse kasvu.

Adam BD on ainus tootja, kes valmistab professionaalseid dekoratsioone Põhja-Euroopas ja kelle toodang on suunatud eelkõige Põhja-Euroopa turule. Siinsed ilmastikuolud erinevad oluliselt muust maailmast ja seetõttu on nõuded toodete ilmastikukindlusele rangemad. Kui Kesk- ja Lõuna-Euroopa tootjad kasutavad lisaks kummikaablile aeg-ajalt ka PVC-kaabliga koostisosi, siis Adam BD-s  on  PVC-kaablid välistatud. „Samuti kasutame kõikides liitekohtades tavapärasest kallimaid ja ilmastikukindlamaid pistikühendusi ning jaotuspunktides väga kvaliteetseid harukarpe ja kaablite tihendatud läbiviike karpidesse. Töötame selle nimel, et juba lähiaastatel minna ühena esimestest ettevõtetest maailmas täielikult üle seni jõulumaailmas aastakümneid standardiks olnud IP44 kaitseastmelt IP67 kaitseastmele. See annaks meie toodangule maksimaalse ilmastikukindluse, mis on üks olulisematest kvaliteedinäitajatest jõuludekoratsioonide juures.“

Kui kõnelda valgusdekoratsioonide visuaalsest poolest, saab Roosileht kinnitada, et traditsiooniline jõuluvalgus muutub üha enam talvevalguseks ja lahenduste  eesmärgiks on kasutada valgustust kogu pika ja pimeda talveperioodi vältel. Põnevamatest seni Adam BD-s valminud erilahendustest meenuvad talle Peterburi linna keskväljaku jõulukuusk, Riia valgusfestivali 3D-dekoratsioonid, Tallinna Vabaduse väljaku valgustuspostide valguslahendus, Tallinna Viru tänava jõuluvalgustus, Rootis Solna linna 3D-dekoratsioonid ning Kaunase ja Palanga linnade erinevad 3D-valguslahendused.

AS Adam BD

Omanikud: Ivari Roosileht, Peeter Värnik, Heikki Boode, Rimmer AT OÜ

Asukoht: Järvevana tee 9, Tallinn

Eelmise aasta käive: 3,1 miljonit eurot

Töötajaid: Eestis 22, Lätis 5, Leedus 8, Rootsis 1, lisaks üle 20 hooajalise töötaja iga aasta teises pooles. Paljud tegevused nagu paigaldamine ja disain, on kaetud ka pikaajaliste alltöövõtjate abil.

Ekspordi sihtriigid: Läti, Leedu, Soome, Rootsi, Norra, Taani, Island, Venemaa, Ukraina, Valgevene, Kasahhi, Poola, Saksamaa, Šveits, Austria, Holland, Belgia, Suurbritannia, Iirimaa, Tšehhi, Slovakkia, Sloveenia, Rumeenia, Bulgaaria, Ungari, Itaalia, Hispaania, Prantsusmaa, Türgi, Liibanon, AÜE, Uus-Meremaa, Austraalia, USA, Kanada

KOMMENTAAR

Jarmo Liiver, KredExi ettevõtlusdivisjoni juht

Jarmo Liiver

FOTO: Kredex

Ühe ettevõtte arengus võib ikka tekkida etapp, kus tuleb ümber vaadata oma tegevusvaldkond või seada oma tegevuse fookus senisest täpsemaks. Adam BD omanike kunagine otsus keskenduda professionaalseks kasutamiseks mõeldud jõuluvalgustite ja valguslahenduste tootmisele on end igati õigustanud. KredEx on aastate jooksul aidanud käendada nii ettevõtte käibevahendite kui ka investeerimislaene, mille abil on nad kiiret arengut rahastanud. Tänaseks on tegemist oma valdkonna turuliidriga Põhja-Euroopas. Ettevõtte meeskonna aktiivne müügitöö on kindlasti heaks eeskujuks – müüki tuleb panustada aktiivselt ja järjepidevalt ning leida oma tööstusharule kõige tõhusam müügiväljund. Pidev panustamine kvaliteedi kasvatamisse on kahtlemata edu pandiks, aidates võita klientide usaldust ja luues seeläbi eelise konkurentide ees. Eriti tähelepanuväärne on, et kõik tooted valmivad Märjamaa tehases käsitööna. Soovime ettevõttele edu üha kõrgemate sihtideni jõudmisel!

FOTO: ERF

    Tagasi üles