Soome autojuhtide tähelepanu hajutavad rooli taga WhatsApp ja Tinder

Siiri Liiva
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
STOCKHOLM 2012-01-02
Driving, driver sending sms while driving, wheels, traffic, hazar, smartphone, hands, cellular phone, car, road, windshield
Foto: Erik Nylander / TT / kod 11540
STOCKHOLM 2012-01-02 Driving, driver sending sms while driving, wheels, traffic, hazar, smartphone, hands, cellular phone, car, road, windshield Foto: Erik Nylander / TT / kod 11540 Foto: Erik Nylander/TT/TT NEWS AGENCY

Isegi palju tähelepanu nõudvates liiklusolukordades ei suuda Soome autojuhid oma nutitelefoni käest ära panna, selgub värskest Jyväskyla ülikooli uuringust.

Tuomo Kujala ja Jakke Mäkelä uuringust selgus, et paljud autojuhid kasutasid mobiiltelefoni isegi tiheda liiklusega linnatänavatel, kus nad peaksid suurema tähelepanuga jälgima jalakäijaid ja teisi liiklejaid, vahendab Yle.

Teadlased leidsid, et keskmiselt kasutasid autojuhid sõidu ajal nutitelefoni 41 korda tunni jooksul. Küll aga märgivad nad, et oli ka neid autojuhte, kes suutsid tunni aja jooksul 481 korda oma nutitelefonile vajutada.

Enim kasutati telefonisõidu ajal kontaktide nimekirja, talle järgnes teisena suhtlusprogramm WhatsApp. Erinevad muusikaplatvormid olid autojuhtide eelistustes kolmandal kohal. Kujala tõdes, et nutitelefoni rooli taga kasutamine on kahtlemata riskantne, kuid siiski on oluline vahe, milleks teda kasutatakse.

«Näiteks kaardilahendused vajavad väga vähe sekkumist juhi poolt, samas kui sellised sõnumivahetusprogrammid nagu WhatsApp vajab pidevat reageerimist,» põhjendas ta. Teiste autojuhtide seas populaarsete äppide hulgas olid veel ka Facebook, Instagram, meilivahetusprogrammid, Netflix, Tinder, aga ka pangarakendused ja ka kaamera.

Oli ka neid autojuhte, kes reaalselt mängisid kaamera funktsiooni kasutavat Pokémon Go'd rooli taga. Küll aga oli see ainus äpp, mida kasutati madalama kiirusega, siis teiste äppide puhul ei olnud vahet, mis kiirusega auto sõidab.

Teadlased jälgisid 12 nädala jooksul 30 nutitelefoni kasutajat ning nende käitumist liikluses. Andmed koguti 2016. aastal. Uuringu läbiviijad rõhutasid, et kindlasti ei saa nende testrühma põhjal teha kõigile Soome autojuhtidele laiendatavaid järeldusi.

Juhtide käitumist liikluses jälgiti Jyväskyläs tegutseva Ficonic Solutions'i tarkvara abil, mis registreeris iga korra, kui autorooli taga istuv autojuht oma nutitelefoni ekraani puudutas. Ka registreeris tarkvara, millist keskkonda ta kasutas ning kus ta auto sellel hetkel asus. 

Jyväskylä ülikooli uuring on esimene, mis uurib nutitelefonide kasutamist reaalses liiklusolukorras. Seaduse järgi on Soomes autojuhtidel sõidu ajal seadmete kasutamine keelatud, välja arvatud, kui selleks kasutatakse hands-free (käed vabad - e.k) lahendusi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles