Postimees Jaapanis: Tokyos on alanud üle maailma kuulus kirsiõite hooaeg

Möödunud laupäeval saabus Tokyosse ametlikult kevad, kui Jaapani Metroloogiaagentuur (JMA) kuulutas kirisõite (jaapani keeles sakura) hooaja alanuks. Sellel aastal saabus kirsiõite hooaeg väga varakult, lüües nii sassi tuhandete inimeste reisiplaanid.

Tänu soojale veebruari lõpule ja märtsi algusele puhkesid kirsiõied Tokyos õitsele üheksa päeva varem kui tavaliselt. See on Jaapani pealinnas ajalooliselt kolmandada kõige varajasem kirsiõite puhkemine pärast 1953. aastast, kui mõõtmised algasid. Nii 2002 kui 2013. aastal puhkesid kirsipuud õide ühe päeva võrra varem - 16. märtsil.

Kirsiõite ennustamine on Jaapanis väga tõsine teema. Kuigi Jaapani Metroloogiaagentuur teostab puude jälgimist ja teavitab avalikkust erinevatest õitsemise staadiumitest, siis alates 2010. aastast on ennustamine jäetud erasektori kätesse. (JMA ennustamisest taandumise põhjuseks peetakse 2007. aastal tehtud programmeerija viga, kus ennustused olid neljas piirkonnas väga valed). Erafirmadel on tuhandeid analüütikuid ja jälgimispunkte üle terve Jaapani.

Kõik nad üritavad anda võimalikult varajasi ja täpseid ennustusi, kuna õied püsivad oma parimas vormis heal juhul ainult nädala. Tuhanded inimesed nii Jaapanis kui mujal plaanivad oma puhkusi just nende ennustuste järgi, lootes tabada kirsipuid nende õitsemise tipphetkedel.

Paari päevaga mööda pannes võib kaugelt kohale sõitnud külastajaid oodata aga roosalt ääristatud tänavate ja parkide asemel vaid langevad õielehed ning raagus puud. Lisaks võivad õitsemise tipphetke lühendada ilmaolud nagu jahe õhk, tuul ja vihm.

Vaatamata hoolikale uurimisele ja jälgimisele ei suutnud keegi veel nädal aega tagasi ennustada, et kirsiõied juba nii peatselt avanevad. 14. märtsi seisuga ennustati Tokyo kirsiõite puhkemise kuupäevaks selle nädala teisipäeva (20. märts). Niisiis tabasid varajased õied sellel aastal ennustajaid väga ootamatult.

Jaapani metroloogiaagentuur on riigi eri osades välja valinud nõnda nimetatud hyōhonboku'd ehk «mõõdupuud», mida kasutatakse kirsiõite erinevate staadiumite väljakuulutamiseks. Näidispuud valitakse tavaliselt somei-yoshino kirsi seast, sest see on Jaapanis kõige levinum kirsipuu tüüp.

Lisaks õigele liigile peab puu näidispuuna kvalifitseerumiseks asuma ka kohas, kus valguse/varju tingimused suure tõenäosusega aastate jooksul ei muutu. See tähendab, et puu ei tohi olla otsese päikesevalguse käes ega ka täiesti varjus.

Tokyo mõõdupuu paikneb mõnevõrra vastuolulise mainega Yasukuni pühamus, kus austatakse Teises maailmasõjas Jaapani eest langenud inimesi, nende hulgas ka mitmeid A-klassi sõjakurjategijaid. Jaapani peaministrid on selle pühamu külastamisega tõmmanud ikka ja jälle maailma avalikkuse negatiivset tähelepanu, kuid kohalike jaapanlaste jaoks on pühamu eelkõige tuntud oma ilusate kirsiõite poolest.

Yasukuni mõõdupuu meelitab telekaamerad välja isegi vihmase ilmaga.

FOTO: Rait Piir

Samuti ei heiduta vihm mõningaid mõõdupuu imetlejaid, keda selge ilmaga on muidugi palju, palju rohkem.

FOTO: Rait Piir

Õitsemise väljakuulutamiseks peab mõõdupuul olema puhkenud viis kuni kuus õit. Täisõitsemise väljakuulutamiseks peab näidispuu õitest olema 80 protsenti avanenud. Praegused ennustused lubavad, et Tokyo kirsipuud saavutavad oma õitsemise tipphetke tuleval nädalavahetusel (24 - 25. märts).

FOTO: Rait Piir

Kirsiõite õitsemine tähendab õitsemist ka jaapani majandusele tänu hooajaliselt kasvanud turistide arvule, suurenenud tarbimisele ja mitmesugustele reklaamikampaaniatele.

Juba veebruaris alustavad pea kõik suuremad Jaapani ettevõtted kirsiõite teemaliste toodete reklaamimisega, mis kasvab kevade lähenemisega üle täismahuliseks jõulude sarnaseks ostu- ja müügihulluseks. Poeriiulitele ilmuvad kirsiõite teemalise disainiga Coca-Cola pudelid, Starbucks hakkab müüma kirsiõitega maitsestatud teed ja kohvi ning tuhanded muud erinevad tooted saavad omale roosa kuue.

Müügilt võib leida erinevaid temaatiliselt kaunistatud maiustusi ja kommikarpe ning temaatiliselt maitsestatud kooke, pirukaid jpm. Osta võib isegi kirsiõitega maitsestatud riisi. Väidetavalt kasvab kirsiõite hooajal alkoholi müük Jaapanis ligi 10 protsenti, sest jaapanlaste üks lemmiktegevusi on õitsemise perioodil korraldada kirsiõite vaatamise pidustusi (jaapani keeles hanami), mis sisaldab parkides piknike pidamist ja selle käigus üksjagu alkoholi tarbimist.

Kirsiõite teemaline Coca-Cola.

FOTO: Rait Piir

Kirsiõite hooaeg on Jaapani turismisektorile üks tulusamaid perioode – külastajate arv kasvab õitsemise ajal drastiliselt. Reisifirmade hinnangul kasvavad broneeringud sellel perioodil võrreldes tavapärasega ligemale neli korda, seda nii sise- kui välisturistide pealt. Kõige enam saabub Jaapanisse külalisi naaberriikidest Lõuna-Koreast ja Hiinast. Väidetavalt kasvab Korea turistide arv kirsiõite hooajal ligemale 70 protsenti.

Kuigi Jaapanit ei peeta ikka veel «traditsiooniliseks» turismi sihtkohaks, siis tänu odavlennufirmadele ja tihedale ühendusele ülejäänud maailmaga, kasvab Euroopa ja Ameerika turistide arv pidevalt. Kõige rohkem võidavad sellest eeskätt hotellid, kes tõstavad iga aasta õitsemise ajal järsult oma hindu. Praegu on näiteks peaaegu võimatu leida Tokyos või Kyotos majutust, mis poleks välja müüdud.

Paljud turismifirmad ja üksikreisijad broneerivad oma majutuse parema hinna nimel juba kuid, kui mitte lausa pool aastat ette ning just nemad on tavapärasest varasema kirsihooaja tõttu nüüd täbaras olukorras.

Need, kelle plaanid on varasemate kirsiõite tõttu nüüd segi paisatud, ei pea aga ülemäära muretsema, sest Jaapan on väga pikliku kujuga riik ning kirsiõied liiguvad «roosa frondina» lõunast põhja, alustades juba jaanuaris Okinawalt ja lõpetades Hokkaidol, kus õitsemist võib näha veel isegi maikuus. Seega tasub kirsiõite maha magamise korral reisida lihtsalt põhja poole või mägedesse.

Tagasi üles