Musk: Teslat ja SpaceXi ähvardas pankrot (1)

Rait Piir
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Elon Musk.
Elon Musk. Foto: ERIC PIERMONT/AFP

Nii praeguseks kogu maailmas tuntud tehnoloogiafirma SpaceX kui ka autotootja Tesla on elus ainult ime läbi, tunnistas tuntud leiutajast ärimees Elon Musk Ameerika Ühendriikides Austinis toimuval konverentsil South by South West (SXSW).

Musk tunnistas, et 2008. aastal olid mõlemad tema juhitavad ettevõtted pankroti äärel. «Olin veendunud, et mõlema ettevõtte ellujäämisvõimalused olid alla kümne protsendi,» ütles Musk konverentsi küsimuste voorus. «2002. aasta alguses ei lasknud ma oma sõpradel isegi investeerida, sest ei tahtnud, et nad raha kaotaksid,» lisas ärimees.

Musk teenis 2002. aastal maksevahendusettevõte PayPal müügist ostuportaalile eBay 180 miljonit dollarit, millest 90 miljonit investeeris Teslasse ja SpaceXi. Kahe ettevõtte kulutused aga kasvasid ja raha jäi aina vähemaks.

2008. aasta jõuludeks oli Tesla peaaegu pankrotis ja SpaceXi rakett Falcon 1 polnud kolmel korral orbiidile jõudnud. Muskil oli selleks hetkeks mõlema ettevõtte jaoks veel ainult 40 miljonit dollarit.

Musk oli toona ise Falcon 1 juhtivinsener, kuna ei suutnud palgata kedagi, kellele võinuks selle töö usaldada. Mainitud 40 miljonit jagas ta kahe ettevõtte vahel laiali, sest ei suutnud üht teisele eelistada.

Mõlemad ettevõtted tulid tulest läbi, kuid selle hinnaks oli Muski perekonnaelu ja lõpuks ka abielu. Praegugi pühendab ta enda sõnul peaaegu kogu oma vaba aja tööle. Äride juhtimise asemel tegutseb ta enamiku ajast koos Tesla ja SpaceXi inseneridega.

Musk möönis ka, et Tesla on tekitanud talle SpaceXist kõvasti rohkem draamat. Samuti rääkis ärimees, et tema uus tunnelite rajamise ettevõte The Boring Company («igav ettevõtte») algas tegelikult naljana, nimi tundus talle humoorikas. The Boring Company võtab Muski sõnul ainult kaks protsenti tema ajast.

Huvi elektriautode ja kosmosetööstuse vastu tekkis Muskil juba ülikoolis. Enda sõnul tundis ta siis, et inimkond ei panusta piisavalt kosmoseuuringutesse ja progress selles valdkonnas on liiga aeglane.

«Ma ei saanud aru, miks pole inimesed juba Kuul ja kus on kõik kosmosehotellid raamatust «2001: Kosmoseodüsseia»,» kõneles Musk, kelle sõnul polnud SpaceXi algse idee taga ettevõtte loomine, vaid pigem küsimus, kuidas suurendada NASA eelarvet.

Musk tunnistas konverentsil osalejatele, et kardab kolmanda maailmasõja puhkemist, mis viiks inimkonna uude pimedasse keskaega. Just sellepärast näeb ta Marsi koloniseerimises nii-öelda plaani B: kui tsivilisatsioon Maal hävib, võiks see Marsil edasi kesta. 

Ettevõtja näeb Marsi koloniseerimises palju ärivõimalusi. «Algul tulevad Marsile ainult algelised asulad ja just need saavad olema täis lugematuid ärivõimalusi. Mars vajab häid pitsakohvikuid ja baare, Marsi baare,» naljatas Musk.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles