Botnica alustas Soome lahel jäämurdmist

Jäämurdja Botnica.

FOTO: Toomas Huik

Riigi poolt prahitud jäämurdja Botnica alustas täna jäämurdmist Soome lahel, et tagada laevade pääs Eesti sadamatesse ja kindlustada katkematu kaubavahetus muu maailmaga.

Botnica sõitis täna pärastlõunal Paljassaare sadamast välja ning võttis suuna Sillamäele, kuhu peaks plaanide järgi jõudma südaöö paiku. Seal abistab jäämurdja jäässe kinni jäänud kaubalaeva vabasse vette, teatas veeteede amet.

Enne väljasõitu tangiti jäämurdjasse 100 000 liitrit kütust, millest jätkub jää murdmisel umbes neljaks päevaks. Edasi tangitakse Botnicat juba Sillamäel.

Laev, mis ootab jäämurdeteenust Sillamäe reidil, on Saksamaa lipu all sõitev kaubalaev Neuland.

Lisaks hakkab Botnica tegema Sillamäe-Kunda kandis ka jääluuret, et kaubalaevu raadio teel informeerida ja vajadusel juhendada sadamast väljumisel ja sinna sissesõitmisel.

Veeteede ameti teatel on meri jäätunud või rüsijääd kuhjunud just ennekõike Sillamäe all.

Soome lahel murdis riik jääd ka eelmisel aastal, kuid seda vaid mõned päevad, sest meri ei jäätunud, küll aga kandsid hoovused ja tuuled Sillamäe piirkonda rüsijääd ning seal tuli 2017. aastal talvel abistada jääst läbi 9 laeva.

Riigihanke tulemusel on jäämurdeteenuse osutamiseks Soome lahel aastateks 2012-2022 talvisel navigatsioonihooajal nelja kuu vältel riigi kasutada ASi Tallinna Sadam tütarettevõttele TS Shipping kuuluv jäämurdja Botnica, mille eest maksab riik ainuüksi valmisolekutasu 4,7 miljonit eurot aastas. See summa kulub Botnica prahtimisele ka siis, kui laev ainult kai ääres seisab.

Botnica kulutab jääd murdes ca 30 000 liitrit laevakütust päevas. Seega makstakse riigieelarvest Botnica kasutamise eest jäämurdeteenuse osutamisel üle 69 500 euro päevas.

Riigieelarves on sel aastal jäämurdeteenuseks kokku planeeritud 6,376 miljonit eurot. On eeldada, et seal aastal tuleb see summa suurem.

Jää murdmiseks on riigil kasutada kokku neli alust. Kaks neist kuulub riigile – Tarmo varujäämurdjana Soome lahe tarvis ja mitmeotstarbeline laev EVA-316 põhimurdjana Pärnu lahe vajadusi silmas pidades ning kaht laeva prahitakse - TS Shippingule kuuluv Botnica põhijäämurdjana Soome lahe jaoks ja laevandusfirmale Alfons Hakans kuuluv Protector varujäämurdjana Pärnu lahe jaoks.

Sel aastal ongi tulnud Pärnu lahel varujäämurdjat kasutada, kuna põhimurdja EVA-316 on olnud tehnilise rikke tõttu rivist väljas.

Tagasi üles