Rail Balticu vastased pöördusid riigikontrolöri poole

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rail Baltic meeleavaldus.
Rail Baltic meeleavaldus. Foto: Raul Mee/Mollusk Media

Rail Balticu vastased pöördusid Balti riikide riigikontrolöride poole, kuna nende hinnangul pole raudtee ehitamine sotsiaalmajanduslikult otstarbekas ega vasta Euroopa Liidu kaasrahastamise nõuetele.

Rail Balticu tasuvusuuringus on mitu olulist viga, mille arvesse võtmisel vähenevad Rail Balticu kogutulud 4,1 miljardi euro võrra, kirjutavad raudtee vastased oma pöördumises.

Pöördumisele on alla kirjutanud MTÜ Avalikult Rail Balticust juhatuse liige Priit Humal, ühingu «Latvijas zeme, daba, tauta» juhatuse esimees Dzintars Livčāns ning Leedu maaomanike liidu Pasvalyse haru esimees Vidas Damanauskas.

Nende hinnangul on Rail Balticu sotsiaalmajanduslikku kasu kunstlikult suurendatud, manipuleerides heitenormide ja veoautode kütusetarbimisega. «Ernst & Youngi (EY) tasuvusuuringus ei käsitleta raudtee ehitamise ajal tekkivate keskkonnamõjude ega raudtee talumisega seotud väliskulusid, nagu on nõutud tasuvusuuringu juhendis,» seisab pöördumises.

Raudtee vastased soovivad Balti riigikontrolöridel uurida, kes on Rail Balticu projektist sõltumatud audiitorid, kes hindasid tasuvusanalüüsi. Samuti soovitakse teada, kas ja millal on riigikontrolli kohustuseks teha RB Rail AS-i finantsaudit; miks pole avalikustatud tasuvusanalüüsi arvutuskäike ning kuidas leevendada riski, et Euroopa Liit võib kaasrahastuse nõuete mittetäitmise tõttu projekti mitte finantseerida.

Suurem osa maanteetranspordist toimub otse kliendilt kliendile. RB Raili ja EY vastustest ilmneb, et sellise maanteetranspordi asendamine Rail Balticuga ei oleks kulutõhus, kuna kaupade kättetoimetamine, niinimetatud viimane miil, on niivõrd kulukas.

EY eeldab, et Rail Baltic konkureerib väikese osaga maanteetranspordist, mis läbib terminale, kuid jätnud arvestamata raudtee- ja maanteeterminali vaheliste lisakuludega.

Tasuvusuuringu juhendi kohaselt tuleb «kõik tasuvusuuringus kasutatud andmed ja allikad teha hõlpsasti kättesaadavaks,» kuid hoolimata sagedastest taotlustest ei ole avalikustatud ühtegi uuringus kasutatud arvutuskäiku ja hulk viidatud allikaid ei ole avalikud.

Pärast nende vigade parandamist ilmneb raudtee vastaste hinnangul, et Rail Baltic ei ole sotsiaalmajanduslikult otstarbekas, vaid Balti riikidele kahjulik ega vasta Euroopa Liidu kaasrahastamise nõuetele.

Rail Balticu juhid on kinnitanud, et Ernst & Young lähtus raudtee tasuvusanalüüsi juures Euroopa Liidu metoodikast. Analüüs kinnitas, et projekt on kasulik ühiskondlikust vaatepunktist, millega kaasnevad sotsiaalmajanduslikud kasud ületavad projekti kulusid.

«Need analüüsid ja uuringud, mida me oleme teinud oleme projekti raames, on saanud oma heakskiidu nii tellijalt kui ka siis Euroopa Komisjonilt. Meil ei ole põhjust kahelda nende uuringute tulemustes,» ütles Rail Baltic Estonia projekti koordinaator Kristjan Kaunissaare möödunud nädalal.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles