Skype’i hind lõhnab mulli järele

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX.

8,5 miljardi dollariline hinnasilt toob pisara silma mitmes mõttes: seda on 32 korda rohkem kui maksustamiseelne tulu, ühtlasi ligi kolm korda enam kui eBay poolt 2005. aastal Skype’i ostes välja käidud 3,1 miljardit dollarit. Ja see kõik firma eest, mis mullu 7 miljonit dollarit kahjumit teenis.


Alles me kuulsime, et ärisuhtlusvõrgustik LinkedIn, mis viimaks kahjumist välja ronis, tahab börsile tulla ja 3,3 miljardit dollarit kokku ajada.

Need numbrid panevad mõtlema järjekordse tehnomulli peale.

«Meie silme all tehakse tehinguid, mille hinnalisandid meenutavad kangesti eelmist tehnomulli,» ütles konsultatsioonifirma Arma Partnersi juhtiv partner Paul Guely. «Päris kontrolli alt asi väljunud pole – esialgu.»

Väga kõrgeid hindu määratakse sotsiaalmeediafirmadele, millel on küll tohutul hulgal kasutajaid, kuid mille ärimudelid on uued ja tõestamata.

600 miljoni aktiivse kasutajaga Facebooki hinnatakse järelturul 65 miljardi dollari peale – 32 korda kallimaks, kui 2010. aasta müügiprognoos.

Hiina suhtlusvõrgustik Renren (31 miljonit aktiivset kasutajat kuus) noteeriti hiljuti Nasdaqi börsil 6,7 miljardi dollariga – see summa on mullune müük korrutatud 90ga.

Rahvusvahelise konsultatsioonifirma Greenwich Consultingu juhi Fred Hueti sõnutsi on sotsiaalmeediaettevõtteid raske õigesti hinnata, kuna neid ostetakse strateegilist potentsiaali silmas pidades.

«Ega inimesed ei tea, mis neist firmadest lõpuks saab. Või kuidas neid pikemas perspektiivis hindama peaks. Firmad nagu Facebook hoopelvad rekordiliste reklaaminäitajatega, aga keegi ei tea tegelikult, kui palju need reklaamid väärt on,» ütles Huet.

Analüütikud ütlesid, et hinnad puhuvad täis erafondid, mis kõik väikesest tehno-uustulnukate valikust tükki tahavad hammustada. Samal ajal peavad vanad ja tuntud tehnoloogiaettevõtted maksma kõrget hinda uuemate äride eest, mis aitaksid neil uut hoogu sisse saada.

«Firmad nagu Intel, Microsoft ja Nokia on sotsiaalmeedia maailmas ajale jalgu jäänud ning peavad nüüd selliseid investeeringuid tegema, et järele jõuda,» ütles CCS Insighti Ben Wood.

Samas võib ees oodata suurte summade korstnasse kirjutamine, nagu näitab AOLi juhtum. Aastal 2008 ostis AOL suhtlusvõrgustiku Bebo 850 miljoni dollari eest ja sai kaks aastat hiljem selle müügist umbes 10 miljonit dollarit.

Veel üks näide: News Corp ostis 2005. aastal MySpace’i 580 miljoni dollari eest ja otsib nüüd ostjat, kes maksaks kas või 50 miljonit dollarit.
 

Copyright The Financial Times Limited 2011.

 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles