Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Turg ja konkurents pidurdavad erastamiskava

1
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Rahandusminister Toomas Tõniste ütles, et Enefit Taastuvenergia börsile viimine võimaldaks kaasata kapitali uute taastuvenergia tootmisvõimsuste rajamiseks. | FOTO: Madis Sinivee

Joosep Tootsilt vaid poole rehkenduse tegemist oodanud õpetaja Laur oleks küllap andestanud ka Jüri Ratasele, kelle valitsus on suutnud alustada kõigest veerandi koalitsioonileppega välja kuulutatud erastamiskavast.

Neljast Keskerakonna, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna (SDE) ning Isamaa ja Res Publica Liidu (IRL) aastataguse võimuleppega erastamisele määratud ettevõttest on välja kuulutatud vaid ASi Tallinna Sadam aktsiate 30-protsendilise osa börsile viimine. Börsitee pidi jalge alla võtma ka Eesti Energia, mille tütarfirmast Enefit Taastuvenergia plaanitakse erainvestoritele müüa kuni 49 protsenti. Riik pidi oma osaluse täielikult müüma teehooldusfirmas Eesti Teed ja vähemusosaluse raudtee-ettevõttes EVR Cargo.

Erastamiskavale pidurite tõmbamine näitab valitsuse arukust, sest kolm ettevõtet pole edukaks müügiks veel valmis. Eesti Teede müüki takistavad juriidilised põhjused – peatselt lõppevad lepingud seotud osalistega.

Enefit Taastuvenergia börsile viimise rikkus turuvõitlus, sest tuuleenergia konkurendid nurjasid tehingu, millega riik soovis ettevõttele uue tuulepargi rajamiseks kinkida soodsatel tingimustel magusa Tootsi kinnistu.

«Enefit Taastuvenergia börsile viimine on võimalus kaasata kapitali uute taastuvenergia tootmisvõimsuste rajamiseks ja taastuvenergia toodangu kasvatamiseks. Taastuvenergia on konkurentsitihe ja kõige kiiremini arenev ja kasvav valdkond energeetikas,» rääkis rahandusminister Toomas Tõniste (IRL).

«Eesti Energia strateegia näeb ette taastuvatest ja alternatiivsetest allikatest toodetud elektri osa kasvatamise 40 protsendini kogu tootmisportfellist. Siin on oma osa Enefit Taastuvenergial. Tootsi tuulepark pole seejuures ainus taastuvenergia arendusprojekt Eesti Energia arendusportfellis,» ütles ta.

Eesti Energia peab nüüd kõvasti pingutama, et lisada taastuvenergia ettevõttele selliseid ärisuundi, millesse raha paigutamine lubaks investoritele ägedat kasvu. Tootsi tuulepargiga võrdväärset projekti riigi energiafirmal seni välja käia ei ole.

«Kuivõrd seadus ei võimalda erastada ettevõtet koos sisetehingu lepingutega, sisenes AS Eesti Teed sisetehingu lõpetamisel konkurentsile avatud hooldeturule. Selleks sai ka muudetud Eesti Teede põhikirja 2017. aasta alguses,» selgitas majandus- ja taristuminister Kadri Simson (Keskerakond). «Eesmärk on Eesti Teed erastada tegutseva ja ühtse ettevõttena. Valitsuse tegevusprogrammis on kirjas, et käesoleva aasta lõpuks esitatakse valitsusele analüüs ja ettepanekud Eesti Teede hankelepingute tulemlikkuse ja võõrandamise kohta. Selle põhjal on võimalik koostada edasine tegevusplaan.»

EVR Cargo kiire erastamine oleks tähendanud selle ettevõtte likvideerimist, sest raudteel kaubaveoteenuse kokkukuivamise tõttu langes see firma lootusetuna näivasse kahjumisse. Üksnes uute ärisuundade õnnestumine, millega kasvab vagunite rendiäri ja lisandub ekspediitorteenuse osutamine, võidakse luua olukord, et erastamistehinguga ka tulu teenitakse.

«EVR Cargol ei ole ette näidata kasumlikke aastaid ning hetkel on mõistlikum oodata ära 2017. aasta majandusnäitajad ja nende valguses edasi tegutseda. EVR Cargo osaluse võõrandamise tegevuskava tähtaeg on 2018. aasta suvel ning valitsus ei ole kummagi ettevõtte müümise ning osaluste võõrandamise küsimuses tempot kaotanud,» rääkis Simson.

«Pigem on küsimus selles, et antud ettevõtteid eesotsas EVR Cargoga ei ole mõistlik praegu võileivahinnaga maha müüa. EVR Cargo puhul tuleks minu hinnangul hoopis kaasata erainvestoreid, mis aitaks ettevõtte plaanidega kaasnevaid riske riigi jaoks hajutada. Minule teadaolevalt ettevõte tegeleb selle küsimusega,» lisas majandus- ja taristuminister.

Valitsus lähtus Simsoni sõnul riigiäriühinguid erastamisnimekirja pannes põhimõttest, et kui mingis valdkonnas, näiteks teehoolduses, toimib konkurents, pole riigil mõtet kaasa lüüa. EVR Cargo majandusnäitajad on vaikselt paranemas ja oktoobris oli ettevõte ministri sõnul kuupõhiselt kasumis.

Eesti Teed loodi eesmärgiga pakkuda sektoris konkurentsi ja pakkuda riigile teenust õiglase hinnaga. «Tänaseks on valdkonnas konkurents oluliselt tihedam ning puudub turutõrge, mida peaks riigiettevõte lahendama,» tõdes Simson. «Pean vajalikuks rõhutada, et valitsus ei müü strateegilise tähtsusega riigiettevõtteid, nagu näiteks Eesti Energia või ka Eesti Post. On teatud valdkonnad, kus erastamine ei ole otstarbekas ja mis tooks inimestele kaasa hinnatõusu. Selliseid ettevõtteid me ei müü.»

Majandus- ja taristuministri kinnitusel ongi valitsuse erastamiskava tähtsaim punkt ASi Tallinna Sadam vähemusosaluse börsile viimine, ja sellega ollakse kenasti graafikus. Plaani kohaselt saab Tallinna Sadama aktsiatega hakata kauplema Nasdaq Tallinna börsil järgmise aasta esimeses pooles. Avalikule kauplemisele läheb 33 protsenti ettevõtte aktsiatest, kontrolliv enamus jääb riigile.

Valitsusliidu erastamiskava

Aktsiad börsile

ASi Tallinna Sadam kuni 30 protsenti aktsiatest

Eesti Energia taastuvenergia ettevõte Enefit Taastuvenergia kuni 49 protsenti aktsiatest

Osaluse müük

Riigi osaluse müük aktsiaseltsis Eesti Teed

Vähemusosaluse müük aktsiaseltsis EVR Cargo

Allikas: vabariigi valitsus

Tagasi üles