Aastatetagune lihaskandaal kummitab Rimit siiani

Kadri Kuulpak
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Matsimoka uusim lihalett Rocca al Mare kaubakeskuses: Sten Inno, suitsuliha ja vorstid, mis tehtud ainult lihast.
Matsimoka uusim lihalett Rocca al Mare kaubakeskuses: Sten Inno, suitsuliha ja vorstid, mis tehtud ainult lihast. Foto: Sander Ilvest

Hoolimata sellest, et Rimi lettidelt leiab 37 Eesti lihatööstuse toodangut ja nädala alguses lõi pood käe suitsuliha ja -vorste müüva Matsimokaga, varjutab poeketi mainet tänini seitsme aasta tagune skandaal, kus tegevdirektor otsustas poelettidelt eemaldada Eesti lihatooted.

Ostjaid nörritanud otsust jätta müügile ainult välismaine sea- ja loomaliha kommenteeris toonane tegevdirektor Christer Östholm öeldes, et see oli suur viga. «Me ei saanud aru, kui tähtis on Eesti toode meie klientidele,» lausus ta.

Viimased kuus aastat liigub Rimi aga vastupidises suunas ja nüüdseks on 23 poes Talu Toidab nimeline müügiala, mille valikus on viie Eesti väikeettevõtte kaupu. Ostujuht Margus Amor ütles, et Rimi üritab pidevalt lihakategooria müüki ja kuvandit edendada. Paraku jookseb tema sõnul klientide tagasisidest jätkuvalt läbi pahameel 2010. aastal tehtud otsuse osas.

«Kuna jaekaubandusturul on lai konkurents ja letid paistavad klientidele sarnased,» ütles Amor, «siis otsime Rimi poodidesse omanäolisi koostööpartnereid nagu Matsimoka.»

Matsimoka asutaja Jan Inno sõnul on ettevõtte edu taga asjaolu, et eestlane armastab kodumaist kaupa. «Matsimoka lihatooted on viimne kui üks käsitöö – meil ei tehta midagi kiiresti ja odavalt,» ütles ta. Selline tootmisprotsess teeb aga Matsimoka liha ja vorstid suurettevõtete omast kallimaks. Kui poes maksab karp sülti keskmiselt euro, siis Matsimoka sült maksab kolm eurot. Lati Matsimoka täissuitsuvorsti saab see-eest 4 euro eest, mis konkureerib suurtootjatega.

Inno rääkis, et ettevõtte käive on viimasel kolmel aastal jõudsalt kasvanud. Kui kolm aastat tagasi oli käive saja tuhande ringis, siis selle aasta prognoositav käive on 1,3 miljonit eurot.

Hetkel kuulub Matsimoka Rimi sortimenti 14 toodet lihatööstuse 20-tootelisest valikust. Inno ütles, et kõikide toodete poodidesse viimine pole Matsimoka jaoks eesmärk. «See on niivõrd suur käsitöö, et me ei suudaks vajalikku mahtu tagada,» ütles ta.

Kodumaise eelistamist kinnitab ka Eesti Konjunktuuriinstituudi (EKI) 2016. aastal tehtud uuring, mille kohaselt eelistab 74% Eesti tarbijatest kodumaist toitu. Lisaks sellele moodustasid 2016. aastal kodumaised tooted 65% Eesti suuremate jaekettide käibest. Suurim kohaliku toidu osatähtsus käibes oli Coopis, järgnesid Selver, Rimi ja Maxima.

EKI direktori Marje Josingu sõnul leidub positiivse trendina ka suuremate kaupluste sortimendis üha rohkem Eesti väiketootjate ja nišitootjate kaupa. Tarbijate surve on tema sõnul viinud selleni, et peaaegu igas suuremas poes leidub talutooteid.

Rimi ostujuht Amor lausus siiski, et eestimaise toidukauba suur osakaal pole Rimi jaoks eesmärk iseeneses, vaid oluline on see, et toode oleks kohalik. «Kui müüme mozzarella juustu, siis see peab tulema just Itaaliast,» tõi Amor näite kohalikust tootest. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles