Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Tesla ehitas Austraaliasse maailma suurima aku

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Tesla akud Hornsdale's, Austraalias | FOTO: HANDOUT/REUTERS

Tesla ehitas Lõuna-Austraaliasse maailma suurima liitiumioonaku, et aidata piirkonnal tulla toime elektrikatkestustega. Huvitaval kombel sai kogu projekt alguse Twitteris tehtud kihlveost.

Tesla on suutnud vahelduseks mõnest graafikust kinni pidada ja ehitanud kõvasti enne tähtaega Lõuna-Austraaliasse, mitte kuigi kaugele Adelaide'i linnast, maailma suurima liitiumioonaku. Hiiglasliku sajamegavatise akufarmi eesmärk on muuta kohalik elektrivõrk stabiilsemaks, pakkudes elektrit siis, kui nõudlus ületab võrgu võimekust. Aku peaks suutma rohkem kui 30 000 majapidamist korraga elektriga varustada tund aega.

Tuule- ja päikeseenergia moodustab ligikaudu 40 protsenti Lõuna-Austraalia elektritoodangust, kuid paraku pole tegu stabiilse energiaallikaga, sest mõlemad sõltuvad suurel määral ilmast. Eelmisel aastal aset leidnud suured elektrikatkestused tekitasid kohalikes palju pahameelt ja panid mitmeid küsima, kas taastuvenergia on ikka piisavalt küps, et võtta üle fossiilsete kütteallikate roll?

Energia talletamine lahendab aga stabiilsusprobleemi, sest aku võib pakkuda voolu nendel hetkedel, kus nõudlus on tootmisest suurem, ja laadida ennast siis, kui toodetakse rohkem, kui parajasti tarbitakse. Just sellel põhjusel hakkab akufarmi laadima Prantsuse taastuvenergia firmale Neoen kuuluv kohalik Hornsdale'i tuulepark, mis genereerib 315 megavatti. Aku ja tuulepark hakkavad üksteist toetama – vähese tuule ja ülekoormuse korral aitab aku kaasa ning muul ajal laetakse seda ülejääva vooluga.

Liitiumioonakude kasutamine päikese- ja tuuleenergeetikas on suhteliselt uus nähtus, kuid selle populaarsus kogub maailmas kiiresti tuure. Austraalia Taastuvenergia Agentuuri andmetel ületab liitiumioonakude kumulatiivne kasutamine sellel aastal maailmas 1,1 gigavati piiri, 2010. aastal oli see 0,2 gigavatti. Üks gigavatt on 1000 megavatti (Tesla aku mahutab sada).

FOTO: HANDOUT/REUTERS

Kuidas aku rajamine aga üldse alguse sai, on omaette huvitav lugu. Teadupärast meeldib Tesla omanikule Elon Muskile anda suurejoonelisi ja võimatuna kõlavaid lubadusi. Selle aasta märtsis võttis Musk Twitteris vastu Austraalia keskkonnaaktivistist IT-miljardäri Mike Cannon-Brookesi väljakutse pakkuda elektrikatkestustest räsitud piirkonnale saja päeva jooksul saja megavati jagu elektrit. Oma tõsiduse näitamiseks lisas Musk Twitteri-kokkuleppele omapoolse ja üpriski riskantse tingimuse: kui ta ei suuda allkirjastamise hetkest saja päeva jooksul projekti läbi viia, teeb ta selle tasuta.

Mehed jõudsid omavahel kokkuleppele ning Cannon-Brookes hakkas ideed maha müüma Austraalia peaministrile Malcolm Turnbullile, kes ei ole taastuvenergia pooldajate seas mitte kuigi heas nimekirjas. Peaminister on taastuvenergia asemel siiani toetanud söetööstust ja heitgaaside hulk ühe inimese kohta on Austraalias üks maailma kõrgemaid.

Tesla võitis aga juulis toimunud pakkumise ning lepingule kirjutati alla 29. septembril. Tähtajaks seatigi sada päeva. Musk lõpetas projekti kõvasti varem, see on Tesla puhul võrdlemisi haruldane nähtus, sest ettevõtte maadleb pidevalt tootmisgraafikutest kinnipidamisega. Tesla suurim lootus ja murelaps, Tesla Model 3 sedaan on oma tootmisgraafikust kuid maas.

FOTO: STAFF/REUTERS

Musk väljendas loomulikult rõõmu kihvleo võitmise üle ka Twitteris, kus ta õnnitles Tesla meeskonda ja Austraalia võime projekti nimel vaeva nägemise eest.

Kui palju hiiglaslik akufarm riigile maksma läheb, pole praegul teada, kuid taastuvenergia ekspertide hinnangul võib see olla natukene üle 50 miljoni dollari. Tesla enda sõnul on tegu mahult maailma kõige suurema akuga. Senine rekordiomanik paikneb Californias Ontario linna lähedal ja on samuti Tesla tehtud.

Akut hakatakse katsetama lähinädalatel, kuid kohalike sõnul on aku jaoks suurim proovikivi Austraalia suvi, kus temperatuurid ulatuvad üle 40 kraadi. Suvi algab detsembris ja kestab märtsini. Kohalikud elanikud on tunnistanud ka seda, et aku ehitust hoiti hoolega salajas ja ettevalmistused selleks algasid juba enne 29. septembrit, kui leping sõlmiti. Teisisõnu, asjaga hakati pihta enne, kui sada päeva läks tiksuma.

Teslat peetakse tavaliselt autotootmisfirmaks, kuid erinevate projektidega (näiteks Puerto Rico, Hawaii jms) on ettevõte üha enam demonstreerinud, et tegelikult on nad hoopis paljuski akutootmisfirma. Tesla on ehitanud Nevadasse hiiglasliku akutehase ja peab nüüd veenduma, et nad müüks võimalikult palju akusid.

Enamik neist akudest läheb loomulikult Tesla enda autodesse, kuid mitte-autoakude ehitamine muudab äri mitmekülgsemaks ja maandab riske. Kui autoäri tabavad ootamatud takistused (näiteks nagu Model 3 puhul), on vähemalt võimalik müüa muu otstarbega akusid edasi.

Tõenäoliselt hakkavad Lõuna-Austraaliasse rajatud akufarmiga sarnased akud leidma tulevikus üha enam kasutust, sest tuule- ja päikeseenergia muutub üha odavamaks, kuid ei suuda pakkuda stabiilset elektrienergiat.

FOTO: STAFF/REUTERS
Tagasi üles