Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

USA suurkaubamajad ei suuda veebipoodidega võistelda

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
New Yorgi vanima kaubamaja Lord & Taylor Viiendal Avenüüd asuv hoone müüdi internetifirmale WeWork. | FOTO: Richard B. Levine/Levine-Roberts/Sipa USA

Postimehe saja Eesti suurima firma pingerea tipus troonivad suured jaeketid ning mahukaid kaubanduskeskusi tuleb aina juurde – Tallinnas avatakse peagi hiiglaslik Mall of Tallinn, mis meelitab ostjaid lisaks muule suure vaaterattaga, Tallinna kaubamaja plaanib lähiaastatel müügipinna olulist laiendamist. Samal ajal käsitletakse USAs suurkaubamajasid üha enam jaemüügi dinosaurustena, mis tuleb kinni panna või vähemalt nende müügipinda meelelahutuse kasuks märgatavalt vähendada.

Nii ütles New York Timesile Columbia ülikooli ärikooli jaekaubandusuuringute juht Mark Cohen. Ta kommenteeris hiljutist uudist, et New Yorgi vanima kaubamaja Lord & Taylor uhke Viiendal avenüül asuv hoone müüdi internetifirmale WeWork, mis rendib üle maailma välja büroopinda, kus millenniumilapsed (Y-põlvkond) võivad töötada küll igaüks eri firmas, aga kokkupuude kontoris tekitab loominguliseks lähenemiseks vajalikku sünergiat. Enam kui sajandivanuse kaubamajahoone eest küsiti 850 miljonit dollarit.

WeWork ei olnud aga selle müügi peategelane. Pigem oli selleks müüja, juba 347 aastat Põhja-Ameerikas kauplev Kanada firma Hudson's Bay, kellele Lord & Taylor kuulus ja kes langetas müügiotsuse vajaduse tõttu kulusid oluliselt kärpida. Tõsi, kaubamaja vaateakendele pandi kohe sildid, et pood jääb igal juhul avatuks – ka siis, kui ülemised korrused büroodeks muutuvad, jääb kaupmeestele ikkagi umbes veerand praegusest pinnast.

Ent ühe ajastu lõpp oli selgelt käes: hiidkaubamaja ei suutnud enam müüa nii palju, et emafirma kasumit teeniks, vaja oli kogukast kinnisvarast vabaneda ja seejärel oluliselt väiksem müügipind üürile võtta. New Yorgis hakkasid Lord & Taylori müügi järel kohe liikuma jutud, et Hudson's Bay võib olla surve all loobuda ka ühest oma kroonijuveelist – New Yorgi legendaarsest kaubamajast Saks Fifth Avenue. Investorfirmad leiavad, et selles hoones võiks avada näiteks luksushotelli.

Luksusliku Saksi võimalik kadumine on vaatlejate arvates aga siiski vähetõenäoline, sest seal ostlemine on paljudele New Yorgi külalistele prestiižikas, lisaks on Saksi käive Lord & Taylori omast ligi kolm korda suurem.

Kuid seda, et Ühendriikides on suurte kauplusekettide ja kaubamajade omanike seas tunda ärevust, kinnitab ka Harvardi ülikooli linnaplaneerimise õppejõud Andres Sevtsuk. Sel aastal on tema andmetel pankrotti läinud mitu suurt ketti (American Apparel, RadioShack, Payless Shoe Store) ja paljud teised oma laienemiskava oluliselt piiranud.

«Selle aasta esimese kolme kuu jooksul suleti USAs sama palju poekette kui 2016. aastal kokku,» ütleb Sevtsuk. «See on selge, et suurkaubamajad ja -ketid ei suuda oma hindadega e-kaubandusega enam võistelda.»

Nii otsitaksegi uusi võimalusi, kuidas ostjaid saada. Kaubanduskeskustesse rajatakse ronimisseinu ja veekeskusi. Ameerika üks suuremaid kaubanduskeskusi, Minnesotas asuv Mall of America, kus on USA suurim siseruumis tegutsev lõbustuspark, kutsub nüüd külastajaid Kesk-Lääne külmast talvest – mis meenutab vägagi eestimaist – jalutusgruppidesse ja siseruumimatkale.

Linnade arengut jälgiva Sevtsuki sõnul oleks siiski liialdus väita, et kõik jaemüüjad Ameerikas on silmitsi musta stsenaariumiga. «Poodidel, mis pakuvad külastajatele lisaks kaubale muid huvitavaid elamusi, läheb päris hästi. Samuti läheb suhteliselt hästi väiksemal tänavakaubandusel, sest ostutänavatel jalutamine moodustab olulise osa külastajate ajaveetmisharjumustest. Ainuke praegu laienev kaubamajamudel ongi mitmeotstarbeline asumlik keskus, kus poode ühendavad välitänavad.»

Üheks selliseks on Silicon Valleys asuv Santana Row, mis meenutab väliselt euroopalikku linna ja kus lisaks poes käimisele saab ka elada – ja tunda end otsekui Euroopas. Vana Maailma hõng asub keskuse südames, väliselt meenutab Santana suurt karpi, nagu teisedki kaubamajad, mida ümbritsevad hiiglaslikud parkimisplatsid.

Paljude newyorklaste peamine mure Lord & Taylori hoone müügi järel oli, kas kaubamaja kuulsad jõuluaknad jäävad alles. Poodnikud rahustasid, et alates 1914. aastast suurlinna pühadeaja ühed fantaasiarikkamad aknalood jäävad, sest vaateakende imetlemas käimine on jõuluaja New Yorgis üks lemmikmeelelahutusi ja meelitab rahvast kindlasti ka ostma.

USA jaemüügitrendid

  • Edukad on poed, mis pakuvad otsjaile unikaalseid elamusi, mis omakorda mõjutavad online-poe asemel ikkagi reaalset kauplust külastama.
  • Väiksemad poed, eripoed, ostunaabruskonnad on in, suured kaubamajad ja kaubanduskeskused out. Hiidketid nagu IKEA avavad uusi kauplusi, kus oleks väikepoe hõng.
  • On-oline ostupäeval ja tasuta kauba koju toimetamine muutub üha olulisemaks. Uurimisfirma Temando uuring näitas, et 80% online ostjatest soovivad kaupa samal päeval, 61% aga juba 1-3 tunni jooksul kauba ostmisest, ning tasuta!
  • Tarbija ootab üha enam „jae-lahutust“ (inglise keeles „retailtainment“ – sõnadest retail ja entertainment), teisisõnu jaekaubanduse ja meelelahutuse sulamit. Üha populaarsemateks muutuvad „suured moe-ööd,“ ja teised üritused, kus kohtab kuulsusi, saab ka lõõgastuda, ja muidugi osta!!!
  • Jutud „jaekaubanduse aplokalüpsisest“ Ameerikas on ülepaistutatud, sektori kasv jätkub, kuid varasemast erineval kujul – vähem kaubamaju, enam personaliseeritud ostelmise võimalusi.
  • Samas on märke USA jaekaubandust praegusel kujul tabanud apokalüpsisest: Ameerikas suletakse tänavu enam kui 6400 kauplust. „2017. aastal kaubanduskeskuses (mallis) jalutamine meenutab jalutuskäiku surnuaial,“ kirjutab „Business Insider.“

Allikad: Jaemüügi netifirma „Vend“ prognoosid 2017 aastaks, USA jaekaubanduse liidu prognoosid, Business Insider

Tagasi üles