Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

SÜNGE PILT: milline saatus tabab 11 olulist valdkonda, kui britid lahkuvad EList leppeta?

Lisatud graafikud!

17
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Kui Suurbritannia pole EList lahkumise hetkeks leppele suutnud jõuda, on sellel tõsised tagajärjed praktiliselt igale eluvaldkonnale. | FOTO: Fotokollaaž/Postimees

Kui Suurbritannia lahkub 30. märtsil 2019. aastal EList ilma leppeta, siis ei hakka küll lennukid otseselt taevast alla sadama, küll aga võib juhtuda, et lennuliiklus kahe piirkonna vahel katkeb mõneks ajaks üldse.

Kuigi seni on Brexiti läbirääkimised toimunud rahulikus, võrdlemisi tsiviliseeritud ja viisakas õhkkonnas, võib see iga hetk muutuda, märgib Politico, viidates ummikseisule, kuhu Suurbritannia ja EL hetkel brittide liidust lahkumise osas on jõudnud.

Senine Briti peaministri Theresa May vaikne ELi liidrite veenmine võib üsna lihtsalt asenduda hüsteeriliste Londoni tabloidide pealkirjadega, kui selgub, et Suurbritannia jääb pärast 2019. aasta 30. märtsi - mis on hetkel seatud brittide liidust lahkumise tähtajaks -, väga kehva seisu.

Kuigi Briti peaminister ütles veel eelmisel nädalal oma partei aastakonverentsil peetud kõnes, et ta usub, et lepe on võimalik, on Suurbritannia valitsus siiski asunud valmistama ette kriisistsenaariumi juhuks, kui lepe jääb sõlmimata. «Meie kohustus valitsusena on valmistuda igaks olukorraks. Ja ma kinnitan kõigile siinviibijatele, et täpselt seda me ka teeme,» rääkis May.

Kui britid ja EL ei suuda lahkumisajaks kokkuleppele jõuda, võib sellega kaasnevaid tagajärgi nimetada täielikuks kaoseks. Politico reporterid analüüsisid 11 olulise valdkonna lõikes, milline saatus tabab neid kõige süngema stsenaariumi korral.

Suur hulk Suurbritannia ja mandri-Euroopa vahelisi lende jääb ära, viies sellega terve rida lennufirmasid pankrotti. See omakorda toob kaasa tohutu nõudluse mandri-Euroopa ja saareriigi vahel sõitvate parvlaevade ja rongide järele.

Sadamate töö mõlemal pool La Manche'i väina halvavad kilomeetrite pikkused read rekasid, kes peavad nüüd uutel tingimustel tollikontrolli läbi tegema. Järjekorrad omakorda ummistavad kohalikud teed, tekitades tõsiseid probleeme autoga liiklevatele kohalikele elanikele.

Värsked toiduained, mis satuvad laevaliiklusega tingitud viivitustesse, mädanevad. Samal ajal kuhjub Suurbritannias prügi, mida tavaliselt veetakse kontinendile.

Vähiravi patsiendid peavad hakkama saama ilma kaasaegsete ravitehnikateta, mille käigus kasutatakse spetsiaalseid radioaktiivseid materjale, mida Suurbritannia ise ei tooda.

Kuna Brexiti leppeta lahkumise tagajärjed on niivõrd sünged, siis võib juhtuda, et viimasel hetkel enne brittide liidust lahkumist võib see kainestav teadmine jõuda ka nende endini, mistõttu võib Suurbritannia vahetult enne lahkumiskuupäeva nõustuda ükskõik mis hinnaga, mis Brüssel neile lahkumise eest määrab.

Politico märgib, et kui olukord jõuab sellesse etappi, siis ei ole midagi välistatud, sealhulgas läbikukkumine, kuivõrd mõlemad pooled hakkavad järjest enam rõhuma oma isiklikele huvidele. Suurimateks kaotajateks olukorras, kus lepe jääb siiski sõlmimata, jäävad aga miljonid inimesed ja ettevõtted.

Tuhanded Euroopas reisivad britid peavad hakkama maksma kas kõrgeid rändlustasusid või seisma silmitsi olukorraga, kus nende telefonile ilmub Euroopas reisil olles järsku «teenus puudub» teade.

Terve rida teisi bürokraatlikke ja logistilisi ebameeldivusi - mida on isegi võimatu ennustada -, järgnevad, kui brittide lahkumise hetkeks jääb lepe sõlmimata.

Investeerimispangad peavad üle vaatama oma tänased lepingud ja neid põhjalikult muutma, muidu ei ole neil võimalik Brexiti järel liigutada suuremaid summasid. Ja mõned pangateenused seisavad silmitsi sellega, et nende osutamine tuleb üldse lõpetada.

ELi liikmesriikide kalalaevadele hakkab Briti territoriaalvetes kalastades kehtima senisest karmimad piirangud, mis võib täiendada seda, et Briti merevägi võib neid üldse oma vetest välja saata. Uute tariifide tulemusel tõusevad osade kaupade hinnad lakke.

Samuti satuvad löögi alla miljonite inimeste elamis- ja tööload. Muutuvate oludega peavad Briti kodanikud arvestama alates 2019. aasta 29. märtsi õhtu kell 11st, kuna see tähistab keskkööd Brüsseli aja järgi.

Poolnaljatamisi märgib Politico, et isegi brittide liidust lahkumise aeg võib olla lahtine, kuna Suurbritannia peaministri büroo on märkinud otsusest teada andes, et otsus jõustub 29. märtsil siis, kui Big Ben lööb keskkööd (ehk üks tund üle kesköö Brüsseli aja järgi). Samas on teada, et Big Ben läheb renoveerimisse, mistõttu võib isegi see kellalöök tulemata jääda.

Politico tõdeb, et tegelik Brexit võib toimuda aga märksa varem. Selge on see, et kuigi poliitikud võivad pingeliste ja riskantsete läbirääkimistega harjunud olla, siis kodanikud ja ettevõtted ei salli tuleviku osas valitsevat teadmatust.

See tähendab, et suurkorporatsioonid peavad samuti võtma ette samme, et läbirääkimiste kulgu omalt poolt mõjutada. See võib aga muuta lahkumisläbirääkimised Briti valitsuse jaoks veelgi alandavamaks.

Tõenäoliselt peavad Briti päritolu lennufirmad juba enne 30. märtsi lõpetama lennupiletite müügi, kui neil puudub kindlus selles osas, et lennundusregulatsioonide osas jõutakse enne seda kokkuleppele. Ja isegi, kui nad ise ei lõpeta lennupiletite müüki, siis iga terve mõistusega lennureisija jätab ise need piletid ostmata.

Et anda mingit pilti sellest, kui suuri reisijanumbreid Brexiti leppe sõlmimine või sõlmimata jätmine mõjutab, siis Suurbritannia lennujaamade ja ELi 27 liikmesriigi vahel lendab 135 miljonit inimest aastas ehk 370 000 lennureisijat päevas.

Lahkumiskõneluste ELi-poolne pealäbirääkija Michel Barnier on korduvalt rõhutanud, et kell tiksub halastamatult ja tulemuste jõudmiseni on märksa vähem aega, kui kumbki osapool täna arvab.

«Aeg läheb kiirelt, iga päevaga liigume me lähemale 2019. aasta 29. märtsi südaööle, kui Suurbritannia peab liidust lahkuma,» rääkis Barnier juba augustis.

Tagasi üles