Ärilennukite hinnad vabalanguses

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Learjet 45.
Learjet 45. Foto: SCANPIX

Mõne populaarse ärilennuki hinnad on kukkunud märkimisväärselt madalale, kuna maailmamajanduse «turtsuv taastumine» paneb ka rikkaid kulutuste vallas pidurit vajutama.

Nii saab ühe aasta vanuse Learjeti, mis uuena kuni 13 miljonit dollarit maksab, nüüd kätte pelga 8 miljoni dollariga, kinnitab Põhja-Carolina lennukimüüja Jetcraft.

«Tegemist on tohutu hinnavahega,» ütles ülalmainitud numbrite kohta Jetcrafti kaasomanik Jahid Fazal-Karim, lisades, et sarnaseid hinnaalandusi pakutakse ka teiste väiksemate ja keskmise suurusega ärilennukite puhul.

Sellised lennumasinad maksavad reeglina alla 25 miljoni dollari ja võimaldavad vahemaandumisteta New Yorgist Los Angelesse sõita.

Finantskriis andis hindadele hoobi, millest siiani taastutud pole – vaatamata firmade kasumite kosumisele, mis pärast varasemaid majandussurutisi ikka ärilennukite nõudlust turgutanud on.

«Eelmise taastumise päevil põrutasid hinnad keldrist kõrgustesse,» ütles USA lennukite hinnakujundust kajastava väljaande Vrefi kirjastaja Fletcher Aldredge.

«Aga seekord on miskipärast teisiti.»

«Uus aeg, uued reeglid,» ütles ärilennukite finantseerimisega tegeleva Hollandi firma GA-Finance’i tegevdirektor Anne-Bart Tieleman.

«Kui lennuki hind oli varem 10 miljonit dollarit, siis nüüd tuleb olla õnnelik, kui 7 miljonit dollarit kätte saad,» lisas ta.

«Ostjaid põhimõtteliselt polegi. Praktiliselt tuttuue lennuki saab 25-30 protsenti odavamalt kui kaks-kolm aastat tagasi,» ütles Tieleman.

Ta tõi näiteks kuulutuse, milles 2008. aasta Cessna Citation XLS on müügis 7,7 miljoni dollariga. Uuest peast maksis see lennuk ligikaudu 11,7 miljonit dollarit.

«See on enneolematu ja pretsedenditu olukord,» ütles Tieleman.

Veelgi rabavam on mõnede analüütikute sõnutsi see, et kui laiaks on kärisenud lõhe väiksemate ja suuremate lennukite vahel nagu näiteks pikkadeks vahemaadeks sobilikud Gulfstreamid – kuulsuste ja miljardäride lemmikud, mis maksavad üle 25 miljoni dollari.

Pisemate lennukite tarned kukkusid ajavahemikus 2008-2010 «katastroofilise» 57 protsendi jagu, ütles Richard Aboulafia Virginia firmast Teal Group.

Suuremaid lennukeid on aga klientidele kätte toimetatud 1,5 protsenti rohkem, ka nende müügihinnad on stabiilsemad.

«Me peame arvestust alates aastast 1964 ja sellised erinevused on midagi täiesti uut,» ütleb Aboulafia, kes usub, et odavamate lennukite ostjad sõltuvad rohkem pangalaenudest, mida nüüd on raskem saada.

Ta märkis, et suuremaid lennukeid soetavad rohkem need, kes on languste suhtes immuunsemad – näiteks valitsused ning Hiina ja Vene rikkurid.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles