Soome vedurijuhid streigivad

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rongijaam Helsingiss
Rongijaam Helsingiss Foto: SCANPIX

Soomes vältab esmaspäeva õhtul alanud ning kogu teisipäeva kestev rongijuhtide streik, mis oluliselt mõjutab riigi kaug- ja lähirongiliiklust.

Vedurijuhtide ametiühingu streik algas esmaspäeval kell 18 ja lõpeb teisipäeva keskööl. Juhid naasevad tööle ööl vastu kolmapäeva ning liiklus tahetakse täielikult taastada kolmapäeva hommikuks, ütles rongifirma VR.

Streik mõjutab kõiki VR-i ja Helsingi piirkonna rongiliiklust tagava firma HSL lähironge ning VR-i kaug- ja kaubaronge, lisati teates. Ainsaks erandiks on Venemaale sõitvad Allegro ja Tolstoi rongid, mille reisid toimuvad plaanipäraselt.

VR-i varasemal sõunl teenindab firma ööpäevas 800 lühimaa- ja 250 kaugrongi. HSL-i andmeil kasutab lühironge ööpäevas umbes 200 000 ja VR -i andmeil kaugronge umbes 20 000 inimest.

Firmade sõnul asendati rongid võimalikult suures ulatuses bussidega. HSL teatas, et esmaspäeva hommikul olid bussid graafikust maas 5-10 minutit, kuid teisi suuri probleeme ei esinenud.

Soome valitsus avalikustas hiljuti kava avada Soome reisirongiliiklus konkurentsile. Vedurijuhtide ametiühingu juhi Tero Palomäki sõnul pole ühing vastu reisirongiliikluse konkurentsile avamise vastu, vaid kava sisu üle, kirjutab Soome rahvusringhääling Yle.

Reformi eesmärk on tõsta reisirongiliikluse teenuse taset, viia see kliendile lähemale ning suurendada rongiliikluse osakaalu reisiliikluses. Muudatused näeb ette ka EL-is 2016. aastal heaks kiidetud neljas raudteepakett, millega tahetakse suurendada konkurentsi reisirongiliikluses.

Kava rakendub etapiliselt. Esimesena avatakse konkurents Lõuna-Soomes 2020. aastate alguses, kogu riigis tahetakse sama teha 2026. aasta lõpuks.

Yle sõnul ei nõua kava rakendamine seadusmuudatust ega eelarvekõnelusi. Samas eeldab kava, et transpordi- ja kommunikatsiooniministeerium arutab uuesti VR Groupiga läbi 2024. aastani kehtiva lepingu, mis andis firmale reisirongiliikluse korraldamise ainuõiguse.

Lisaks jagatakse riik viieks piirkonnaks ning antakse läänidele ja suurlinnadele võimaluse korraldada oma haldusalas rongiliiklushankeid.

Muu hulgas näeb kava ette, et VR Groupist eraldub kolm eraldiseisvat riigifirmat, mis koondavad endasse vastavalt rongitehnika, halduse ja kinnisvara. Kolmele firmale saavad hakata tuginema kõik teenusepakkujad, kuna kardetakse, et muidu nõuab rongiturule sisenemine teenusepakkujatelt niivõrd suuri investeeringuid, et firmad püsivad eemal.

Palomäe hinnangul tekitatakse reformiga ühe monopoli asemele mitu piirkondlikku monopoli.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles