USA lennukid lagunevad

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Boeing 737 katusesse tekkinud auk.
Boeing 737 katusesse tekkinud auk. Foto: SCANPIX

Ühendriikide vananevate reisilennukite keredesse võib peagi tekkida veelgi selliseid auke, mille tõttu Southwest Airlinesi piloot möödunud nädalal hädamaandumise sooritas, ütlevad eksperdid ja endised valitsusametnikud.

«Southwest võib olla vaid jäämäe tipp – kui probleemidest rääkida. Enamike suuremate firmade lennukitel hakkab vanus tundma andma,» ütles riikliku transpordiohutuse ameti NTSB endine esimees Jim Hall.

Southwesti juhtum oli šokk kogu sektorile. Firma võttis ajutiselt «rajalt maha» 79 lennukit, USA regulaatorid andsid lennuliinidele korralduse vanemad Boeing 737 lennukid täiendavalt üle vaadata.

Esialgsetel andmetel puudutab valitsuse poolt tellitud ülevaatus algatuseks umbes 175 lennukit.

Kuigi uuringud lähtuvad konkreetselt hiljutisest õnnetujuhtumist, on lennukite vananemisega seonduvaid probleeme arutatud juba ammu.

Iga kord, kui lennuk õhku tõuseb, satub salong suure surve alla. Kere «puhutakse täis» nagu õhupall, väsitades metalli ning tekitades pragusid.

Ekspertide sõnutsi pole mingi üllatus, et häda tabas just Southwesti lennukit. Tiheda graafikuga lühikesi otsi tegev operaator sooritab konkurentidega võrreldes rohkem tsükleid ehk õhkutõusmisi-maandumisi.

Ameerika Lennutranspordi Ühenduse (ATA) asepresident Tom Hendricks ütles, et lennukite vananemisega seotud õnnetused on «üliharvad» – tänu lennuliinide, regulaatorite ja tootjate valvsusele ja omavahelisele koostööle.

USA lennuamet (FAA) käivitas 1988. aastal vananevate lennukite ülevaatuse programmi. Tõuke selleks andis Aloha Airlinesi õnnetus, mis nõudis ühe inimese elu.

Aloha lennuki kere küljest kukkus lennu keskel ära mitmeid osi.

Mured pole aga kuhugi kadunud. Konsultatsioonifirma Ascend andmetel on USA lennukipargi keskmine vanus viimase kümnendiga kasvanud, kuna lennuliinidel pole finantsraskuste tõttu jaksu piisavas koguses uusi õhulaevu osta.

Möödunud aasta novembris pani FAA paika uued reeglid lennukite «valdavate vanadushädade» vastu võitlemiseks. Reeglite kohalselt tuleb tootjatel oma lennukite vastupidavusele hinnang anda, mis sunniks operaatoreid lennukid pensionile saatma, kui metalliväsimuse oht läheneb.

Seda, millal väsimus õnnetuse võib põhjustada, olevat raske ennustada.

Boeingu tootmisest väljas lennukite peainsener Paul Richter ütles teisipäeval, et vanemate 737 liitekohtade probleeme oodati alles kõrgemas vanuses.

Lennuohutuse eest võitleva kodanikualgatuse Flight Safety Foundationi juht William Voss ütles, et FAA on liikunud õiges suunas, kuid edaspidi tuleb veelgi suurem rõhk panna ennetavale tegevusele.

«Me juba uurisime ühte neetide rida umbes meetri kaugusel sellest kohast, mis [Southwesti lennukil] lahti murdus, kuid selle [katki murdunud] piirkonna jaoks ei olnud sellisel tasemel kontrolli reeglitega ette nähtud,» ütles Voss.

Ekspertide hinnangul ei tohiks enam piirduda vaid teadaolevalt nõrkade kohtade uurimisega, vaid suure koormusega lendavate lennukite puhul tuleks kogu kere regulaarselt üle vaadata.

Muret teeb ekspertidele ka vanade lennukite alternatiiv: uued, kaasaegsetest materjalidest valmistatud lennukid.

«Metallkerede pragude ja nende lappimise kohta teame me juba üsna palju,» ütles Voss.

«Aga need uued kompostiitmaterjalid... neid tuleb alles tundma õppida.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles