Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Moerõivatööstusel ees keerulised ajad

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Amancio Ortega | FOTO: Scanpix

Maailma suurim moerõivaste tootja Inditex, mille tuntuim bränd on Zara, maksab sel aastal dividende 0,68 eurot aktsia kohta, mis on 13 protsenti rohkem kui eelmisel aastal. Inditexi asutaja ja suuromanik Amancio Ortega, kes on Euroopa rikkaim inimene, saab dividendidena 1,26 miljardit eurot, kirjutas The Guardian.

Kogu maailmas on hispaanlane Ortega rikkuselt neljas inimene. Jõukamad on vaid Microsofti asutaja Bill Gates (Bloombergi arvutuste järgi on tema vara väärtus 86,2 miljardit dollarit), legendaarne investor Warren Buffett (77,7 miljardit dollarit) ja Amazoni asutaja Jeff Bezos (73,8 miljardit dollarit). Ortega vara väärtuseks hindab Bloomberg 72,5 miljardit dollarit.

Miljardäril on Inditexist 59 protsenti kahe ettevõtte, Pontegadea Inversionesi ja Partleri kaudu. Hoolimata jõukusest hoiab Amancio Ortega madalat profiili. Väidetavalt pole ta mitte kunagi andnud ühtegi intervjuud, ta ei osale avalikel üritustel ning on lasknud end väga harva pildistada.

Inditexi eelmisel finantsaastal (lõppes 31. jaanuaril) olid rekordilised nii käive kui ka kasum. Vähemalt aasta tegevuses olnud kauplustes kasvas Inditexi käive 10 protsenti, mis tuleb paljuski tänu 1,4 miljardi suurusele investeeringule poodidesse, tehnoloogiasse ja veebipoodidesse. Ka kasum kasvas kümme protsenti, 3,2 miljardi ja käive 11 protsenti, 23,3 miljardi euroni, mis mõlemad on rekordnäitajad.

Ka Rootsi moerõivaste tootja Hennes & Mauritz (H&M) eelmine finantsaasta (lõppes 30. novembril) oli rekordilise käibega, mis oli 192 miljardit Rootsi krooni ehk 21 miljardit eurot.

Majandusleht The Wall Street Journal kirjutas möödunud nädalal, et kaks rivaali on aastaid võistelnud uute poodide avamise nimel kogu maailmas. Kuid eelmisel aastal võttis Inditex hoo maha ja aeglustas laienemist. H&M seevastu jätkas samas tempos, kuid selle aasta jaanuaris otsustas, et tõmbab samuti pidurit, sest kasum langes 11 protsenti, 18,6 miljardi Rootsi kroonini ehk kahe miljardi euroni.

Uue strateegiana sulgeb Zara väiksemad poed, nende asemel keskendub aga suurtele esinduspoodidele ja veebipoodidele. Möödunud septembris avas ettevõte oma kodulinnas A Coruñas viiekorruselise 5000-ruutmeetrise müügipinnaga esinduskaubamaja, mis asendas seni eksisteerinud nelja väikest.

Esinduskaubamaja on mudeliks uutele, neid kavatsetakse rajada kogu maailmas. Suures kaupluses saavad olema kõik kollektsioonid, mis peaks lõpptulemusena ärgitama kliente rohkem ostma. Tõsi, Inditex pole seni veel teatanud, kui palju uusi esinduspoode avada kavatsetakse.

Analüütikute sõnul on Inditexil piisavalt võimalusi laiendada online-platvormi, ilma et see hakkaks traditsiooniliste poodide osa ära sööma. Väikeste poodide sulgemine ja keskendumine esinduspoodidele jätab neile, kes oma väikesest poest ilma jäävad, võimaluse osta internetipoest.

Samas ei ole ka kummagi moerõivaste müüja tulevik nii helge, kui esialgu paista võiks. Inditexi kasumimarginaal langes eelmisel aastal kaheksa aasta madalaimale tasemele. Hennes & Mauritz teatas, et esimest korda pärast neli aastat kestnud vaheaega veebruaris kuu müük vähenes.

Need kaks eelmisel nädalal tulnud uudist näitavad, kuidas majandusharus läheb üha keerulisemaks, sest kliendid on hakanud kulutama rohkem muule meelelahutusele ning riideid ostetakse üha enam internetipoodidest. Suurem konkurents avaldab survet hindadele, aga samal ajal on kasvanud ka sisseostuhinnad, mis vähendavadki marginaale.

Inditexi brutokasumimarginaal kahanes möödunud aastal (jaanuarist jaanuarini) 57 protsendini võrrelduna 57,8 protsendiga aasta tagasi. Ettevõtte sõnul oli marginaali languse põhjuseks valuutakursside kõikumine, mis vähendas käibe kasvu kolme protsendipunkti võrra. Vene rubla, Hiina jüaani ja Mehhiko peeso on viimastel aastatel nõrgenenud, mistõttu langes ka käive eurodes.

H&M tegevuskasumi marginaal on võrreldes 2007. aastaga kahanenud peaaegu poole võrra. Prantsusmaa suurpanga Société Générale analüütik Anne Critchlow usub, et see trend jätkub, kirjutas Financial Times kuu aega tagasi

«Tööstusharu veebruari tulemused esitavad suuri väljakutseid,» kirjutas investeerimispanga RBC Capital analüütik Richard Chamberlain klientidele. Saksmaal kasvas müük üheksa protsenti ja Rootsis kuus, mis «peegeldab klientide rotatsiooni teistesse kategooriatesse», lausus ta.

LISALUGU1

Inditex

Inditexi juured ulatuvad aastasse 1963, kui raudteetöölise poeg Amancio Ortega alustas kitlite ja hommikumantlite tootmist. Oma esimese poe avas ta 1975. aastal ning pani sellele tuntud filmi «Kreeklane Zorbas» järgi nimeks Zorba. Juhtus aga nii, et kaks kvartalit eemal oli samanimeline baar, kelle omanik palus Ortegal segaduse ärahoidmiseks nime muuta.

Kuna logo jaoks olid tähematriitsid juba valmis tehtud, tõsteti nimes tähed ümber ning nii saigi rõivaste jaemüügikett omale nimeks Zara. Valdusfirma Inditex loodi 1985. aastal.

Oma ainsa puhkepäeva võttis Ortega päev pärast Inditexi aktsiate avalikku esmaemissiooni (IPO) 2001. aasta mais. Selleks oli ka põhjust. IPO käigus müüs Ortega 26 protsenti ettevõtte aktsiatest, millelt teenis kaks miljardit dollarit, millest ettevõttele ei läinud sentigi. Kõik see raha läks Ortegale, kirjutas tolleaegne Forbes.

Lisaks Zarale kuuluvad Inditexile Zara Home, Massimo Dutti, Bershka, Oysho, Pull and Bear, Stradivarius ja Uterqüe.

LISALUGU2

H&M

Rootsi moerõivaste tootjale H&M pani aluse Erling Persson, kes alustas äritegevust pliiatsite ja valgustatud advenditähekeste müügiga. Enne seda töötas 2002. aasta sügisel 85-aastaselt surnud Persson isa juures ja vedas Rootsi restoranidesse jalgrattaga juustu.

Pärast Teist maailmasõda sõda sattus noormees Ameerika Ühendriikidesse, kus ta nägi, kui väga armastavad naised osta rõivaid spetsialiseeritud moekauplustest ja -salongidest. Oma esimese naistele mõeldud moodsate rõivaste kaupluse avas Persson nime all Hennes Rootsi väikelinnas Västeråsis 1947. aastal. Hennes tähendab Rootsi keeles «tema (naissoost) oma».

Ka järgnevatel aastatel piirnes ettevõtte tegevus Kesk-Rootsi väikelinnadega. Stockholmi siirduti alles viiekümnendate aastate keskel. Kuuekümnendatel, kui oli üle võetud jahitarvete- ja relvamüügikett Mauritz Widforss, hakkas ettevõte müüma ka meeste- ja lasteriideid. Kompanii sai nimeks Hennes & Mauritz.

Esimene pood väljaspool Rootsit avati 1964. aastal Norras, esimene kauplus väljaspool Skandinaaviat oli Suurbritannias. Ameerika Ühendriikidesse mindi 2000. aasta märtsis ja esimene salong avati New Yorgi Viiendal avenüül. Esialgsete suurejooneliste kavade kohaselt plaanis ettevõte Ühendriikides esimese kolme kuuga avada 85 müügikohta. Kuna ettevõtmine oli liiga kulukas, nõudis elu aeglasemat ekspansiooni.

«USAs tehti asi alguses liiga kiiresti,» selgitas toonane ettevõtte tegevjuht Rolf Eriksen mõni aasta hiljem ajalehele Financial Times.

Perekond Persson kontrollib pea kolme neljandikku H&M aktsionäride häältest.

Tagasi üles