Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

FBI arreteeris Volkswageni ühe juhi

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Politseifoto arreteeritud Oliver Schmidtist. | FOTO: AP/SCANPIX

Volkswageni ühel tippjuhil Oliver Schmidtil läks nädalavahetusel kehvasti. Kui ta hakkas parasjagu USAst Miamist tagasi koju Saksamaale lendama, vahistasid USA Föderaalse Juurdlusbüroo (FBI) agendid ta süüdistatuna USA valitsuse ja sealsete tarbijate suuremastaabilises petmises. Schmidt vastutas omal ajal Volkswagenis selle eest, et kontserni toodetud autode heitgaasinäitajad vastaksid USAs kehtestatud normidele.

Ajaleht The New York Times kirjutas, et USA uurimisorganite jaoks oli Schmidti arreteerimine õnnelik juhus. Suurem osa Volkswageni vastutavatest isikutest on Saksamaal, mistõttu on neid üle kuulata päris keeruline, sest Saksamaa ei anna üldjuhul oma kodanikke välja.

Miks Oliver Schmidt otsustas riskida ja Ühendriikidesse sõita, on ebaselge. Sakslane räägib vabalt inglise keelt ning Ameerika Ühendriikides töötatud ajast on tal seal ulatuslikud sidemed.

Bloomberg kirjutas viitega asjaoludega kursis olevale allikale, et USA uurijad valmistuvad veel mõnele Saksmaal asuvale kõrgele Volkswageni juhile süüdistust esitama. Teine allikas lisas, et Schmidti arreteerimine tuli mitmele autofirma tippjuhile üllatusena. Samas kolmanda allika sõnul on mitme Volkswageni juhi advokaadid hoiatanud oma kliente Saksamaalt lahkumise eest.

Ausus kaalul juba ammu

Schmidt oli Volkswagenis üks esimesi, kes reageeris juba 2014. aasta alguses, kui Lääne-Virginia Ülikoolis tehtud uuringud näitasid, et autotootja diiselmootorid emiteerisid normaalsetes tingimustes tunduvalt rohkem heitgaase kui ametlike testide puhul. FBI eriagendi Ian Dinsmore’i andmetel kirjutas Schmidt 2014. aasta aprillis kolleegidele: «Kõigepealt tuleks otsustada, kas oleme ausad. Kui me ei ole ausad, siis jääb kõik nii nagu oli.»

USA valitsuse süüdistus keskendub ajavahemikule alates 2014. aasta aprillist kuni 2015. aasta suveni, mil esialgu Volkswageni USA üksuse juhid ning seejärel Saksmaal tegutsevad liidrid juhtisid USA võime teadlikult eksiteele, kui hakkasid ilmnema esimesed tõendid, et USAs müüdavate autode heitgaaside näitajad pole tõesed. Nende pettuste keskseks figuuriks ongi Schmidt.

Süüdistuse järgi otsustas Volkswagen heitegaasipettust varjata ning kutsus aja võitmiseks 2015. aasta alguses Ameerika Ühendriikides diislil sõitvad Volkswagenid tarkvara uuendamiseks tagasi, ehkki nii Schmidt kui ka tema kolleegid teadsid, et tarkvarauuendused autosid normatiividele vastavaks ei muutnud.

Üle-eelmise aasta märtsis edutati Schmidt uuele ametikohale Volkswageni peakorteris Saksamaal Wolfsburgis. Ajal, mil ta liikus ametiredelil kõrgemale, jäi ta endiselt võtmeisikuks Volkswageni suhtlemisel heitgaase puudutavate regulatsioonide üle järelevalvajatega.

2015. aasta juulis andis ta võimalikest riskidest ülevaate ka Volkswageni tippjuhtidele. Süüdistuse kohaselt briifisid Schmidt ja tema kolleegid kontserni tippjuhtkonda ka enne kohtumist California puhta õhu agentuuriga (CARB), mis Volkswageni heitgaaside emissiooninäitajate pettuse uurimise toona üle võttis.

Volkswageni tippjuhid võtsid vastu otsuse pettusest mitte rääkida. Süüdistuses pole siiski öeldud, keda konkreetselt Schmidt teavitas.

Volkswageni Ameerika Ühendriikide üksuse töötaja James Liang mõisteti eelmise aasta septembris võimude petmises süüdi ning ta nõustus uurijatega koostööd tegema. Reuters kirjutas, et eelmisel nädalal pidi Liangile määratama karistus, aga see lükati edasi, sest uurijad kaaluvad uute süüdistuste esitamist. The Wall Street Journal kirjutas, et Liang, kes oli seotud pettustega nende algfaasis, oli oluline tunnistaja Schmidti vastu.

Plaanib uut tulemist

Üleeile avalikuks tulnud uudis Schmidti arreteerimisest saabus ajal, mil Volkswagen üritab ameeriklasi veenda, et ettevõte on muutuste teel. Maailma suuruselt teine autotootja üritab keskenduda USA turule. Detroitis toimuval autonäitusel esitles Volkswagen kahte uut linnamaasturit.

«Me soovime saada teist võimalust,» ütles ajakirjanikele Volkswageni USA üksuse juht Hinrich J. Woebcken. Ta lisas, et Volkswagenis töötab üle maailma 600 000 inimest ja nad on ausad: «Kahju, et väike grupp inimesi valmistas pettumusi.»

Vastavalt oktoobris jõustunud kokkuleppele maksab Volkswagen Ameerika Ühendriikides 14,7 miljardit dollarit trahvi, see sisaldab kompensatsiooni ka peaaegu poolele miljonile autoomanikule.

___________

Volkswageni autosid osteti sahkerdamisest hoolimata palju

Vaatamata heitgaaside emissiooninäitude pettusest tingitud skandaalile, oli Volkswageni müük eelmisel aastal väga hea – kasv oli märkimisväärne seejuures Hiinas ja Ida-Euroopas.

Kokku kasvas Volkswageni kõikide brändide müük (lisaks VW-le kuuluvad gruppi teiste hulgas Audi, Škoda ja Porsche) 3,8 protsenti, 10,31 miljoni sõidukini.

VW enda brändi müük kasvas maailmas 2,8 protsenti, 5,9 miljoni sõidukini, kusjuures Hiinas kasvas nende müük 14 protsenti ning Kesk- ja Ida-Euroopas seitse protsenti. Austraalias kukkus Volkswageni brändide müük üheksa protsenti, Lõuna-Koreas keelati diislipettuse tõttu autode müük sootuks.

USAs kahanes Volkswagenite müük kaheksa protsenti, 322 900 sõidukini. USAs on Volkswageni grupi turuosa tagasihoidlikud 3,6 protsenti.

Lääne-Euroopas langes Volkswageni brändide müük kaks protsenti, 1,47 miljoni sõidukini. Koduturul Saksamaal kukkus müük 7,2 protsenti.

Selle aasta müük tõotab tulla aga kehvapoolne. Euroopas ennustatakse uute autode müügikasvu langust 1,5 protsendini võrrelduna 5,8-protsendilise kasvuga möödunud aastal.

Ameerika Ühendriikide uus administratsioon ähvardab kehtestada Mehhikos valmistatud autodele suure impordimaksu, mis avaldab mõju Audide müügile, sest need valmistatakse Mehhikos. Trumpi valitsus on juba jõudnud suurendada ka pingeid Hiinaga, see avaldab mõju kõikidele lääne autotootjatele, kes seal toimetavad.

Tagasi üles