Bussifirmad: liinilubadeta võiks pakkuda sõitjatele madalamat hinda

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Bussipeatus Ravila Tööstuspark.
Bussipeatus Ravila Tööstuspark. Foto: Lugeja foto

Suurt osa bussifirmasid koondava Eesti Autoettevõtete Liidu hinnangul võiks riik siiski kaugbussiliini vabale konkurentsile avada, kuna liinilubade piirangutel pole põhjust ning liberaliseerumine võimaldaks pakkuda sõitjatele madalamat hinda ja suuremat täituvust.

Suurt osa bussifirmasid koondava Eesti Autoettevõtete Liidu hinnangul võiks riik siiski kaugbussiliini vabale konkurentsile avada, kuna liinilubade piirangutel pole põhjust ning liberaliseerumine võimaldaks pakkuda sõitjatele madalamat hinda ja suuremat täituvust.

Eesti Autoettevõtete Liit toetab täiel määral konkurentsiameti algseid ettepanekuid turg avada ning on nüüd teinud ka majandusminister Kadri Simsonile ettepaneku kohtuda, et ministrile enda seisukohti tutvustada, ütles liidu direktor Villem Tori BNS-ile. Simson teatas eelmisel nädalal, et ei toeta liinilubade piirangute lõpetamist.

«Tuleb vaadata, kuidas konkurentsi suurendada,» rääkis Tori, kelle sõnul oleks oluline avada kommertsbussiturg kaugliinidel nagu Tallinn-Tartu või Tallinn-Narva. Säärane asjakorraldus parandaks mitmed probleemid, mis praegu turul esinevad.

Praegu on kaugliinidel suuresti ülekaalus kvaliteet – uued bussid, traadita internet ja muu sarnane –, ent lisaks võimaldaks turu avanemine konkureerida ka hinna mõttes, rääkis Autoettevõtete Liidu direktor. Hinnasituatsioon paraneks samas aga ka kõrgema hinnaklassiga teenuse puhul.

Samuti tõi Tori välja, et praegu tuleb mõnikord ette olukordi, kus teatud liinidel on teatud ajahetkedel nõudlus väga suur ja pakkumine samas fikseeritud, nii et osa inimesi ei saagi reisida. Ka säärane olukord saaks turu avanemisega lahendatud.

Simsoni kriitika osas, et «avaliku teenuse kättesaadavust ei saa jätta piiranguteta vaba turu meelevalda», märkis Tori, et ministril on õigus selles mõttes, et avalike liinidega eraettevõtted konkureerida ei saagi.

«Avalik liinivedu, sinna on riik teinud hanked. Konkurents on seal, kus on kommertsliinid ja võimalused,» rääkis Eesti Autoettevõtete Liidu direktor.

Autoettevõtete Liitu kuuluvad muuhulgas bussifirmad nagu Hansabuss, Hansa Bussiliinid, Ecolines Estonia, Taisto Liinid ja muud. Samas ei kuulu liidu liikmeskonda Mootor Grupi ettevõtted, sealhulgas vedaja Sebe.

Majandusminister Kadri Simson on seisukohal, et piiramatu konkurents pole Eesti siseste kaugliinibusside turul õige, ning ta ei toeta liinilubade andmise piirangute lõpetamist.

Ettepanekut korraldada ühistransporti piiranguteta konkurentsi põhimõtetel ei toetanud ka riigikogu, kui menetles eelmise aasta oktoobris jõustunud uut ühistranspordiseadust (ÜTS), kirjutas Simson vastuses konkurentsiametile.

«Riigikogu hinnangul ei ole mõistlik avaliku teenuse kättesaadavus jätta piiranguteta vaba turu meelevalda, see tähendab et olukord, kus liinide avamine, sulgemine, teenindamine, mitteteenindamine, sõiduplaanide muutmise sagedus ja muud korralduslikud küsimused sõltuksid ainult vedajate soovidest, kahjustaks lõppkokkuvõttes kõigi turuosaliste huvisid,» märkis Simson.

«Sõitjatel kaoks usaldus ühistranspordi vastu, sealhulgas ei saaks keegi oma liikumisvajadustes loota ühistranspordile, kui puudub kindlus liinide teenindamisse ja sõiduplaanide kehtivuse stabiilsusele,» märkis ta.

«Vedajad ei investeeriks uutesse turvalistesse ja keskkonnasäästlikesse bussidesse, kui iga soovija võib ühele liiniväljumisele kuhjata erineva kvaliteeditasemega sõidukeid, ning riik omakorda peaks operatiivsel reageerima suletavate liinide asendamiseks, või ka vastupidi, sealhulgas selleks vajadusel riigieelarvest täiendavaid toetusi kaasates,» rääkis Simson.

Tema sõnul on majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) täielikult nõus riigikogu seisukohaga. Samuti avati Simsoni hinnangul juba uue ÜTS-i jõustamisega veoturg olulises osas.

«Mööname, et uue ÜTS-i halduspraktika kujundamisel on ilmnenud ka parandamist vajavaid kohti hindamismetoodikas, millele meile teadaolevalt maanteeamet koostöös turuosalistega on asunud juba otsima sobivaid lahendusi,» rääkis Simson.

Kokkuvõtvalt märgib Simson, et majandusministeerium ei algata ühistranspordiseaduse muutmise seadust, mis kaotaks Eesti kaugbussiliinide turul liinilubade väljastamise piirangud.

Justiitsministeeriumi valitsemisalasse kuuluv konkurentsiamet tegi novembris ettepaneku avada kaugbussiliinide turg vabale konkurentsile, leides, et liinilubade andmise piirangud, mille järgi puudub selgelt põhjendatud vajadus, tuleks tühistada.

Amet märkis, et liinilubade andmise piirangud on ühistranspordiseaduses sõnastatud ebakonkreetselt ning piirangute täpsem sisustamine on jäetud maanteeameti otsustada. Vastavasisulise ettepaneku saatis amet majandusministeeriumile, mille valitsusalasse maanteeamet kuulub.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles