Kelnerid murravad müüte: hea kelner ei jää tööta ega virele vaesuses

Maiken Mägi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Professionaalne kelner on viisakas ja enesekindel ning saab kenasti suheldud kõigi klientidega.
Professionaalne kelner on viisakas ja enesekindel ning saab kenasti suheldud kõigi klientidega. Foto: Panther Media/Scanpix

Sageli arvatakse ekslikult, et restoranis või kohvikus töötamine on suur rist ja viletsus – pikad tööpäevad, kapriissed kliendid ja nägelevad kolleegid.

Timo Kübar ja Andre Lätte kirjutavad teeninduskvaliteet.ee lehel, et tegelikult on kelneritööl palju võlusid, plusse ja tugevusi.

Rutiin puudub

Kelneriametis on üks mis kindel – rutiin puudub täielikult. Jah, tööpäevades korduvad teatud tegevused, kuid iga päev on ikkagi erinev. Kliendid koos oma soovidega vahelduvad ja see muudab iga hetke uueks. See aga tähendab, et organiseerimisvõime, kiirelt reageerimine, skeemitamine ja oskus probleeme loovalt lahendada on äärmiselt olulised. Väljakutseid tuleb kelneritöös tihti ette. Näiteks ilmub neljane reserveering kohale kuuekesi või hoopis 30 minutit varem ning olukorra peab kiirelt lahendama kelner.

Arenguvõimalus

Kelnerina töötades on võimalik palju areneda, sest amet sisaldab endas mitmeid lisadetaile ja pisinüansse. Variant on olla suurepärane saalitöötaja, klientidega suhtleja ja teenindaja, kuid eriti hinnatud on kelnerid, kes on spetsialistid ka baaris ja lausa köögis kokana.

Osates lisaks kelneriametile ka sommeljee, barista või baarmeni tööülesandeid, on kelner oluliselt väärtuslikum. Pidev edasiareng ja võimalus õppida hoiab töö huvitava ning põnevana.

Palju uusi kontakte

Kasulikke kontakte saab tööl olles iga päev. Mõned neist on küll sellised, mida ei lähe kunagi elus vaja, kuid pole harv olukord, mil mõnelt kliendilt saadud visiitkaart võib osutuda väga väärtuslikuks. Lisaks kasulikele kontaktidele kujundavad teenindatavad inimesed ka kelneri maailmapilti. Nad näevad, milline on nende suhtumine, hoiak ja suhtlemisstiil ning sellele tuginedes kujuneb tahes-tahtmata ka enda maailmavaade.

Töötuks jäämine on võimatu

Pädev ja hea kelner töötuks ei jää. Tavaliselt ei vaheta suurepärased kelnerid eriti sageli töökohti, seda teevad pigem noored ja uustulnukad. Väärikad kelnerid hindavad lisaks rahanumbrile ka keskkonda, ülemuste suhtumist, meeskonna läbisaamist ja ettevõtte pakutavaid hüvesid. Kui kelner peakski töökohta vahetama, siis Eesti väiksust arvestades teavad sellest teised restoraniomanikud kiirelt ning teevad talle magusaid pakkumisi.

Kõrged viisakusnormid

Restoranis teenindades on etikett, viisakusreeglid ja eetikanormid tähtsal kohal. Hea kelner tunneb viisakusnorme, kasutab neid aktiivselt ja õigel hetkel. Need teadmised ja harjumused mõjutavad olulisel määral ka nende olekut väljaspool restorani.

Kliendid on erinevad, kuid kogemustele tuginedes oskab kelner kõigiga viisakalt suhelda. Nad saavad aru, kuidas peaks asju selgitama, mis töötab, mis mitte ja kuidas reageerida. Standardid tõusevad, enesekontroll suureneb, väärtushinnangud loksuvad paika.

Meeskonnatöö ja juhtimise õppimine

Töö toitlustusasutuses on tugev meeskonnamäng. Hea tiimiga, kus ülesanded on ära jaotatud, saab iga liige tunda sooritusrõõmu, vastutades teatud valdkonna ja tööde eest. See on võimalus õppida juhtimist, vastutust, ajaplaneerimist ja organiseerimisvõimet.

Mida paremini on meeskonnas tööd jaotatud, seda rohkem on igal liikmel teada tema roll, vastutusala ja panus edukaks toimimiseks. Nii tõuseb motivatsioon, sest iga meeskonnaliige tunneb, et on panustanud sujuvaks koostööks. Tugevat tiimi väärtustatakse sageli kõrgemini kui palganumbrit. See on oluline komponent kelneritöös.

Emotsioonide kontroll

Lihtsad kliendid on viisakad ja vastutulelikud, kuid palju on ka väljakutsuvaid inimesi. Lisaks on ootamatuid situatsioone nii laudades kui ka telefoni teel. Kuidas reageerida, probleeme lahendada, oma vahel keema minevaid tundeid kontrollida? Kelneritöö annab hea kogemuse ja elukooli, kuidas end vaos hoida, distsiplineerida ja mitte teiste tunnetega kaasa minna. Täiskasvanulik konkreetsus, sõbralikkus ja vaoshoitus teevad tavalisest kelnerist suurepärase.

Rohkelt valdkonnasisest kasvuvõimalust

Enamik restoranikülastajaid ei teagi, kuid paljud restoraniomanikud on alustanud kelnerina. Oluline on aga tõsiasi, et mitmed kelnerina alustanud inimesed tõusevad karjääriredelil, jõudes välja restoraniomaniku või -juhataja staatusesse. Mitmed loovad hoopis oma restorani.

Erialased koolitused, võistlused, konkursid ja väljakutsed annavad arenguks palju motivatsiooni. Omanikud ja juhid, kes on näinud restoranitöö telgitaguseid, mõistavad töö olemust palju paremini. Nii osatakse luua meeldiv ja toetav õhustik mõlemale – külastajatele ja meeskonnale. Omanikud, kes pole valdkonnast välja kasvanud, seda sageli teha ei oska. See peegeldub koheselt ka restorani töökorralduses – kas on tugevad kelnerid ja hea teenindus, kuid kehv toit või vastupidi.

Inimeste tundma õppimine

Kelnerina näeb igasuguseid inimesi. Ajapikku tekib arusaam, kuidas üks või teine rahvus, vanus või sugu käitub, mida eelistab ja kelnerilt eeldab. Inimeste tunnetamine vajab empaatiat ning põnev on iga inimese või grupi puhul analüüsida, kuidas neile läheneda tuleb, mis viisakusnorme nad eelistavad ja mil viisil neid teenindada, et positiivne elamus jätta.

Inimeste tundma õppimine, empaatiavõime ja asjadele teise nurga alt vaatamine on nüansid, mida sageli kelneritöö juures ei hinnata. Need on aga olulised, sest mõjutavad elu ka väljaspool tööd.

Sõpruskond kaastöötajatest

Kogu ettevõttega tehakse erinevaid ühisüritusi, osaletakse koolitustel ja suheldakse ka väljaspool tööd. Kolleegidest võivad saada sõbrad, kes toetavad, aitavad ja annavad igapäevaselt nõu. Kaastöötajate näol saab inimene endale uue seltskonna, kus viibida ja kellega koos areneda.

Korralik palk

Üldlevinud on arvamus, et kelneritel on madal palk. Kui aga oled särav, pakud klientidele unustamatut kogemust ja personaalset lähenemist, arendad oma oskusi ja tõstad taset, on võimalik ka palganumber saada väga arvestatavaks. Küll on kõik subjektiivne ja mis ühele kõrge, võib teisele madal tunduda, kuid vaesuses ükski hea kelner küll ei virele.

Palgakomponentide sisse kuuluvad ka jootraha, koolitusvõimalused, inimestega suhtlemise võimalus, arengupotentsiaal ja motivatsioon. Võimalus proovida erinevaid toite ja maitseid ning jookide degustatsioone, saada teada, mida mujal maailmas valmistatakse ja kuidas need maitsevad. Rääkimata positiivsest tagasisidest, rahulolust ja klientide kiitusest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles