Luitsalu laevaärist: Balkan Star polnud kingitus

Gert D. Hankewitz
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hillar-Peeter Luitsalu.
Hillar-Peeter Luitsalu. Foto: Peeter Langovits

Arco Vara üks omanikest Hillar-Peeter Luitsalu, kes oli Toomas Vitsuti ettevõttele renditud ja väidetavalt lõhkeaineid vedanud laeva Balkan Star omanikfirma Dorsy Trade’i juhatuses, eitas, et laev müüdi sümboolse summaga edasi kingituseks linnaisadele.

«Kui tivoli ostsime, siis müügi hetkel ei olnud üldse keskerakond võimul, siis oli Palts linnapea. Ei saa teha teenet linnavalitsusele, kes veel võimul ei ole,» ütles Luitsalu E24-le.

Tõsi, linnapea oli ostu ajal isamaaliitlane Tõnis Palts, kuid juba sama aasta novembrist vahetas viimase välja keskerakondlane Jüri Ratas. Praegune linnapea, keskerakonna esimees Edgar Savisaar oli siis majandusminister. Toomas Vitsut oli samal ajal linnavolikogu esimees.

Eilne Äripäev kirjutas, et Arco Vara sai 2005. aasta suvel 251 miljoni krooniga ostetud vana tivoli krundi ehitusmahtu linnaisade nõusolekul hiljem suurendada 45 000 ruutmeetrilt 64 600 ruutmeetrile ehk tekitada tollaste arvutuste kohaselt üks miljard krooni lisakäivet.

Luitsalu sõnul võimaldas tivoli piirkonna üldplaneering ehitada üldse 120 000 ruutmeetrit, kuid nii palju ei olnud võimalik. Samas kirjutas ajaleht Äripäev 2007. aasta alguses, et Arco oleks soovinud ehitada tegelikult 80 000 ruutmeetrit uusi kortereid, kuid Tallinna linnavalitsusega kooskõlastati see soov lõpuks 64 600 ruutmeetri juures.

«Planeering on ühiskondlik kokkulepe, mille käigus selgubki lõplik ehitusõigus. Heaks või õigemini halvaks näiteks on TOP-i DP, mida Arco ajas 7 aastat ning mida nüüd ajavad edasi uued omanikud,» lisas Luitsalu.

Vastutasuks kinnisvaratehingutele ostsid Äripäeva andmeil Arco Vara omanikud Richard Tomingas ning Arti Arakas läbi ühe oma ettevõtte OÜ Dorsy Trade 6,9 miljoni krooniga laeva Balkan Star, rentisid selle Toomas Vitsuti ja Toomas Õispuu ettevõttele Eastern Shipping Grupp ning müüsid hiljem vaid krooniga edasi Keskerakonna esimehe Edgar Savisaare äripartnerile Martin Kruppile.

Arti Arakas märkis eile, et ettevõte müüdi maha, kuna see oli halb investeering, laevalt jäi saamata renditasu ning ta kahetseb otsust.

Luitsalu sõnul ei kinkinud firma omanikud aga midagi. «Dorsy Trade võlgneb meile jätkuvalt iga kui viimase sendi, mis meil saamata on. Kuna Dorsy Trade jätkab oma võlgade sissenõudmist ning pooleli on mitmed õiguslikud protsessid, ei saa ka öelda, milline saab olema lõplik tulemus,» märkis ta.

Nii Arakas kui ka Luitsalu eitasid kategooriliselt, et teadsid lõhkeainetest, mida laev telesaate «Pealtnägija» andmeil vedas. Swedbanki liising ei tea ka, mida tema välja liisitud autodega veetakse, tõi Luitsalu täna paralleeli.

Ärimees lisas, et kaalub Äripäeva vastu õiguskaitseorganite poole pöördumist.

Tänane Postimees kirjutas, et kaitsepolitseiamet ja Põhja ringkonnaprokuratuur uurivad, kas Tallinna volikogu esimehe Toomas Vitsuti lõhke aine- ja laevaäris võib olla materjali kriminaal menetluse alustamiseks.

«Me kontrollime Äripäevas avaldatud informatsiooni ja seejärel otsustame kriminaalasja alustamise küsimuse,» jäi kaitsepolitseiameti vanemkomissar Andres Kahar eile napisõnaliseks.

Komissar lisas, et kriminaalmenetlust ei ole alustatud, põhimõtteliselt nad praegu kontrollivad tausta, vaatavad andmeid ja uurivad, kas kuriteokoosseis võiks olla.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles