«Pealtnägija» uuris Toomas Vitsuti lõhkeaineäri Vahemerel

Tallinna linnavolikogu esimees Toomas Vitsut.

FOTO: Mihkel Maripuu

ETV saade «Pealtnägija» uuris Tallinna linnavolikogu esimehe Toomas Vitsuti ja tema endise nõuniku ning praeguse linnavalitsuse linnaplaneerimisameti juhataja Toomas Õispuu firma lõhkeainete vedu Liibüasse.

Juhtumi tõi saatemeeskonna ette meremees, kes rääkis, et Vitsut on olnud seotud kahtlase rahvusvahelise relvaäriga Vahemerel ja esitas oma jutu tõestuseks kaks paberit ja sadakond fotot, vahendab ERR Uudised.

Asja uurides selgus, et 2005. aastal sukeldus Vitsut suurt kasumit lubanud laevandusärisse ning oli osanik firmas Eastern Shipping Group, kus oli partneriks tema endine nõunik ning praegune Tallinna linnavalitsuse linnaplaneerimisameti juhataja Toomas Õispuu.

Firma palkas Eestist neli meremeest ja saatis nad Bulgaariasse Varna sadamalinna, kust üüriti kaubalaev nimega Balkan Star. Mis kauba veoks laev üüriti, vihjab 1980. aastal ehitatud ja St Vincenti lipu all sõitva laeva ajalugu – 2004. aastal põhjustas alus skandaali Ukraina ja Kreeka vahel, kui see kahtlase relvaveosega rajalt maha võeti.

Balkan Stari meremehe sõnul oli see väike vana laevuke, mis ei sobinud suurema kauba vedamiseks. «See ei olnud rentaabel laev, väga aeglane, kuid tegi raha nende väikeste relvavedudega,» märkis meremees.

Kui Vitsuti ja Õispuu firma 2005. aasta lõpus laeva prahtis, ei olnud Bulgaariast teele saadetud meremeestel aimugi, mida nad Balkan Stariga vedama hakkavad.

Esimene reis, mille lõhkeaine vedamise tõttu ärevil meremehed salaja fotodele jäädvustasid, viis laeva Ukrainast Türki. Seal laeti sõjaväelaste relvastatud valve all sadamakaile sadakond rohelist kasti, mille sisule viitas üheselt mõistetav kleebis – «lõhkeaine».

Vitsut ei soovi teemat lahata

Toomas Vitsut tunnistas «Pealtnägijale», et teab laevast Balkan Star päris palju, kuid rääkida sellest ei soovi. «Mul ei ole sellest suurt midagi rääkida. See on mitme aasta tagune lugu ja momendil ma ei näe põhjust, miks peaks sellest rääkima,» ütles ta.

Lõhkeainevedu eestlaste laeval Ukrainast Türki oli täiesti legaalne. Ka ametlik tollidokument kinnitab, et Balkan Star vedas Türki kümme tonni trotüüli, mida kasutatakse pea eranditult militaarsel otstarbel.

Balkan Stari meremehe sõnul oli laev roostes ja selle reelingud nii mädad, et sealt võis läbi kukkuda. «Tehniliselt ei olnud laev korras. Masinaosa eriti. Meiega kaasas olnud vanemmehhaanik loobus isegi merele minemast,» kinnitas meremees.

Vitsut ega Õispuu ei soovinud oma ärist kaamera ees rääkida. «Ma olen ühe ettevõtte omanik, mis puutus kokku selle laevaga. Ega ma väga palju selle kohta öelda ei oska. Mina ei ole seal tegevjuht. Ma olen firma omanik,» ütles Vitsut telefoniintervjuus. Ka Õispuu kinnitas «Pealtnägijale», et oli täiesti passiivne osanik ega tea ühtegi inimest, kes asjaga seotud oli.

«Meile esitatud aruannete järgi teenis laev normaalselt, aga kus, mida, ma ei oska öelda,» kinnitas Õispuu.

«Pealtnägija» kinnitusel on Balkan Stari logiraamatus kirjas, et see külastas 2006. aasta alguses korduvalt ka diktaatorlikku Liibüat. Laev liikus Liibüa-Tuneesia kursil edasi-tagasi kolm korda, kuid millist kaupa veeti, on ebaselge.

Eesti meremeeste salaja tehtud fotosid kronoloogiliselt ritta seades on näha, et vähemalt ühel reisil vedasid nad konteinereid, millel äratuntav märgis – «plahvatusohtlik». Piltidelt on selgelt näha, kuidas kaup Tuneesia julgeolekujõudude kontrolli all Balkan Starile laetakse ning paar päeva hiljem Liibüas samasuguse relvastatud valve all laevalt maha tõstetakse.

Vitsut märkis telefoniintervjuus, et lõhkeaine vedu Balkan Staril oli võimalik, kuid distantseeris end taas väitega, et ta ei juhtinud ettevõtet ning detaile ei tea. «Neid sihtkohti oli erinevaid, võimalik, et ka Liibüa oli nende seas,» ütles Vitsut.

Tõe huvides sukeldus «Pealtnägija» andmebaasidesse ja selgus, et linnahärrade ettevõte Eastern Shipping Group oli kaubalaeva üks ja ainus operaator ehk mereõiguse spetsialisti väitel teadlik, mida ja kuhu laev veab – Lars Krogius Balticu vanemekspert Kaupo Püvi märkis, et on välistatud olukord, kus operaator ei tea, mida nende laeval veetakse.

Vitsuti äriga on seotud veel mitu tuntud ärimeest

«Pealtnägija» leidis andmebaasidest veel teisegi põneva fakti: firma, mis 2005. aastal lõpus laeva Bulgaariast ostis ning selle Vitsuti ja Õispuu firmale üüris, on samuti Eestist – Dorsy Trade. Ja selle firma toonased omanikud on tuntud kinnisvaraärimehed Arti Arakas, Richard Toomingas ja Hillar-Peeter Luitsalu. Viimane kinnitas, et ei teadnud, mida laev veab.

2006. aastal kuus kuud Balkan Staril töötanud meremehed pidid pikka aega ootama, et oma palgad kätte saada. Ühe Balkan Stari meremehe sõnul sai ta oma palga kätte alles üheksa kuud hiljem.

Laeva kapten Aivar Gulbis jäigi töötasuta, sest Vitsut ja Õispuu käivitasid ta vastu kriminaalasja, süüdistades teda Balkan Stari dokumentatsiooni peitmises. Ehkki politsei leidis, et mehel pole mingit süüd, jäi ta ikkagi oma ligi 100 000-kroonisest palgast ilma. Korduvalt Vitsutit kõnede ja kirjadega pommitanud mees suri 2008. aastal.

Kaitseuuringute keskuse nooremteadur Kaarel Kaas ütles juhtumit kommenteerides, et normaalses Euroopa Liidu liikmesriigis ei ole sugugi tavaline, et avalikkusele tuntud tipp-poliitik tegeleb oma erahobina või eraettevõtluse käigus lõhkeainekaubanduse või relvakaubandusega.

«Aga hoopis teine küsimus on see, kui mingisugusel poolhämaral viisil tarnitakse küsitava moraalse väärtusega kaupa riiki, mis on ilmselgelt ebademokraatlik ning kus rikutakse inimõigusi. Juriidiliselt oleks kõik justkui korrektne, aga see ei ole normaalne euroopalik käitumisviis moraalselt ja eetiliselt,» nentis ta.

Tagasi üles