Ükski uus parvlaev ei saa õigeks ajaks valmis (1)

Madis Vaikmaa
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Hoolimata sellest, et riigifirma laevad eksisteerisid hankelepingu sõlmimise ajal vaid paberil, loodeti, et need saavad õigeks ajaks valmis. Kolmapäeval teatas TS Laevad, et uute parvlaevade asemel hakkavad sõitma asenduslaevad.

Et pärast vedaja vahetumist ei peaks reisijad hakkama üle mere ujuma, on juba kevadest saati otsitud asendust uutele Poola ja Türgi laevatehaste toodangule. Kolmapäeva öö esimesel tunnil allkirjad saanud lepingu järgi hakkavad alates 1. oktoobrist reisijaid ja autosid vedama vanad head tuttavad ehk Vjatšeslav Leedo firmale kuuluvad Regula, St. Ola, Hiiumaa ja Harilaid.

Leigeri hädad

Kuna asenduslaevad on nüüd olemas, nõutakse laevaehitajatelt kiiruse asemel kvaliteeti. Tallinna Sadama juhatuse esimehe Valdo Kalmu sõnul on Türgis ehitatav Leiger peaaegu valmis, kuid nii klassiühing kui ka ehitusjärelvalve on tuvastanud puudusi. «Laev küll toimib, muidu ei saaks temaga merekatsetusi teha, aga miks me peaks puuduliku laeva vastu võtma? Ja kes seda siin parandama hakkaks?»

Kalmu sõnul testiti veel eelmisel nädalal Leigeri tuletõrjesüsteemi ja see andis alarme, mis polnud adekvaatsed. Teiseks valmistab muret ka lekkevool ehk elektrisüsteemi maandus. «Aga leida üles kohad, kus maandus ei toimi, pole nii lihtne, et ühe päevaga teed ära.»

Kolmandaks suuremaks teemaks on laeva juhtimis- ja navigatsioonisüsteemi ühildumisprobleemid. «Ühelt poolt on seal nelja elektrit tootva diiselgeneraatori juhtimine, lisaks laeva elektrimootorid ja rool. Teiselt poolt näiteks autopiloot, lisaks peab olema ühendus satelliidiga. Seal on probleeme ühildumisega ehk esineb natuke bug’e,» ütles Kalm ja lisas, et laevas on kogu selle kõrgtehnoloogia mahutamiseks suur serveriruum, milles on mitu serverit.

Asenduslaevad koos meeskonnaga

Kaido Padari sõnul helistati enne praeguse vedaja Vjatšeslav Leedoga kokkuleppele jõudmist läbi 27 Euroopas olevat parvlaevaettevõtet, kuid põhjalikumalt vesteldi vähestega. «Oli üks Soome, üks Norra ja üks Taani ettevõte, lisaks Saaremaa Laevakompanii ning üks Vahemere ääres asuv ettevõte.»

Padari sõnul kitsendas asenduslaevade valikut palju nüansse – kohe sai välistada laevad, millel polnud jääklassi või mis olid mõeldud Saksamaa jõgede jaoks ja seetõttu liiga madala põhjaga. «Ka rambi kõrgus on oluline – kui vahe on 40 cm, kuidas see auto sealt maha ja peale sõidab? Kui ramp ainult kuuks ajaks ümber ehitada, siis kes teeb investeeringu? Ja kuidas samal ajal liiklus toimiks?»

«Tunnistan, et kevadel, kui hakkasime asenduslaevu otsima, olin sinisilmne ja arvasin, et selliseid laevu on rohkem ja et neid on lihtsam leida,» resümeeris Padar.

Kuigi asenduslaevad pole just ülearu suured, peaks nendega kõrghooajaga võrreldes ligikaudu poole võrra väiksema reisijatehulga siiski veetud saama, uskus Kalm. Lisaks on SLK kasutamise eelis ka see, et nendelt saadakse kogu teenus ehk sadamaga sobiv laev koos meeskonnaga.

5,5 miljoni eurone valearvestus

Kolmapäevasel pressikonverentsil kergitati katet ka asenduslaevade rentimise rahaliselt poolelt, kuid üsna palju jäi siiski varjule. Teada on, et optimistlike ehitustähtaegade tõttu renditavad asenduslaevad lähevad riigiettevõttele maksma 5 kuni 5,5 miljonit eurot. Ühest küljest võib see summa väheneda tänu sellele, et laevatehastelt saab hilinemise eest trahvi küsida, teisalt võib see ka kasvada, kui Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium otsustab TS Laevu trahvida. Padari sõnul peaks projekti tootlus koos lisakulutustega olema ikkagi üle seitsme protsendi.

Kui nelja miljoni euro eest ostetud Regula jääbki TS Laevade ametlikuks asenduslaevaks, siis Vjatšeslav Leedo laevafirmalt Saaremaa Laevakompanii (SLK) ja Saksamaa laevafirmalt Saaremaa Ferry Erste Beteiligungs renditud alused on kasutusel uute praamide saabumiseni. TS Laevade juhatuse esimehe Kaido Padari sõnul peaksid Türgis ehitatavad Leiger ja Tiiu alustama vastavalt oktoobris ja novembris. Tõll jõuab Poolast Väinamere laineid kündma samuti millalgi oktoobris ja Piret järgmise aasta jaanuaris.

Pileteid saab juba 1. septembril

Kuigi uued parvlaevad lasevad end veel oodata, siis piletisüsteem stardib lubatud ajal. Rahvapärase, ent merendusega rohkem sinapeal olevate inimeste jaoks terminoloogiliselt ebatäpselt aadressilt www.praamid.ee saab juba alates l. septembrist osta pileteid TS Laevade parvlaevadele. Väärib meenutamist, et kuni 1. oktoobrini toimuvatele väljumistele tuleb pileteid osta ikka harjumuspärasest kohast.

Läbi uue süsteemi on võimalik osta ka jalgsireisija piletit ning tasuda selle eest mobiilimakse või krediitkaardiga. Samuti tekib võimalus osta reisijapilet sõbra sõidukisse, eraldi tuleb müüki ka jalgratta pilet.

Uues süsteemis pole saarte elanikel enam vaja taotleda sõidukitele kliendikaarte. Reisija saab salvestada enda kliendikonto alla sõidukeid ja seda, kas auto on reaalselt tema oma või tema kasutuses, kontrollitakse automaatselt läbi liiklusregistri. Kassast piletit ostes on soodustuse saamiseks vaja esitada vaid ID-kaart.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles