Valitsus: automaksu kehtestamine ei ole aktuaalne

Peaministri hinnangul tabaks automaks kõige valusamalt maainimesi, kel harvadeks sõitudeks Moskvitš või Žiguli küüni all.

FOTO: Arno Saar / Õhtuleht

Valitsuse liikmed eesotsas peaminister Andrus Anspiga kinnitasid, et praegune koalitsioon ei pea automaksu kehtestamist aktuaalseks teemaks ega kavatse seda teha.

Ansip arvas, et ka tulevane valitsuskoalitsioon – mis tema lootuste järgi on sama, mis praegune - ei toeta eile meedias kajastatud ettepanekut kehtestada Eestis tavasõidukitele automaks.
«Olen veendunud selles, et Eestis automaksu kehtestamine ei ole õiglane. Kõige õiglasem on maksustada kütuse põletamist - kui suurem auto põletab rohkem, maksab ta ka aktsiisi rohkem. Praegune maksusüsteem minu hinnangul toimib päris hästi,» leidis ta.

«Kui Eestis rakendada automaksu kõigile autodele ja võtta arvesse süsinikdioksiidi atmosfääri paiskamist, tabaks see suure tõenäosusega valusalt neid, kel vana Moskvitš või Žiguli seisab küüni all ja millega sõidetakse aastas võib-olla seitse või 14 päeva. Minu meelest oleks ülimalt ebaõiglane maksustada neid inimesi, kes autot harva kasutavad – aga maapiirkondades auto omamine ja aeg-ajalt kasutamine on väga vajalik.»

Samas põhjendas Ansip, miks enamikus riikides on automaks kehtestatud: «Ma arvan, et põhjus on selles, et aktsiisiga maksustamine on teatud piirideni võimalik. Näiteks Soomes, kus auto müügimaks moodustab auto hinnast väga-väga suure protsendi, kui seda üle kanda aktsiisidele, siis ma arvan, valdav osa autokasutajatest üritaks kütust osta väljastpoolt riigipiire, see võiks tekitada hea baasi illegaalseks kütuseäriks.»

«Seetõttu ei maksustata enamikus Lääne-Euroopa riikides autotransporti ainult kütuseaktsiisi läbi, vaid rakendatakse ka otse iga-aastast automaksu või ühekordset auto müügimaksu, mis võib tegelikult auto hinnale lisada teise auto hinna. Või rakendatakse neid kahte maksu kombineeritult.»

«Reformierakond on oma seisukoha selgelt välja öelnud – ei mingeid uusi makse,» resümeeris peaminister.

IRLi kuuluv siseminister Marko Pomerants lisas: «Kui arvestada Eesti hajaasustust, siis meil ei ole põhjust ka rääkida, et oleks võimalik sellega teha suundumust ühistranspordile – kuidas sealt küladest hommikul lapsed ikka kooli saadakse ja ise tööle ka,» lisas.

Ka rahandusminister Jürgen Ligi lisas, et Eestis on piisav kütuseaktsiis, seal ei ole enam autoomanikele lisamaksustamiseks ruumi. «See muutuks kohe sotsiaalseks probleemiks,» arvas Ligi.

Tagasi üles