Mida kujutab endast Eesti Teed?

Maantee.

FOTO: Valdo Ots

Eesti Teed on üsna hiljuti, 2012. aastal asutatud riigifirma, mille hooldada ja ehitada riigimaanteid Lääne-Viru, Võru, Tartu, Saare ja Pärnu maakonnas.

Riigiettevõte kujunes aktsiaseltsida Virumaa Teed, Võrumaa Teed, Saaremaa Teed, Pärnumaa Teed ja Tartumaa Teed ühendamisel. Toonase majandusministri Juhan Partsi eestvedamisel ühendatud ettevõte loodi peale seda, kui teehooldefirmade aktsiate müügiplaan 2011. aastal läbi kukkus.

«Eesmärk on selge - muuta Eesti teehooldus efektiivsemaks ja liiklus turvalisemaks,» ütles riigiettevõtte esimene tegevjuht Olari Karlson. Ühendamise majanduslik efekt tuleb eelkõige administratiiv- ja tugiteenuste kulude kokkuhoiust, tööjõu ja masinapargi ühendamisest.

Lühikesest ajaloost hoolimata on ta suutnud turul juba ka paksu verd tekitada. Läinud aasta veebruaris kirjutasid kolm teehooldusfirmat majandus-ja kommunikatsiooniministeeriumile märgurkirja, kus leidsid, et maantleeamet on ostnud Eesti Teedelt osutanud turuhinnast kallimalt ning seega osutanud ebaseaduslikku riigiabi.

Selle aasta mais kirjutas Äripäev, et samu riigihankeid nimetas ka Nordeconi juht turu solkimiseks. Nordeconi juhatuse esimehe Jaano Vinki hinnangul kasutab riigifirma Eesti Teed ühes sektoris saadud rasvast hankehinda ja teenitud raha, et mõnes teises hankes väga soodsalt tööd saada, saavutades seega avalikes hangetes konkureerides teistega võrreldes paremal stardipositsiooni.

«Eraettevõtted on efektiivsemad, soodsamad ja teevad sama kvaliteetset tööd kui Eesti Teed,» rääkis Sauk. Tema eelkäija Aivo Adamson sõnas juba läinud aasta veebruaris, et Eesti Teed tuleks kiiresti edastada.

Eesti Teede turuosa on umbes 40 protsenti, selles on 345 töötajat. Suurema osa tulust, üle 80 protsendi, annab maanteeamet. 

​Läinud aastal oli Eesti Teed käive 27,3 miljonit eurot ning kasum neli miljonit eurot. 

Tagasi üles