Ettevõtja: riigikogulaste autode maksuvabastuse peale võisid tulla ainult šampanjasotsid

Jaak Nigul

FOTO: Margus Ansu

Kui firmaautode omanikud maksavad erisoodustusmaksu, siis sama võiks teha ka riigikogulased, leiab OÜ Tarmeko KV ja Tartu linnavolikogu liige Jaak Nigul. 

Firmaauto kasutamise võimalus erasõitudeks on tema hinnangul kahtlemata hüve ja vòiks seetõttu kuuluda mingil moel maksustamisele. Kuid igasugune maksustamine peab olema ka õiglane ja puudutama kõiki hüve saajaid võrdselt.

Nigul tõi välja, et praegu jääb maksustamise alt välja valitsussektori kõrgemate ametnike ja riigikogu liikmete autokasutus erasõitudeks. Kas nende saadav hüve on kuidagi teistsugune, kui erasektoris saadav hüve? «Riigikogu liikmetele maksumaksja raha eest erasõidukite ostmine ja kütusetšekkide piiramatu kinnimaksmine on selline maksusigadus, et selle peale võivad ainult tõelised šampanjasotsid tulla. See võimalus tuleks koheselt kaotada,» sõnas Nigul.

Maksustamise lihtsustamine ja sõidupäevikute kaotamine on muudatus õiges suunas, kuid eesmärk selle taga on vale. Eesmärgiks ei ole ettevõtja hinnangul mitte maksuõiglus või keskonnahoid, vaid suurem maksude väljapigistamine erasektorist. CO2 või sõidukilomeetri alusel maksustamine ei tooks tema sõnul täiendavat maksulaekumist, sest iga maksutõusuga kaasnevad muutused tarbimises võivad maksulaekumist hoopis vähendada. «Nüüd hakatakse maksustama auto olemasolu erasektoris. Uus tase!» leidis ta.

Autode märgistamisega sotsiaalse kontrolli tarvis on ta nõus juhul, kui see hakkab kehtima ka valitsussektoris. «Riigikogu liikme ka osaliselt kuluhüvitiste eest kinnimakstavale autole kleebiks sildi: Riigikogu liige, sõidan maksumaksja raha eest. Ametnike ametiautole kleebiks sildi: Ametnik, sõidan maksumaksja raha eest. Ettvõtja firmaautole: Ettevõtja, sõidan oma raha eest. Ettevõtete ametiautodele: Firmaauto, sõidan firma raha eest,» sõnas Nigul.

Suvel Itaalias puhkusereisil võttis ta ka foto (lisatud artuklile), kus on näha, mismoodi seal on maksuametniku auto märgistatud.

Õiglane lahendus oleks tema sõnul nii erasektori kui ka valitsussektori ametiautode erakasutust maksustada ühtmoodi ja kõigil oma taskust. «Kui õiglus pole eesmärgiks, siis jätkab rahandusministeerium praeguses vaimus. Saame näha!» sõnas ta.

Teine lahendus oleks, et kui rahandusministeerium ja riigikogu peavad riigikogu liikmetele kuluhüvististe arvelt erasõidukte ostmist ja piiramatut kütusetarbimist normaalseks, siis võiks sama lahenduse kasutusele võtta ka firmade sõiduautode jaoks. «Firmad võiksid saada õiguse kanda ettevõtluskuludesse oma töötajate erasõidukite soetamiseks tehtavad kulutused ja ilma läbisõidupiiranguta kanda kuludesse autokütust. See lahendus on juba olemas ja jääks ära uute maksulahenduste väljamõtlemise vaev ning saaks hulga ametnikke-mõttehiiglasi lahti lasta,» sõnas Nigul.

Tagasi üles