Brexiti mõru järelmaik on tühjendanud Londoni restoranid klientidest (3)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Brexiti mõru järelmaik on tühjendanud Londoni restoranid klientidest
Brexiti mõru järelmaik on tühjendanud Londoni restoranid klientidest Foto: SCANPIX

Bloomberg kirjutab sellest, kuidas Suurbritannia Euroopa Liidust lahkumisega seotud hirmud mõjuvad halvavalt Londoni restoraniärile.

Londoni jõukas Mayfairi piirkonnas asuva restorani Corrigan´s kolm üritusteruumi on tavaliselt täis pankureid, kes tähistavad järjekordset õnnestunud tehingut, nautides hõrgutavaid roogi nagu 30 naela maksev grillitud jänes spinati ja ümarmürkliga.

Pärast 23. juunil toimunud referendumit, mille tulemusena otsustas Suurbritannia Euroopa Liidust lahkuda, on Corrigan´s pidanud kogema neile senitundmatut fenomeni - broneeringute tühistamist.

«City of Londoni piirkonnas asuv Londoni finantstööstus rahastab ülejäänud Londoni regioonide restorane. Kui pankurid muutuvad närviliseks, siis ülejäänud London väriseb,» selgitas restorani omanik ja peakokk Richard Corrigan.

«Mai ja juuni olid meie jaoks suurepärased kuud, kuid juuli on alanud üsna tagasihoidlikult.»

Restoraniomanikud üle Londoni kardavad, et halvim on veel tulemas, kuna Brexiti-järgses maailmas tuleb ka rahakatel inimestel oma kulutusi kokku tõmmata, nõrk naelsterling tõstab imporditud toidu hinda ning toitlustusasutustel on keerulisem Euroopa Liidust endale töötajaid palgata.

Veel hiljuti valitses Briti restoraniäris buum. Viimase viie aastaga on  restoranide arv suurenenud 21 protsenti. Nüüd võib aga pakkumine hakata nõudlust ületama. Uuringufirma Coffer Peach andmetel kasvas käesoleva aasta esimeses pooles Briti restoranitööstuse kogukäive vaid 1,3 protsenti ehk kaks korda aeglasemalt kui mullu samal ajal.

Isegi kolmekäiguline 28 naela maksev lõuna ei suuda täita Pierre Koffmanni Londonis asuvat restorani klientidega. Tema asutus on tuntud seajalgade ja teiste Prantsuse delikatesside poolest. Referendumile järgnenud nädalal kukkus tema restorani käive 25 protsenti.

«See on olnud hirmutav,» ütles Koffmann. «See on olnud justkui - tere Brexit, hüvasti kliendid.»

Bloombergi poolt enne referendumit küsitletud ökonomistidest prognoosisid pea kaks kolmandikku, et Suurbritanniat ootab Brexiti korral esimene majanduslangus pärast 2009. aastat. Toona vähenesid inimeste kulutused kohvikutele ja restoranidele ametliku statistika järgi 6,6 protsenti. Eelmisel aastal oli Briti restoranide kogukäive uuringufirma Mintel andmetel kokku umbes 36 miljardit naela.

«Tarbijate nõudlus hakkab ka nüüd sarnaselt eelmisele langusele vähenema,» selgitas N+1 Singeri analüütik Sahill Shan. «Põhiline erinevus seisneb aga selles, et praegu on avatud palju rohkem restorane ning see on suur probleem.»

Mõned restoranid on Brexiti tekitatud mõju omal nahal tundnud juba veebruarist alates, mil peaminister David Cameron tegi teatavaks referendumi toimumise kuupäeva.

Michelini tähega pärjatud Pied A Terre´i asutaja David Moore selgitas, et ettevõtete krediitkaardikulutused on restoranis vähenenud 12 protsenti ning halvim on ilmselt veel tulemas.

«Me ei suuda ilmselt tänavu näidata eelmistele aastatele sarnast kasvu. Ma olen siiani vapustatud, et see tõepoolest juhtus,» rääkis ta referendumi tulemustele viidates.

Mõned restoraniomanikud on siiski positiivsemalt meelestatud. Itaalia toidule spetsialiseerunud soodsa restoraniketi Polpo asutaja Russell Norman ütles, et ta usub, et britid ei loobu väljas söömisest.

«Inimesed ei hakka kodus pimedas toas maisihelbeid närima,» ütles ta.

Veidi luksuslikumad restoranid peavad ilmselt ikkagi hindu tõstma, kuna nael on euro vastu pärast referendumit odavnenud umbes 10 protsenti. Barclays Capitali andmetel impordib Suurbritannia umbes poole oma toidust.

Hispaania päritolu kokk Jose Pizzarro, kellel on Londonis kolm restorani, rääkis, et toiduainete nagu ibeeria sink ja šerriäädikas hinnad lähevad üles, mis kajastub aga lõpuks ka klientidele esitavatel arvetel.

«Ma olen tõsiselt mures. Hinnatõus tähendab seda, et inimesed ei söö enam nii tihti väljas,» ütles Pizarro. «Ebakindlus ei luba mul rohkem oma raha investeerida. Ma ei taha oma raha raisata.»

Restoraniomanik Corrigan ütles, et naela odavnemise tõttu prognoosib ta Prantsuse veinide hinnatõusuks lausa 15 protsenti.

«Kohe kui ma nägin, et nael kukub, helistasin ma oma sommeljeele ja hüüdsin: osta bordood! osta bordood!».

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles