Postiteenus ei peagi ehk olema kasumit taotlev? Riigiettevõttena peaks Eesti Post osutama seda pigem lähtuvalt sotsiaalsetest kriteeriumitest (teenuse kättesaadavus, töökohtade säilitamine jne).
Ettevõttele on omaniku poolt seatud ootused tegelda efektiivse majandustegevusega, mis annab maksumaksjale stabiilse omanikutulu ning saadud tulemi kaudu tuleb kindlustada postivõrgu arendamine. Seega peab ettevõte olema efektiivne, et postivõrku arendada vastavalt inimeste tarbimisharjumuste muutusele, alakasutatud kontoripindade ülalhoidmine seab selle arendusvõimaluse ohtu.
Siiski peaks riigiettevõte panustama teenuste ja töökohtade säilitamisele, mitte maaelu väljasuretamisele.
Kontori asendumine postipunkti või kirjakandjateenusega ei ole maaelu väljasuretamine. Postiteenuse kättesaadavus ei halvene ning postkontori olemasolust enam mõjutavad inimeste elukvaliteeti teenused, mida pakub erasektor – kauplus, avalik internet jne. Kindlasti tuleb arvestada ka seda, et paljudes kohtades aitab poes postiteenuste osutamine säilitada kohaliku väikepoe elujõulisust. Pealegi tuleb taaskord lähtuda sellest, milliseid valikuid inimesed tarbimisel teevad – poes käime igaüks, kuid postkontoris üha vähem.
Siiski kaob maalt üks töökoht.
Eesti Post/Omniva hoiab oma inimesi ja püüab pakkuda võimalikult paljudele uut töökohta. Paljudes kohtades loob postivõrgu ümberkorraldamine võimaluse pakkuda töötajatele täistööaega ja suuremat töötasu senise osalise koormusega töötamise asemel. Oleme ka Eesti Posti ametiühinguga vestelnud ning informeerinud Ametiühingute keskliitu, mõlemad on toetavad.
Kui palju postkontoreid suletakse?
Postkontori asendamine postipunkti või kirjakandjateenusega konkreetses piirkonnas sõltub konkreetse piirkonna iseloomust, teenusekasutusest ja muudest asjaoludest. Kindlasti ei ole arvulist plaani «Sulgeme aasta lõpuks nii ja nii mitu postkontorit». Pealegi toimub üldjuhul hoopis võrgustiku ümberkorraldamine, ehk siis mitte sulgemine, vaid postkontori asendamine postipunktiga.
Siiski - kui palju postkontoreid jääb?
Postivõrgu korrastamisel teeme koostööd kohalike omavalitsustega ja kohalike ettevõtjatega. Kus on olemas nõudlus teenuste järgi, sinna leiame erinevate osapooltega koostöös parima lahenduse, kas pakiautomaatidega või kohalike kauplustega. Postivõrgu muudatuste jõustumisel võib kontorite arv hinnanguliselt langeda kolme aasta jooksul umbes 115-ni. Samas tõuseb jooksvalt pakiautomaatide arv 220-ni (täna 104 pakiautomaati). Samas osutab ettevõte ikkagi teenust klientide vajadustest lähtuvalt, nii et eesmärk ei ole sulgemine, vaid kliendile lähemale jõudmine, et saaks rohkem ja mugavamalt teenuseid pakkuda.
Mis on minimaalne arv postkontoreid, mis uue postiseaduse alusel Eestis olema peab?
Ettevõte osutab teenust klientide vajadustest lähtuvalt, nii et miinimumarvuni jõudmine pole eesmärk. Samuti on lisaks postkontoritele ka muud variandid nagu pakiautomaadid ja kirjakandja teenus.
Eesti Post võiks ju postkontoreid nende tasuvuse suurendamiseks edasi arendada, võttes müügile esmatarbekaupu ja osutades postkontoris ka muid teenuseid, näiteks pangateenust.
Eesti Post on proovinud ka niipidi, võttes müügile erinevaid tööstuskaupu, kuid postiteenuse viimine poodi on osutunud siiski elujõulisemaks variandiks. Mis aga pangateenusse puutub, siis puudub selle osutamiseks huvitatud koostööpartner. Postipanga teenust osutas varem SEB ning see suleti vähese kasutatavuse tõttu. Teenuse sulgemise järel ei olnud keegi huvitatud postipanga teenuse osutamist üle võtma, kuna seda kasutati tõepoolest minimaalselt – keskmiselt vähem kui pool tehingut postkontori või postipunkti kohta päevas. Maksete teenuseid kasutas vähem kui üks protsent inimesi kuus.