The Atlantic: mahtuniversaal tuleb tagasi

Aivar Õepa
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Chrysler Pacifica koosteliin Windsori linnas, Ontarios, Kanadas.
Chrysler Pacifica koosteliin Windsori linnas, Ontarios, Kanadas. Foto: Rebecca Cook / Reuters

Mahtuniversaal ei ole mitte ainult Google'i uue isesõitva auto prototüüp. Mahtuniversaalid on ka kõige kiiremini kasvav segment USA autoturul, kirjutab The Atlantic.

Läinud aastal müüdi USA autoturul rekordiline 17,5 miljonit autot. Sel aastal üritab autotööstus seda rekordit purustada.

Autoturg on USAs viimastel aastatel ennekõike kasvanud «kergveokite» segmendis, mis autotööstuse keeles tähendab kõiki autosid, mis jäävad suure 18-rattalise rekka ja keskmise sedaani vahele, selgitab The Atlantic. Ehk teisisõnu siis linnamaasturid, «kastikad» ja mahtuniversaalid.

Sajandivahetusest alates on lihtsate sõiduautode ja «kergveokite» müük liikunud USA turul vastupidises suunas: sõiduautode müük, nii kodu- kui ka välismaiste, on kukkunud 14 protsenti, samal ajal kui «veokeid» on müüdud 15 protsenti enam kui varem.

Kuid viimase 12 kuu jooksul on tekkinud veel üks palju huvitavam areng. Nimelt on autoturu kasvu asunud juhtima mahtuniversaalid. «Mahtunnide» müük on kasvanud perioodil mullusest märtsist tänavuse märtsini 34 protsenti, ehk kolmandiku, samas kui crossoverite müük on tõusnud 12 ja «kastikate» müük seitse protsenti.

«1990ndate ikoon, nn «jalgpalli-ema» sõiduriist on tagasi,» resümeerib The Atlantic. Mahtuniversaalidel oli sajandi alguses raske: aastatel 2000-2009 kukkus müük kaks kolmandikku, 1,2 miljonilt sõidukilt aastas 0,4 miljonini. Tänavu esimese kvartaliga on aga müüdud juba 143 000 mahtuniversaali, kolm korda rohkem kui luksuslikke linnamaastureid.

Toyota Siennal oli mullu sajandi seni parim müügiaasta, kokku müüdi üle 137 000 auto. Honda Odyssey'd müüdi aga üle 127 000, rohkem kui sama firma SUVi Pilot.

Ja nüüd on isesõitvat autot arendav Google valinud platvormiks ei midagi muud kui Fiat Chrysleri mahtuniversaali Pacifica. Pole ka ime, leiab The Atlantic, sest tänapäevane mahtuniversaal on tegelikult kui turvavöödega varustatud elutuba, kust leiab nii sisseehitatud meellahutussüsteemid kui ka tolmuimejad. Ameeriklased elavad justkui aastal 2006, nautides odavat bensiini ja sõites rohkem kui eales varem, kolides ühtlasi ka tagasi äärelinna, kus on piisavalt ruumi suurtele autodele, nagu mahtuniversaalid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles