Pekingis puhkes autopaanika

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Liiklus Hiinas.
Liiklus Hiinas. Foto: Corbis/Scanpix

Pekingi liikluse eest vastutav aselinnapea astus tagasi. Põhjuseks autoostupalavik, mille vallandas valitsuse plaan linna ummistunud tänavaid vabastama asuda.

Huang Wei vastutas pealinna transpordi eest alates aastast 2008. Tema lahkumisest anti teada päeval, mil maailma kõige hullemate ummikute lahendamise nimel uued liikluskorralduse plaanid teatavaks tehti.

Ametliku avalduse kohaselt suunatakse Huang tööle kaugesse loodepoolsesse provintsi nimega Xinjiang, mida vahel ka «Hiina Siberiks» kutsutakse.

13. detsembril avaldas Pekingi linnavalitsus avalikkusele arutamiseks esialgse kava, kuidas ummikutega rinda pista. Paljud linnakodanikud järeldasid pikemalt mõtlemata, et valitsus on juba otsustanud piirata uute sõidukite ostu võimalusi, ja tormasid ummisjalu autosid ostma.

Järgnenud nädalaga soetasid Pekingi elanikud valitsuse statistika järgi enam kui 30 000 uut autot. Nädal varem oli vastav arv olnud 20 000. Samal ajal laekus liikluse korraldamise ettepanekuid alla 3000.

Uute eeskirjade alusel piiratakse uute autode ostulubade arvu Pekingis tuleval aastal 240 000ga, load jagatakse laiali loterii abil.

Võrdluseks: tänavu on Pekingis registreeritud juba kõvasti üle 700 000 auto. Autode koguarv on kerkinud ligi 4,8 miljoni peale, alles aastal 2005 oli neid linnas 2,8 miljonit.

Lisaks ülaltoodule tõstetakse liiklusolude parandamiseks parkimistasusid, ehitatakse uusi teid ja parklaid ning piiratakse valitsusautode kasutust.

IBMi tänavuse uuringu kohaselt jagas Peking Mexico Cityga maailma kõige hullema liiklusega linna tiitlit. Eksperdid on juba pikemat aega hoiatanud, et Hiina pealinnas ei ole liikluskorraldust piisavalt läbi mõeldud.

Kui Hiina valitsus aastal 1995 kuulutas, et asub julgustama autode ostmist ning näeb autotööstust kui «rahvusliku tööstuse alussammast», hoiatas Maailmapank, et ilma kõike hoolikalt läbi mõtlemata ja plaanimata kujuneb ummikutest suur probleem.

«Kuid üks ummistuv linn on sageli nagu patsient, kes keeldub vastikut rohtu alla neelamast kuni haigus võimust võtab,» ütles Maailmapanga infrastruktuurispetsialist Pekingis Liu Zhi. «Poliitiliselt on raske õigeid otsuseid teha, enne kui probleem endast tunda annab.»

Nüüd annab probleem endast Pekingis igal juhul tugevasti tunda. Nii ennustavad valitsuse eksperdid, et liikluse keskmine kiirus langeb praeguse 24 km/h juurest 15 km/ peale.

Umbes sama kiiresti liigub üks rahulik tervisejooksja.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles