Sõidujagaja revolutsioonist taksoturul: avalik turg paneb asja paika (7)

Aivar Pau
, tehnika.postimees.ee
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Wisemile
Wisemile Foto: Erakogu

Ühena Eestis sõidujagamisteenust vahendava ettevõtte Wisemile'i juht Arti Kütt leiab, et Euroopa Liidu ja Eesti seadustega sõitjateveole kehtestatud kvaliteedi- ja hea maine nõuded on minevik ning need peaks kehtestama tegelikult reisijad oma valikutega ise.

«Selliseid nõudeid ja nädalapikkusi dokumentide kordaajamisi oli esialgselt vaja selleks, et reisijad saaksid kvaliteetse ja turvalise teeninduse ning juht reisijaid ei petaks  ega neilt varastaks. Kas see eesmärk sai täidetud? Ei! Tallinnas valitses totaalne taksomaffia,» ütles Arti Kütt.

Tema hinnangul suudavad nüüdisaegsed sõidujagamise rakendused täita sama eesmärki oluliselt efektiivsemalt.

«Klient saab enne tellimist valida just omale sobiva juhi ja auto, tehes valiku avalike sõiduhindade, piltide ja varasemate kommentaaride ja hinnangute põhjal. Kui juht osutab kehva teenust, jätab reisija sellest kohe ka avaliku märkuse. See tähendab, et sõelale jäävad vaid kvaliteetsed ning meeldivat teenust osutavad juhid. Avalik turg paneb asja paika,» sõnas Kütt.

Riigikogus on lähiajal menetlusse jõudmas ühistranspordiseaduse muutmise eelnõu, mis toob uue sõitjateveo teenusena seadusesse kokkuleppeveo. Uus teenus on löödud selgelt lahku taksoteenusest ning selle pakkujatelt ei nõuta enam näiteks tegevusloa ja sõidukikaardi olemasolu.

Just läbi taksoveoloa, teenindaja- ja sõidukikaardi oli riik esitanud taksojuhtidele näiteks nõuded teatud karistatuse puudumisele, ametikoolituste läbimisele, heale mainele, kvaliteetsele autole ja paljule muule.

Kokkuleppeveo planeeritud kujul seadusesse kirjutamise vastu on seni olnud suuremad taksoettevõtted ja mõningaid kahtlusi on väljendanud ka riigikogu IRLi fraktsioon. Fraktsiooni liige Einar Vallbaum ütles teisipäeval, et sõidujagamisteenus on IRLi hinnangul olemuselt transporditeenus ja kõik transporditeenuse pakkujad peaksid olema seaduse ees võrdsed.

«Kui klassikalised taksoettevõtted peavad olema litsentseeritud, taksojuhtidel peavad olema nõutavad koolitused, load, tervisetõendid, keeleoskus ja taksomeetrid, siis sõidujagamise puhul peab teenuse osutaja vastama vaid sõidujagamist korraldava firma nõuetele,» ütles Vallbaum BNSile peale IRLi teisipäevast kohtumist sõiduettevõtjate liiduga.

«Leiame, et sõidujagamine oma olemuselt samuti transporditeenus, kus algatus teenuse osutamiseks tuleb teenuse pakkujalt, seepärast peaksid kõik transporditeenuse pakkujad olema seaduse ees võrdsed hoolimata sellest, kas taksot saab kutsuda telefoni või veebi teel,» kommenteeris ta IRLi seisukohta.

Eelnõu esialgne versioon on juba sõitjateveo ringkondades liikvele läinud ning toonud kaasa vastuolulisi seisukohti.

Reval Takso juhi Alo Tintse hinnangul on arusaamatu olukord, kus sisuliselt samaliigilise teenuse pakkujad seatakse vägagi ebavõrdsesse konkurentsiolukorda.

«Eelnõu välistab taksotunnustega autoga kokkuleppeveo teenindamise. Miks? Kuigi autot saab tellida samuti läbi elektroonilise keskkonna ja samuti on võimalik kliendile sõidu lõppmaksumuse kuvamine,» sõnas Tintse.

Kommentaarid (7)
Copy
Tagasi üles