General Motors tõmbas võidulipu vardasse

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Internet

General Motorsil oli neljapäeva õhtul põhjust pidutseda: Detroiti peakorterisse kogunes mitusada töötajat, ansambel mängis, 73-korruselise hoone tipus lõid särama värskelt paigaldatud tähed G ja M.


«Kuusteist kuud tagasi olime maoli maas,» ütles rahvahulgale tegevjuht Dan Akerson. «Aga me ajasime end jalule ja oleme mängus tagasi.»

Akerson oli just saabunud New Yorgist GMi börsile naasmist tähistamast. Päevast, mil üks tema eelkäijatest Rick Wagoner kongressi ette Ameerika maksumaksjate abi paluma ilmus, on möödunud kaks aastat.

See, kuidas GM ameeriklaste naljanumbrist ihaldusväärseks investeeringuks muutus, on märkimisväärne. USA valitsus on pannud paika jõulise juhatuse, vabastanud GMi bilansi lömastavast võlakoormast ning sundinud autotootjat realistlikumalt mõtlema.

Investoritele avaneb meeldiv pilt: globaalne haare, tehased, insenerid ja disainerid kuuel kontinendil, tootmise poolest teine koht maailmas pärast Toyotat.

CRT Capitali analüütik Kirk Ludtke õhutas kliente sel nädalal GMi aktsiaid ostma, öeldes, et järgmise viie aasta jooksul tuleb ligi pool autotööstuse kasvust Hiinast ja Põhja-Ameerikast. Mõlemas mainitud paigas on GM turuliider.

Paljudele üllatuseks läheb GMil Põhja-Ameerikas hästi. Majanduse taastudes müüb GM oma nelja brändi rohkem, kui kahe aasta eest kaheksat.

GMi masinate kvaliteet on kõvasti paranenud. Mitmed uued mudelid nagu crossover Chevrolet Equinox ja sedaan Buick Regal, mis põhineb Euroopa Opel Amperal, on autoajakirjanikelt ülevoolavalt kiita saanud. Väikeste autode segmendis annab Chevrolet Cruze aga GMile üle mitme aastakümne tõsiseltvõetava võimaluse jalg taas ukse vahele saada.

Kui tõele au anda, algas GMi «transformeerumine» juba mitu aastat tagasi, Wagoneri päevil. Tempo oli siis küll palju rahulikum, eriti ei tõtatud. Wagoner võttis nimelt uute sõidukite kujundamise ohjad raamatupidajate käest ära ja andis nad üle inseneridele ja disaineritele.

Enne Wagoneri tegelesid GMi juhid peamiselt tööjõukulude kärpimise ja pensionile minevate töötajate ülekäte kasvavate tervishoiurahade restruktureerimisega. Wagoner mängis olulist rolli GMi globaalse võrgustiku rajamisel. Nüüd läheb kolm neljandikku GMi masinaid müügiks väljaspool USAd.

Maailma suurimal autoturul Hiinas jääb GM müügilt alla vaid Volkswagenile. Kui aga ühisettevõtte SAIC-GM-Wuling kaubikud juurde liita, on tulemuseks esikoht.

Brasiilias, mis peaks tänavu Saksamaa autoturgude edetabeli neljandalt kohalt kukutama, on GM Fiati ja VW järel kolmas. Omaenda andmetel on GM kokkuvõttes BRIC-riikide turuliider.

Samas on tööd veel palju. Nagu GMi USA juht Mark Reuss nädala alguses Financial Timesile ütles, tuleb korvata aastakümnete pikkuse igavate autode ja upsaka juhtimisstiili põhjustatud laastamistöö. «Paljud ei tea enam, kes me oleme. Firma hing tuleb uueks luua,» ütles ta.

Kui president Barack Obama 2009. aasta märtsis GMi ja Chrysleri väljaaitamist õigustas, kõneles ta «Ameerika autotööstuse uuest algusest, mis peatselt taas maailmale silmad ette annab». Täna ei kõlagi need sõnad enam nii õõnsalt.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles