Soome eelistab vana sõjalaeva lammutamist võimalikule venelaste kätte sattumisele

Aivar Õepa
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Miinilaev Pohjanmaa.
Miinilaev Pohjanmaa. Foto: Oscar Lindell / Puolustusvoimat

Soome kaitseministeerium otsustas endise lipulaeva, miinilaeva Pohjanmaa pigem lammutada kui müüa erakätesse. Otsuse taga on ilmselt kahe teise Soome sõjalaeva saatus, mis on pärast kaitseministeeriumi oksjonit jõudnud Vene ärimeeste valdusesse ja kurseerivad täies sõjamaalingus Turu saarestikus.

Soome puksiiride ja teiste spetsiaalalustega teenuseid osutav reeder Alfons Håkans Oy pakkus Pohjanmaa eest ministeeriumile koguni mitmel korral raha, viimati 350 000 eurot, selgitas ettevõtte juht Joakim Håkans ajalehele Turun Sanomat.

Kaitseministeerium aga hülgas ettevõtte pakkumise ja otsustas, et laev lammutatakse, mis läheb Soome riigile maksma 250 000 eurot. Seega on lammutamise ja müügi rahaline vahe koguni 600 000 eurot.

«Miks sellistel aegadel peaks maksma selle eest, et laev lammutataks, kui turg on olemas,» ütles Joakim Håkans ajalehele.

Kaitseministri Jussi Niinistö sõnul aga ei tahtnud ministeerium laeva Alfons Håkansile müüa, sest viimane kirjeldas oma pakkumises laeva edasiseks otstarbeks mitmeid variante.

«Selge lõppkasutus jäi näitamata. Ministeeriumi seisukoht on, et see peab olema selge,» ütles Niinistö ajalehele.

Soome kaitseministeeriumil on just nimelt Joakim Håkansiga aga juba kurb kogemus. 2010. aastal ostis Håkans mereväe oksjonilt ettevõtte Rederi AB Fakir esindajana kaks transpordilaeva. Ühe jättis Håkans endale, see teeb praegu Turu saarestikus tellimusvedusid.

Teise laeva müüs Håkans aga edasi Soomes registreeritud turismifirmale Airiston Helmi, mille omanikud on Vene ärimehed. Teise Soome ärimehe vahendusel ostis Airiston Helmi teisegi mahakantud mereväelaeva. Ja ehkki mõlema laeva üleandmislepingus oli kirjas, et on ostja kohus nad militaarvärviskeemist puhastada ja teistesse värvidesse värvida, oli mõlemal Soome ärimehel edasimüügiga nii kiire, et see jäi tegemata.

Nõnda seisabki Turu saarestikus praegu kaks Soome laevastiku värviskeemis laeva, mis on küll eraomaniku käes, aga mida asjatundmatu silm võib vabalt teenistuses olevateks pidada. Airiston Helmile kuulub muu hulgas Turu saarestiku saartel mitu krunti, kuhu on püstitatud majakesed.

Asja tõsisemalt uurinud Iltalehti ajakirjanike hinnangul on segase taustaga Vene ärimeeste firma tegutsemine Soome ühe tähtsama sadama ja transpordikanali ligidal väga kahtlustäratav. Vene poolel võib olla huvi Turu ümbruses luurata ja infokogumisseadmeid paigaldada ning transpordikanalit võib olla isegi tõkestada, sest miinide paigaldamine pole raske, kirjutab ajaleht.

«Algul Soome rannikupatareide kasutusse hangitud laevad seilavad nüüd saarestikus Soome armee värvides ja venelaste juhtimisel,» märkis Iltalehti ajakirjanik Tuula Malin sügisel ilmunud kolumnis. «Vend venelane avas rahakotirauad ja Soome neid keeras juuksed patsist lahti. Avas lõpuks sülegi,» lisas ta.

1978. aastal Helsingis Wärtsilä laevatehases valminud Pohjanmaa osales 2011. aastal piraaditõrjeoperatsioonis Atlanta. 2013. aastal pakkus Soome laeva Eestile, kuid Eesti loobus selle ostmisest. Samuti loobus 37 aasta vanuse laeva soetamisest algul huvi üles näidanud Horvaatia merevägi.

Soome mereväe lipulaev on nüüd Pohjanmaa sõsarlaev Hämenmaa.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles