Fiat 500 asub Ameerikat vallutama

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Fiat 500.
Fiat 500. Foto: FRANCOIS MORI/AP

Fiat on Põhja-Ameerika turult 27 aastat eemal olnud. Täna tähistatakse tagasipöördumist tillukese Fiat 500 tutvustamisega Los Angelese näitusel.

Esitletav mudel erineb mõneti oma Euroopa esivanemast, mis siin 2007. aastast alates saadaval on.

Kõigepealt: eurooplastele omast viga - kohvitassihoidjad unustada - Fiat teinud ei ole. Nad mõistavad, kuivõrd oluline on ameeriklastele võimalus kohviga koos teele asuda.

Teiseks on Ameerika versioonil kuue-kiiruselise automaatkäigukasti võimalus. Kuna sellise sõiduki juht on käikude vahetamisest vabastatud, ootab tema paremat kätt mõnus tugi.

Euroopas tegi 500 Fiati jaoks ära kahekordselt efektiivse töö: tõstis müügimahtu ning ühtlasi ka kuvandit. Tegemist on kõige «äratuntavama» kaasaegse Fiatiga üldse.

Nii seest kui väljast kõneleb 500 aastast 2004 alates Fiatit tüürinud Sergio Marchionne oskusest kvaliteediprobleemidest välja rabeleda. Tulemuseks on igati šikk sõiduriist.

Põhja-Ameerikasse tagasipöördumist kannustas mullune viiendiku Chrysleri omandamine. Viimase tegevust kontrollitakse nüüd igapäevaselt, 500 hakkab valmima Chrysleri tehases Mehhiko linnas Tolucas.

500 fännid usuvad, et see võlub ka Ameerikas ära moekad linnainimesed ning valmistab ette pinnase Fiati massituru masinate tulekuks koostöös Chrysleriga. 

«Suurlinlased armuvad temasse nagu Minisse,» ütles Briti Autocari toimetaja Chas Hallett. «Nii ida- kui lääneranniku keskklass saab sõnumi, et Fiat on ihaldusväärne asi omada. Ja siis, kui tulevad teised proosalisemad masinad, läheb ka neil hästi.»

Samas ei ole edu sugugi garanteeritud. «Jah, mul-on-ja-sul-veel-ei-ole kutid tulevad karjakaupa,» ütles blogi Autoextremist.com toimetaja Peter DeLorenzo

«Ja siis? Minul on tunne, et vahvate pisikeste turg on küllastunud. Kui bensiinihind just üle 4 dollari gallonist ei tõuse ja sinna ei jäägi, siis läheb Fiatil 500ga Ameerikas üsna pea haprasti.»

Teiste pisikeste pilgupüüdjate saatus kinnitab skeptikute seisukohti.

BMW Mini oli 2007. aasta lõpus ja 2008. aasta alguses suur hitt, kui kütusehinnad lendu läksid. Tänavuse esimese kümne kuuga oli aga müük juba 1,6 protsendi all, oktoobrikuine langus oli 5,4 protsenti.

Daimleri Smarti nõudlusest on aastatagusega võrreldes järel vaevalt kolmandik.

Fiat üritab ameeriklaste huvi üleval hoida niiviisi, et hakkab eelolevatel aastatel erinevaid 500 variatsioone välja mõtlema. Näiteks on tagataskus võimsa minekuga kabriolett ning elektriga liikuv 500.

Fiati Põhja-Ameerika turundusjuht, Itaalia juurtega Laura Soave on veendunud, et 500 eristub teistest tillukestest just tänu Itaalia aurale.

«Enamikele inimestele kangastub sõnapaari «Itaalia auto» kuulmisel Ferrari või Maserati,» ütles ta. «Nende tarvis peaks aga väga priske rahatasku olema.»

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles